אבא השאיר ירושה גדולה, אבל הבן מעוניין להעבירה לאחר. מה עושים?

מה הן ארבעת הסיבות בהן אדם עשוי להעדיף להסתלק מן העיזבון שקיבל ולהעבירו לאחרים? • באילו מקרים ניתן להסתלק מן העיזבון, וכיצד מבצעים זאת בפועל? • עו"ד אריאל דרור עם התשובות
עו"ד אריאל דרור
כ"ז אדר א' התשע"ו / 07.03.2016 21:46

על פי חוק הירושה, יורש יכול להסתלק מחלקו בעיזבון, ואולם ההסתלקות יכולה להיות אך ורק לטובת בן זוגו של הנפטר, ילדיו או אחיו (של הנפטר).

לא ניתן להסתלק לטובת אנשים אחרים.

נניח ודוד רצה לחלק את רכושו, במסגרת צוואה, לאשתו ושני ילדיו. אזי, הילדים יוכלו לוותר על חלקם לטובת אמם, כך שאמם תזכה בכל העזבון, ואמם יכולה לוותר על חלקה לטובתם, כך שכל אחד מהבנים יזכה בחצי.

מתי אנו עשויים להיתקל במקרים של הסתלקות מעזבון?

 1. מדובר ביורש עשיר יחסית, והוא רוצה לוותר על חלקו לטובת בני משפחתו, שמצבם אינו שפיר.

 2. כאשר העיזבון כולל בעיקר חובות. אבהיר כי במקרה בו המנוח הותיר חובות, היורשים לא אמורים לשלם זאת מכספם, והחובות ינוכו רק מכספי העזבון, אולם סביר להניח כי במקרה שכזה, היורשים יעדיפו לוותר על הטרחה הכרוכה בכך, במידה ולא יוותר בידם דבר לאחר מכן.

 3. כאשר הרכוש היחידי הינו דירה, פעמים רבות ילדים יסתלקו מחלקם לטובת  ההורה שנותר בחיים, כך שיוכל להמשיך לגור שם.

 4. הסתלקות משיקולי מס.

 כיצד מסתלקים בפועל?

יש לציין מפורשות בבקשה למתן צו ירושה/ קיום צוואה, אשר מוגשת לרשם לענייני ירושה לצורך קבלת צו מהרשם, על ההסתלקות של יורש/ים. רק לאחר קבלת צו זה ניתן יהיה לחלק את העיזבון ליורשים שנותרו.

מה משמעות ההסתלקות?

עם ההסתלקות, החלק של המסתלק חוזר לכלל העזבון.

לדוגמה, נניח ואדם מחליט בצוואה להוריש 500,000 ש”ח בצורה שווה לבת זוגו וארבעת ילדיו. באם לא תהיה הסתלקות – כל אחד יקבל 100,000 ש”ח.

ואולם, נניח שאחד הבנים רוצה להסתלק לטובת אמו ואחיו, הרי שכעת כל אחד יקבל 125,000 שקלים (500,000/4).

 • כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד. לשאלות ניתן לפנות למייל: [email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רוב האנשים לא יודעים שהחפצים הישנים בעיזבון עשויים להיות בעלי ערך
    08/03/2016 06:20
    יוסף האוסף
  1. כתבה מצויינת. חלק גדול ממי שיורשים דירה לא יודעים שהפריטים הישנים בעיזבון עשויים להיות בעלי ערך אספני וכספי, ונוטים להשליך אותם. חפשו “פינוי ירושה יוסף האוסף” וקבלו קישור למאמר שעושה סדר ומסביר איך אפשר לבדוק באופן עצמאי את שווי הפריטים הישנים שבעיזבון.