את דבריו של הגר”מ מאזוז אני מנסה להעביר כבר שנים.
הכולל הוא בית הכשרה לרבנים, דיינים, מורי הוראה, מורים ושאר כלי קודש. הוא לא צריך להיות יעד ומטרה בפני עצמה.
כך היה מאז ומעולם אצל הספרדים.
‘חברת הלומדים’ במתכונתה הנוכחית הינה המצאה חדשנית יחסית, שאומצה בתחילה על ידי עולם התורה החרדי, והונחלה אצל הליטאיות הספרדית מבית ש״ס.
את השקפתי בעניין זה ינקתי ממורי ורבי הגאון האמיתי רבי מאיר מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים – שהוא ממשיכם של גאוני וחכמי ג׳רבא ויהדות צפון אפריקה. שמעתי ממנו דברים אלו – בווריאציות שונות – עשרות ואולי מאות פעמים.
אולם כשאמרתי זאת לפני מספר שנים – ש״ס וחבורתה סילפו ועוותו את דברי, ויצאו נגדי בשצף קצף, הם ומועצת חכמיהם המשוכנזים, המנסים להידמות לליטאים בכל נפשם.
הם ניסו לשים אותי בפינת מתנגדי לימוד התורה חלילה.
כשאמרתי שיש צורך להכין אמצעי לפרנס משפחה ולא לחיות חיי עוני ודלות – זה היה כבר יותר מדי עבורם.
איך טחו עיניהם מראות מהשכיל לבותם? זו הלא בדיוק דרך התורה, כי ״כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון״, וכבר חז״ל למדונו בתלמוד: ״חייב אדם ללמד את בנו אומנות״.
אז מה רבני דורינו חכמים ומבינים יותר מבעלי התלמוד?
לשמחתי, אמר היום רבי – הרב מאזוז בדיוק את הדברים. הרב מתגורר בלב בני ברק הליטאית, כשגם ככה הם מנסים לבלעו חיים, והוא זהיר יותר ממני. ועם זאת דבריו עדיין לגמרי ברורים. הנה הם לפניכם…
איך אומר תמיד מורי ורבי? “אני נמצא בבני ברק שלהם”…