המחדל והאסון • התירוצים של אגד: “הנהג ריצה את עונשו כחוק‎”

חיים טוויל
|
ו' אדר א' התשע"ו / 15.02.2016 15:40
למרות שחיים ביטון, נהג קו 402, היה מעורב בתאונה דומה ב-2014, הוא הוחזר לעבודה בקו בינעירוני – והמשיך לנהוג בפראות • אגד: “בישראל כשנהג רכב ציבורי נאשם ומורשע בעבירת תנועה מוטל עליו גזר דין אותו הוא נושא כחוק. בגמר ריצוי העונש רישיונו מושב לו והוא רשאי לנהוג”

למרות התאונה שעבר לפני יותר משנה, התוצאות הקשות של התאונה הקטלנית אמש, והחשד לשיבוש הליכי חקירה של נהג אוטובוס קו 402,  בחברת אגד שוללים כל קשר בין עברו הבעייתי של הנהג חיים ביטון, לבין התוצאות הקשות של התאונה.

בתגובה לפניית חדשות 2 Online על תאונה דומה בה הורשע ביטון לפני כשנה, השיבו בחברה – שעד כה לא פירסמה הודעה רשמית: “הנהג נהג באוטובוס באופן חוקי, הגם שהוא היה מעורב בתאונה קשה ומצערת”.

על האפשרות לפיה ייתכן וישנה אחריות על הממונים באגד למנוע את חזרתו לתפקיד, השיבו בחברה: “בכל מקרה במדינת ישראל כשנהג רכב ציבורי נאשם ומורשע בעבירת תנועה מוטל עליו גזר דין אותו הוא נושא כחוק.

“בגמר ריצוי העונש רישיונו מושב לו והוא רשאי לנהוג על פי חוקי מדינת ישראל”, הוסיפו. “אנו מנועים מלהגיב אודות תאונת הדרכים הקשה והקטלנית הזו, מתוך חשש של שיבוש מהלכי חקירה של משטרת התנועה.

“עם סיומה של החקירה והגשת כתב אישום כנגד נהג האוטובוס, נוכל להתייחס לנושא”.

ביטון, תושב ירושלים, החשוד בגרימת מותם ברשלנות של שישה בני אדם ובשיבוש הליכי חקירה, היה מעורב חודש דצמבר 2014 בתאונה זהה, כאשר נהג בקו 402 מבני ברק לירושלים. גם בתאונה הזו פגע נהג האוטובוס במשאית באזור מחלף שורש – ו-18 נוסעים נפצעו באורח קל.

כפי שחשף אמש משה נסבאום בחדשות 2, בעקבות התאונה החליטו באגד שהנהג לא ייסע בכבישים בינעירוניים, והוא שובץ בנסיעות עירוניות בלבד. רק לפני כמה שבועות שב לנהוג בכביש ירושלים-תל אביב.

לפי הדיווח בחדשות 2, יתכן שהמשטרה תבדוק אם ישנה אחריות שיוכית לגורמים באגד, בעקבות החזרתו של הנהג לקו הבינעירוני.

בית הדין לתעבורה בירושלים האריך הבוקר בשלושה ימים את מעצרו של ביטון.

בדיון בהארכת מעצרו, טען נציג המשטרה רב פקד משה כהן, כי ביטון חשוד גם בשיבוש הליכי חקירה, לאחר שהוציא את דסקת הטכוגרף, “הקופסה השחורה” של האוטובוס, שנועדה לסייע בחקירת תאונות.

נציג המשטרה, אמר בבית המשפט כי הנהג טוען שהחזיר את הדיסקת וסגר את המכשיר. “בזירת התאונה לא הצלחנו לפתוח את המכשיר גם בעזרת הנהג. פירקנו את כל המכשיר. הוא נמצא במעבדה כדי ששם יפתחו אותו ויוודאו שאכן הדיסקת שם כמו שטוען החשוד”.

ביטון, המיוצג על ידי עורכת הדין לאה גולדמן, הודה במהלך הדיון כי הוציא את הטכוגרף.

עורכת הדין גולדמן הבהירה: “אנחנו לא מקלים ראש בתאונה הזו. עם כל העוצמה של התיק הזה מבחינת הכאב והסבל, אנחנו סבורים שאפשר לשחרר אותו למעצר בית. למשיב אין עבר פלילי”.

מנגד, טען נציג המשטרה, משה כהן: “פעולה זו מהווה שיבוש הליכי חקירה”. בנוסף ציין נציג המשטרה כי מתקיימת חקירה אחר הפעולות שנעשו בטלפון האישי של הנהג בדקות שלפני התאונה.

משה כהן, בוחן התנועה החוקר את התאונה, סיפר כי ביטון נסע “כברת דרך על שולי הכביש”. לדבריו, “הוא הבחין במשאית שבריר שנייה לפני הפגיעה, הסיט את ההגה חזק שמאלה ובכך האוטובוס פגע עם הפינה הימנית הקדמית בפינה האחורית השמאלית של המשאית התקולה”.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של הנהג ביטון ב-4 ימים, אולם בית המשפט פסק כי מעצרו יוארך רק בשלושה.

מאז התאונה העידו נוסעים רבים שנסעו בקו כי מדובר בנהג מועד, שעובר על כללי הבטיחות במהלך הנסיעה.

לדבריהם, מדובר בעבירות הקשורות לשמירה על מהירות הנסיעה, שמירת מרחק, וכן שמירה על ריכוז ותשומת לב למתרחש בכביש.