הרוע והטמטום ברחבה הרפורמית בכותל

מנחם מן מציג את המתווה החדש, הכולל את גודל הרחבה, אופי התפילה, ותיקצוב האתר • כשהרוע, הטמטום והחידלון נחשפים לנגד עיננו, אנחנו מוכרחים להקים קול זעקה, שלא לומר, צעקה של ממש • קראו ותזדעזע נפשכם
מנחם מן
כ"ד שבט התשע"ו / 03.02.2016 20:50

כמה טוב להיות חרדי אמיתי, כמה טוב להיות ספון וצפון בין כתלי בית המדרש, הרחק מאור הזרקורים המסנוור של הפרשיות הקשות הנדונות בין כתלי בית המשפט ובמסדרונות הכנסת.

כזה הוא למשל המתווה החדש שאושר בממשלה השבוע בעניינו של הכותל המערבי המקודש, שכבודו נרמס תחת רגלי הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות (את הרפורמים אתם אולי לא מכירים מקרוב, אך יש מן הקונסרבטיבים המסתובבים בין רגליכם בשכונות החרדיות, כשבד מחורר סרוג להם על ראשיהם).

כל מי ששמע את הרעיון, הזדעזע עד עמקי נשמתו. אך דווקא בשל האמון הרב שאני רוכש לקוראיי הנאמנים, אני מרשה לעצמי להניח כי הוויות אביי ורבא, הם שהיו השבוע בראש מעיינכם, ואין לכם ולמתווה שום שייכות, אפילו לא מקראית.

אני סבור, כי כדאי קצת לדעת מהו החוק שנדון, ולהבין מהי מידת הזעזוע הנדרשת מכל אחד ואחד נוכח הטרוף המוחלט.

לפניכם ‘הישגי המתווה’ כפי שנשלחו אלי על ידי ידידי המלומד, העיתונאי ידידיה מאיר ישמרהו ה’.

קראו ותזדעזע נפשכם.

הממשלה אישרה את המתווה החדש להסדרי התפילה בכותל, במסגרתו תוקם רשמית עזרה שלישית אשר תנוהל על ידי הרפורמים.

הישגי המתווה עבור הרפורמים:

א. כותל אחד: כניסה אחת לכותל המערבי. הכניסה תהיה מחולקת לשלושה נתיבי בידוק – נשים, גברים ומעורב. אחרי הבידוק יכול כל אדם לבחור באיזה כותל הוא רוצה לבקר. לבחור בין הרחבה הצפונית של הכותל המערבי, בה מנהג המקום הוא אורתודוקסי – או הרחבה הדרומית של הכותל המערבי, בה מנהג המקום הוא שוויוני בהתאם למנהג היהדות הקונסרבטיבית והיהדות הרפורמית.

שתי הרחבות, הצפונית והדרומית, תהיינה מצוידות בספרי תורה, סידורים, שולחנות לקריאה בתורה וכל שנחוץ לתפילה בהתאם לסגנון בו את או אתה חפצים.

ב. שוויון ופלורליזם: תקנות השמירה על מקומות קדושים יעודכנו, ולראשונה בספר החוקים של מדינת ישראל יופיעו המילים המפורשות: “…מנהג המקום יתבסס על העקרונות של פלורליזם ושיוויון מגדרי, והתפילה במקום תהא תפילה שוויונית ומעורבת של נשים וגברים גם יחד, ללא מחיצה”.

ג. גודל: הרחבה השוויונית תהיה רבת מפלסים, גדולה ורחבת ידיים. היא תשתרע על פני שטח שיכלול רחבת תפילה מוגבהת (בנויה) ואת כל שטח הרחוב ההרודיאני. שטח התפילה הכולל יעמוד על כמעט 900 מ”ר (לשם השוואה מדובר על שטח שהוא כ- 70% מעזרת הגברים הקיימת, ו- 130% מעזרת הנשים הקיימת). המגע עם אבני הכותל – 25 מטר.

ד. ניהול הרחבה: מועצה ציבורית, במינוי רוה”מ, שבראשה יו”ר הסוכנות ו- 6 נציגים לתנועה הקונסרבטיבית, לתנועה הרפורמית ולנשות הכותל; לצד 6 נציגים ממשרד רוה”מ, משרד התפוצות, ורשות העתיקות. זוהי המועצה הסטטוטורית הראשונה בה מתמנים, בהגדרה, נציגי הזרמים.

ה. תקציבים: משרד רוה”מ יקצה תקציב קבוע, שנתי, שלא יפחת מ- 5,000,000 ₪ לניהול הרחבה החדשה, תחזוקתה, ופרסום שירותי הדת שיספק לכלל הציבור בישראל על פי המנהג הרפורמי והקונסרבטיבי.

ו. הרחבה הציבורית: רחבת הכותל העליונה, זו שמעל רחבת התפילה (עזרת גברים/נשים הקיימת כיום) תוגדר כרחבה ממלכתית ותשמש כמקום לעריכת טקסים ממלכתיים, לאומיים וצבאיים בלבד. תפילה תתאפשר בה רק במספר מועדים מוגדרים בשנה (ט’ באב, שלושת הרגלים וכיו”ב) בהם אין די ברחבת בעזרת הנשים והגברים הקיימות. התפילה במועדים אלו תתקיים ברחבה על פי המנהג האורתודוקסי.

כעת, כל מילה נוספת, תהיה מיותרת.

כשהרוע, הטמטום והחידלון נחשפים לנגד עיננו, אנחנו מוכרחים להקים קול זעקה, שלא לומר, צעקה של ממש.

 אלוקים, באו זדים בנחלתך, טימאו את היכל קדשך.

• מנחם מן הוא עיתונאי ופובליציסט חרדי: [email protected]

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הפצתי הלאה
    04/02/2016 12:34
    אנונימי
  1. הפצתי הלאה ברשותכם

  2. הכללה
    07/02/2016 11:16
    יהודה
  3. האם זה רק נראה לי או שיש בכתבה הזו הכללה שהכניסה את כל הציבור הציוני דתי תחת אותה חופה עם הנתעבים והבזויים שהם הרפורמים והקונסרבטיבים?
    יש ציבור גדול של לומדי תורה ומקפידי קלה כבחמורה שכל ההבדל הוא העובדה שהם אומרים הלל פעם אחת נוספת בשנה? אפילו צבא הרבה מהם לא עושים!

  4. דתיים לאומיים הם ממש לא קונסרבטיבים
    08/02/2016 23:25
    יגאל
  5. יש בהם המון יראי שמיים! לא כולם אבל גם אצלינו לא, והם ממש לא קונסרבטיבים! הם אחים שלנו ומכיר שם הרבה צדיקים ותלמידי חכמים