התאונה הראשונה של רכב גוגל: המכונית התנגשה קלות באוטובוס

קובי פינדרוס
|
כ"ג אדר א' התשע"ו / 03.03.2016 18:48
גם הרכב החכם בעולם עושה טעויות: הרכב שנסע במתחם פתוח בפלורידה ‘הבחין’ באוטובוס, הניח שיאט והמשיך לנסוע באמצע הנתיב עד שפגע קלות באחוריו של כלי הרכב הגדול • נזק נגרם אך לא היו נפגעים

גם גוגל עושה תאונות: בפעם הראשונה רכב ניסויים מסוג לקסוס של חברת גוגל, המכונה אלפבית, התנגש קלות באוטובוס בקליפורניה.

התאונה הקטנה הזו מוגדרת כ’תאונה הראשונה’ של רכב גוגל.

על פי הדיווח ב-14 בפברואר ניסה הרכב ללא נהג, בו ישב ‘נהג’ ניסויים אשר פיקח על הנעשה, לעקוף מכשול בדרך, כשלפתע נגלה לעיניהם אוטובוס. הרכב הרכב ‘הניח’ שהאוטובוס יאט או יאפשר לרכב להמשיך, אך שלוש שניות מאוחר יותר כשהרכב ללא נהג התייצב באמצע הנתיב, הוא פגע באוטובוס, גרם לנזק, אך לא לנפגעים.

מדובר בפעם הראשונה בה ‘אשם’ כלי הרכב ללא נהג בתאונה אשר נעשית בכביש ראשי ולא במתחם מוגדר מראש.

כזכור, בחרדים 10 דווח בעבר כי עד כה ליקויי הבטיחות שהתגלו היו באשמת “בני אדם” בלבד. בכתבה שפורסמה צוטט הניו-יורק טיימס בו נטען כי המכונית הנוסעת בכוחות עצמה כשהיא מנווטת על ידי מחשב מדויק, לא מצליחה לעמוד בהחלטותיהם השגויות של בני אדם, שמונעים מהמחשב להפעיל את המכונית בצורה תקנית.

כך, למשל, כאשר המכונית הגיעה למעבר חצייה, וחיישניה זיהו הולכי רגל, המתינה המכונית עד שהחוצים יגיעו אל המדרכה השניה, ובינתיים ברכב של גוגל התנגשה מאחור מכונית נהוגה בידי אדם.

כשהגיעה המכונית לצומת בה באחד הכבישים הנכנסים אליה מוצב תמרור ‘עצור’, לא הצליחה המכונית של גוגל להיכנס אל תוך הצומת. הסיבה: על פי המחשב והחיישנים המותקנים במכונית, הרכב יוכל להמשיך רק לאחר שהמכוניות הנהוגות בידי בני האדם, יעצרו עצירה מוחלטת בתמרור ‘עצור’, אלא שאלו לא עצרו לחלוטין, אלא גלשו באיטיות אל תוך הצומת, והרכב של גוגל ‘נותר תקוע’.

 “הבעיה האמיתית היא שהמכונית בטוחה מדי”, צוטט דונלד נורמן, מנהל מעבדת העיצוב באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, שבה חוקרים כלי רכב אוטונומיים, באתר דה מרקר. “הן חייבות ללמוד להיות אגרסיביות במידה הנכונה, והמידה הנכונה תלויה גם בתרבות”.

ומה הפיתרון?

ביום בו כולם יעברו לנהוג במכונית של גוגל, מספר הפקקים ירד, וכך גם מספר תאונות הדרכים. כל עוד שיתוף הפעולה על הכביש נעשה בין רובוט לבין בן אנוש, המרחק לנסיעה בטוחה – עדיין רב.

 האופן שבו בני אדם מתמודדים לרוב עם מצבים כאלה הוא על ידי “יצירת קשר עין. תוך כדי הם יוצרים הסכמה הדדית על מתן זכות קדימה”, צוטט ג’ון לי, פרופ’ להנדסת מערכות והנדסה תעשייתית ומומחה לבטיחות בדרכים ולאוטומציה באוניברסיטת ויסקונסין בדה-מרקר. “איפה העיניים של המכוניות האוטונומיות?” – הוא תוהה.