טאטי, הער מיך צו • האם הדירות בעמנואל מיועדות רק לאשכנזים?

מודעת פרסומת המופצת בריכוזים החרדים מציעה דירות ב'עמנואל החדשה', תוך הצגת אב ובן המשוחחים ביניהם בשפת היידיש • צרכנים התלוננו: המודעה מכוונת לבני עדה מסוימת • החברה המשווקת בתגובה: "משווקים לכל הקהילות החרדיות ללא כל אבחנה. זאת מודעה אחת מתוך מכלול"
אליעזר היון
כ"ב שבט התשע"ו / 31.01.2016 22:37

האם בעיר עמנואל בונים דירות המיועדות לאשכנזים בלבד?

במודעות פרסום המופצות בריכוזים החרדיים, בלוחות המודעות, ובעיתונות החרדית הכתובה, מציעה חברת ‘הרי זהב’ מגורים ב’עמנואל החדשה’, תחת הכותרת ‘הפעם אני בפנים’.

במודעות מפורטים, כמובן, היתרונות בפרויקט החדש: קרבה לירושלים ובני ברק (רק 35 דקות מבני ברק ושעה מירושלים), מחיר זול במיוחד (החל מ-580 אלף), והכי חשוב – בגלל הקהילה ‘אנ”ש’.

אלא שמעיון מעמיק במודעה עולה התחושה כי אותה קהילה, עשויה להתגבש מזרם מסוים מאוד בחברה החרדית.

בחלקה העליון של המודעה נראים שני חרדים עטויי זקן, המשוחחים ביניהם, ובכן, בשפת היידיש.

“אבא, תקשיב לי, אני חוזר עכשיו מסיור בעמנואל החדשה”, אומר הבן. “לא להאמין, רק 35 דקות מבני ברק!”

“עזוב אותי מהדרך”, עונה האבא על טהרת שפת היידיש. “אתם במילא כמעט לא באים לבקר… אבל תגיד, יש מספיק גינות בשביל הילדים?”

בפנייה לחרדים 10 התלוננו צרכנים כי המודעה נראית כמכוונת לתושבים מבני עדה מסוימת, מלבד ההנחה הסמויה כי אזור בו מתגוררים חרדים המשוחחים באידיש ‘שווה יותר’.

במשרד היח”צ של חברת ‘הרי זהב’ המשווקת את הדירות, דוחים את הדברים בתוקף וטוענים כי השיווק מיועד לכל המגזרים והעדות.

“חברת הרי זהב משווקת דירות בעמנואל לכל הקהילות החרדיות ללא כל אבחנה”, נאמר בתגובת החברה. “הקמפיין הנוכחי החל בקריקטורות קומיות שמציגות שיחה בתוך בית חרדי טיפוסי. המודעות האחרונות הציגו שיחה בתוך בית חסידי דובר יידיש. ישנן מודעות שמציגות סיטואציות אחרות מקהילות שונות.

“אין שום קשר בין הבחירה בקריקטורה ביידיש לבין סוג האוכלוסייה לה אנחנו משווקים. זאת מודעה אחת מתוך מכלול”.

העיר עמנואל

פרשת עמנואל

אין זו הפעם הראשונה ששמה של העיר עמנואל נקשר באפלייה. בעבר עלו טענות קשות על אפליה במוסדות החינוך בעיר – טענות שהבשילו למה שקיבל את השם ‘פרשת עמנואל’.

בעתירה שהוגשה כנגד בית הספר ‘בית יעקב’ לבנות בעיר, על ידי עמותת ‘נוער כהלכה’ ועורך הדין יואב ללום, נטען כי לא אחת עשו אנשים מבני הציבור האשכנזי בעמנואל שימוש פסול, פוליטי בעיקרו,  וניצלו את שליטתם על משאבי בית הספר, כדי לנהל מאבקים בציבור ה’ספרדי’ על גב הילדות הקטנות הלומדות בבית הספר.

מודעה עמנואלהמודעה שפורסמה ביתד נאמן ומשפחה

הטענה המרכזית סבבה סביב עמדתו של בית הספר שהעלה טענות בדבר אי עמידתן, כביכול, של בנות ממוצא מזרחי בתקנון בית הספר, דבר שהיה מופרך לחלוטין, על פי הנטען בעתירה.

