דרעי ביטל ‘פקודה’ מ-1933 והודיע: לא סוגר יותר עיתונים

השר אריה דרעי הכריז על ביטולה של תקנה שאפשרה לו למנוע פתיחת עיתון או להורות על סגירתו - פקודה עוד בימי המנדט הבריטי • דרעי: "זה הליך מיושן ואנרכרוניסטי אשר אבד עליו הכלח"
נחמן גור
ל' אדר א' התשע"ו / 10.03.2016 16:04

היסטוריה: שר הפנים אריה דרעי הודיע כי הוא מבטל את “פקודת העיתונות”, שעיקרה הוא ביטול הליכי הרישוי הנדרשים לפתיחת עיתון.

בכך מבטל דרעי תקנות מימי המנדט הבריטי – ‘פקודת עיתונות’ שחוקקה בשנת 1933, והחילה צנזורה פוליטית הדוקה בארץ, אך היא מעולם לא בוטלה. לפי פקודת העיתונות עד כה, נחוץ היה רישיון כדי לפרסם עיתון בישראל.

פקודה זו איפשרה לשר הפנים למנוע פתיחת עיתון וגם לסגור עיתון – כוח חריג שלעיתים השפיע על שוק העיתונות והוביל לעימותים חריגים.

בעשור האחרון מנע משרד הפנים את הוצאתם לאור של 62 עיתונים לפחות. מנתונים שנמסרו לעיתון ‘הארץ’ במסגרת חוק חופש המידע, מניעת ההוצאה לאור בוצעה מסיבות כמו “חוסר השכלה”, רישום פלילי של העורך הראשי, או מסיבות טכניות שקשורות לאופן הגשת הבקשה לרישיון.

דרעי קבע כי על פי החוק, המדינה לא תתערב מהיום והלאה בכל הקשור למתן היתר להוצאת רישיון לפתיחת עיתון.

ומה יקרה כאשר עיתון יחשוף סודות מדינה מסווגים?

עד כה פקודת העיתונות אפשרה למשרד הפנים לנקוט בסנקציות נגד מערכת העיתון. דרעי הבהיר כעת כי מקרים מסוג זה יועברו לבחינתו של היועץ המשפטי לממשלה – שיכריע ב”מקרים קיצוניים” של פגיעה בשלום הציבור וביטחון המדינה.

“פקודת העיתונות היא נצר לשלטון המנדט ועלינו, כמדינה דמוקרטית, המקדשת את חופש הביטוי, לבטלה בהקדם”, אמר דרעי. “המדינה לא צריכה להתערב במתן רישיונות לעיתונים.

“ביטול הליכי הרישוי יאפשר ליותר עיתונים להיפתח, יוסיף להליך הדמוקרטי והפלורליסטי ויביא למיגורו של הליך מיושן ואנרכרוניסטי, אשר אבד עליו הכלח”.

ההחלטה של דרעי התקבלה בתגובה לעתירה שהאגודה לזכויות האזרח מנהלת מזה שני עשורים, בדרישה לביטול חובת הרישוי לעיתונים.

באפריל האחרון קבעו שופטי העליון אליקים רובינשטיין, סלים ג’ובראן ודפנה ברק־ארז, כי “אין חולק שהגיעה עת שינוי”. עם זאת, הם החליטו לתת לממשלה החדשה, שהוקמה רק חודש קודם לכן, זמן לפעול בנושא והדגישו כי “אכן ראוי שכך ייעשה בהקדם”.

באוקטובר ביקש משרד הפנים לדחות את הדיון פעם נוספת. הטענה אז הייתה: שר הפנים דאז, סילבן שלום, מנוע מלעסוק בפקודת העיתונות בשל “זיקתה של זוגתו לגורם דומיננטי בענף העיתונות בישראל” (רעייתו, ג’ודי שלום ניר מוזס, היא אחותו של מו”ל ידיעות אחרונות נוני מוזס). בנוגע לתקנות ההגנה, נכתב כי המשרד תומך בביטולן — אך בתנאי שתושלם חקיקת “חוק המאבק בטרור”, שמרחיב משמעותית את סמכויות המדינה למאבק בטרור.

בעקבות התפטרות השר שלום, ביקש המשרד שוב לדחות את הדיון.

עתה, כאמור, הכריע דרעי לבטל את חובת הרישוי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות