קיבלת קנס על עבירת תנועה? אם אתה שוטר, סיכוי סביר שהדו”ח שלך ‘ייעלם’ במערכת, כך חושף היום דו”ח חמור של מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.
הדוח חושף כשל מערכתי שמנע הפעלה מיטבית של מערך המצלמות שהושקעו בו משאבים ניכרים. חמור מכך, הוא מעלה כשלים מהותיים וערכיים בטיפול המשטרה בדוחות ובכתבי אישום שנרשמו לשוטרים ולקציני משטרה בכירים.
כבר בשנת 2005 אישרה הממשלה הקמת מערך של 300 מצלמות תנועה דיגיטליות – מערך המכונה א-3 שהחל לפעול בחודש מרץ 2012. בין החודשים יוני 2014 עד פברואר 2015 בדק משרד מבקר המדינה היבטים באכיפת חוקי תעבורה וביישום פרויקט א-3. על פי טענת המבקר, המשטרה מוחקת אוטומטית דוחות וכתבי אישום שהופקו ממצלמות א-3 שבהם צולמו כלי רכב שנהגו בהם תיירים או כלי רכב בעלי לוחית רישוי פלסטינית.
המבקר מתאר תרבות ארגונית עגומה במשטרת ישראל בכל הקשור לטיפול בכלי רכב משטרתיים שתועדו מבצעים עברות תנועה. לדברי המבקר, נמצאו “כשלים מהותיים וערכיים” שהביאו לטיפול לקוי במאות דוחות, שלבסוף נמחקו מחמת התיישנות.
חמורה עוד יותר הייתה דרך הטיפול בדוחות שניתנו לשוטרים בדרגות ניצב משנה ומעלה, שהמוסמך להחליט בעניינם הוא ראש אגף התנועה או המפכ”ל.
קצינים בדרגות בכירות אלה, שקיבלו דוחות וכתבי אישום בגין מהירות מופרזת, דיווחו כי הדוחות נרשמו להם בעת השתתפותם בפעילות מבצעית, ולכן בוטלו רוב הדוחות וכתבי האישום לקצינים אלה. אולם בביקורת נמצא שלא היה אפשר לקשור את האירועים המבצעיים שציינו הקצינים לנסיבות שבהן תועדו נוהגים במהירות מופרזת. דרך התנהלות זו נוגדת את כללי המינהל התקין ואינה תואמת את המצופה מגוף ציבורי המופקד על אכיפת החוק.
למשל, במקרה אחד, שבו נתפס נוהג בשעה 6 בבוקר ב-125 קמ”ש, טען ב’ כי הוקפץ לבסיס בגלל התרעה לפיגוע. עם זאת מתברר כי ההתרעה המדוברת בכלל התקבלה כמעט יממה קודם לכן והפעולה המשטרתית האחרונה שנרשמה בנוגע להתרעה הסתיימה בשעה 15:30 ביום הקודם.
במקרה אחר הוא נתפס נוהג ב-117 קמ”ש, והסביר כי הייתה זו “נסיעה לירושלים. ביצוע מרדף אחר 2 אנשים חשודים ממחוז מרכז ל… ירושלים”, וצירף דוח מיומן המבצעים של מחוז ירושלים. לאחר בדיקת הפרטים התברר שהקצין ב’ צולם בכלל בכביש 3 – כ-60 ק”מ ממקום המרדף – וכשעתיים וחצי לאחר סיומו. אף על פי כן הוחלט לבטל את הדוח.
ליקוי נוסף נוגע לרכבי שב”ס: שב”ס מסתבר, סירב להעביר למשטרה פרטי נהגים של כ-100 אירועים שבהם רכבי שב”ס עברו עבירות תעבורה, ובכך מנע את אכיפת החוק על נהגים אלו וגרם להתיישנות הדוחות ולביטולם.
תגובת המשטרה
מהמשטרה נמסר בתגובה ביחס לדוחו”ת הקצינים: “המבקר מציין מפורשות כי הוא רואה בחיוב את הפעולות שנקט ראש את”ן הנוכחי לשם הסדרת הטיפול בדוחות אלה. כלל הדו”חות שעלו במסגרת הביקורת טופלו במלואם ונכתבו נהלים חדשים ומחמירים, המאפשרים טיפול מהיר ויעיל בדוחות שוטרים”.
עוד נמסר כי טענתו של המבקר להעדר אפקטיביות של מצלמות הא-3 סותרת את הממצאים המלמדים כי קיימת הרתעה ומגמה של שינוי בתרבות הנהיגה:
✓ 40% מדו”חות א-3 הינם בסף אכיפה נמוך, קרי קנס של 250 ₪.
✓ חציית צומת באור אדום – ירידה של כ- 40% במספר העבירות, מ- 480 עבירות ל- 300 בשנה, למצלמה בממוצע.
✓ מהירות ממוצעת – ירידה של 9% עפ”י מדידות שטח.
✓ עבריינים “כבדים” – ירידה של כ- 10 קמ”ש במהירות החריגה.
✓ תפוקות – עליה במספר הדו”חות מ-6,000 לחודש ל- 12,000 לחודש.
✓ עלייה באמינות המערכת – ירידה בבקשות להישפט מ- 5% ל- 3%.
✓ דיוק בפענוח – ירידה במספר הדו”חות המבוטלים מ-19% ל-4% .
יצויין כי עם הקמת הפרוייקט, קודם על ידי משטרת ישראל ובמימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מחקר מלווה אובייקטיבי וחיצוני על ידי פרופ’ הלל בר גרא מאוניברסיטת בן גוריון, ממנו עלה כי מהירות הנסיעה של נהגים ירדה ב- 9% באזורי המצלמות.
כמו כן, מסקר נהגים שביצע פרופ’ הלל בר גרא עלה כי, עמדות א-3 השיגו הרתעה על ציבור הנהגים.