בית המשפט הורה להנהלת בית הספר לקבל את הבנות ולהורים לשלוח את ילדותיהן לבית הספר.

משאלו לא נענו – הם הובלו למאסר. הפגנת ענק כנגד בית המשפט העליון נערכה בירושלים ובבני ברק, בטענה כי אל לו לבית המשפט להתערב בדרכי החינוך הייחודיים של המגזר החרדי.

הסרטון של חברת ‘אמונה’

תשדיר פרסומת של חברת הבנייה ‘באמונה’,  חברה הבונה לציבור הדתי-לאומי עורר לפני כחודשיים סערה, כאשר בסרטון הוצגה משפחה בעלת חזות אשכנזית, דתית-לאומית, מברכת על נרות החנוכה ושרה ‘מעוז צור’, כשלפתע מתפרצים לדירה שני צעירים המדברים במבטא מזרחי כבד, אחד מהם בלבוש מרוקאי, והשני מכונה “אברג’יל”.

השניים נכנסים לבקש סוכרזית, כשאחד מהם אומר לחברו: “תראה, עשה מנגל בתוך הבית”, והשני עונה לו: “איזה מנגל יאגנוב, זה כונחיה”.

בהמשך הפרסומת, שני ה’מזרחיים’ מבקשים לעשות “ניפנוף”, מציעים “נביא כנפיים, נביא נקניקיות”, צולים מרשמלו על הנרות ואומרים “זה דיאטטי”, תוך הבלטת מבטא מזרחי.

בשלב זה, נכנס לתמונה הקריין עם פרויקט המגורים, ושואל: “רוצים גם אתם בית שלכם? עם שכנים כלבבכם? לסרוגים יש בית חדש”, והשקופית מפנה את הציבור לפרויקט “קהילת כרמי גת – המתחם הדתי לאומי בכרמי גת”, עם הטלפון לפניות הציבור.

הטענות הקשות סביב ‘גזענותו’ של הסרטון הגיעו עד לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, בלווי מכתב של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו”ד ארז קמיניץ.

במכתבו כתב קמיניץ: “לאחרונה התפרסם בתקשורת סרטון פרסומת של יזם אשר זכה במכרז לבניית יחידות דיור במתחם כרמי גת. על פניו, הסרטון מעלה חשש לנקיטת אפליה אסורה בעת שיווק הדירות במתחם”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מקום מגעיל, הכל מלוכלך שם ונמצא בחור בשטחים...
    01/02/2016 13:11
    שמוליק
  1. ממש לא ממליץ לרכוש שם, רכשתי דירה שם לפני 30 שנה, המחיר היה ממצוין, אבל היום הדירה היא חורבה.
    ישנה בעיה רצינית בגלל שהישוב יושב על הר וישנם הרבה מעיינות בהר שכל המים הורסים את הקירות ומלא עובש בבתים, והטיח מתקלף, ובנוסף התזוזה של ההר שהישוב עימנאול יושב עליו, שוברת את הקירות של הבתים לאחר שנה שנתיים ויש מלא סדקים.
    לא מומלך בכלל לחשוב לרכוש שם בית גם במחיר מצחיק.
    חבל על הכסף שלכם אנשים…

    • יעקוב   01/02/2016 20:54

      כנראה קנית שם בית דפוק, אני גר שם כבר 20 שנה והדירה מצוינת, שום דבר מהבעיות שצינת לא קיימת, היה בעיה בתקופה של אחרי הפיגועים, שכולם עזבו, והמצב של התושבים לא היה טוב, אבל היום ב”ה המצב מצויין.

  2. ל
    04/02/2016 20:15
    ל
  3. אשכנזי שגר בעמנואל לא נשמע כזה מכובד ספרדי כבר יותר מכובד

  4. פוק חזי מאי דאמרי אינשי
    15/02/2016 14:06
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. כך אמרי אינשי: בעמנואל גר או מי שאין לו גרוש או מי שלא שווה גרוש או מי שגרוש (מאשתו…).. אבל זה סטריאוטיפ, האמת לא ככה (על פי רוב). אם כי יש בעיה אחרת, בעקבות מה שכחלק מסכסוך פנימי מאיימים לפזר ציפורניים בשבילי הישוב כדי שהנשים המעוברות הדורכות על הציפרניים יפילו את