עליית הימין הקיצוני באירופה: מה הוביל לתוצאות המפתיעות?

תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי הדהימו את היבשת: מפלגות הימין הקיצוני הכפילו את כוחן • נשיא האיחוד האירופי היוצא: "זהו יום רע לאירופה" • חוקרים: עלייה בכוחו של האיסלאם ואיבוד הביטחון האישי
אליעזר היון
כ"ו אייר התשע"ד / 26.05.2014 17:27

הימין עולה ואירופה נחרדת: המפלגה הקיצונית-ימנית של מרין לה פן בצרפת זכתה ברבע מן הקולות במדינתה בבחירות לפרלמנט האירופי, ותקבל בין 23-25 מושבים בפרלמנט, המהווים כשליש מהמושבים של צרפת.

ההישג של לה פן מהווה עלייה של אלפי אחוזים, כאשר בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה שלושה מושבים בלבד. את הצלחתה של לה פן ניתן היה לראות גם בבחירות המוניציפאליות שהתקיימו בצרפת לפני זמן קצר.

אבל לה פן לא לבד: בגרמניה זכתה המפלגה הניאו נאצית נ.פ.ד. לאחוז מקולות המצביעים, מה שעשוי לזכות אותם במושב בפרלמנט האירופי. גם יוון הפגינה עלייה מרשימה בכוחו של הימין הקיצוני, ומפלגת ‘השחר המוזהב’ הניאו נאצית היוונית זכתה לעשרה אחוזים מקולות המצביעים. גם באוסטריה ובבריטניה זכו מפלגות הימין לעלייה של ממש בכוחן.

הפרלמנט האירופי הוא הפרלמנט של האיחוד האירופי, והוא הגוף היחיד באיחוד האירופי שנבחר ישירות על ידי תושביהן של מדינות האיחוד. הבחירות לפרלמנט נערכות מדי חמש שנים, מאז שנת 1979. בפרלמנט יש כרגע 766 חברים, כאשר לכל מדינה מוקצים מספר מושבים בפרלמנט בהתאם לגודלה. עובדות אלה הופכות את הפרלמנט האירופי לפרלמנט הדמוקרטי הרב-לאומי הגדול ביותר בעולם, ולשני מבחינת גודל האוכלוסייה שהוא מייצג (אחרי הודו). הפרלמנט מאשר חוקים אותם יזם האיחוד האירופי, ומפקח ומבקר את יישומם.

“זה רע שמפלגה גזענית מקבלת 25 אחוזים” 

העיתונות האירופאית מיהרה להכריז על ‘נצחונה של השנאה האירופאית’, ומרטין שולץ, נשיאו היוצא של הפרלמנט האירופי קבע כי “זהו יום רע לאיחוד האירופי”. שולץ הגרמני, שמפלגתו איבדה את כוחה הוסיף: “זה רע שמפלגה גזענית שונאת זרים ואנטישמית מקבלת 25 אחוזים מהקולות בצרפת”, והסביר כי “המצביעים בעצמם לא קיצוניים, אלא הם פשוט איבדו את התקווה”.

עיתון צרפתי מוביל כתב כי התוצאות היו אולי לא לגמרי מפתיעות, אך ‘צרפת המומה’. “הניצחון של הימנים הקיצוניים יזעזע את צרפת ואת אירופה כולה – המערכת הפוליטית יצאה מאיזון”.

מה הוביל לתוצאות המפתיעות?

חוקרים אירופים מצביעים על מספר סיבות: עלייה בכוחו של האיסלאם ואיבוד הביטחון האישי של האזרחים, ומדיניות הצנע של האיחוד האירופי שפגעה בחייהם של מיליוני אזרחים. הפתרונות הפשוטים והקוסמים של הלאומנים הקיצוניים דיברו לליבות המצביעים והם נהרו אליהם בהמוניהם.

שנאה לאויב משותף: המהגרים המוסלמים

גורמים בקהילה היהודית בפריס אמרו לחרדים10, כי בטחונם האישי מתערער לאור התוצאות, והניצחון של לה פן מוכיח כי לאירופים לא באמת מפריעה האנטישמיות, כפי שניתן היה לצפות.

יחד עם זאת, חוקרים ישראלים התראיינו היום לכלי התקשורת בישראל והמעיטו בחשיבות התוצאות מהבחינה היהודית. לדבריהם, ההתחזקות הימנית נובעת מהפחד והשנאה לאויב המשותף לכולם: המהגרים המוסלמים.

ד”ר עופר קניג מן המכון הישראלי הדמוקרטי מסביר במאמר שכתב בעקבות הבחירות, כי בעשורים האחרונים חלה הגירה מוסלמית מסיבית למדינות מערב אירופה. שלא כמו גלי הגירה מוקדמים יותר שהגיעו בעיקר מהמושבות הקולוניאליסטיות, הגירה זו מתאפיינת בדרך כלל בהסתגרות דתית-תרבותית, בחוסר רצון של המהגרים להיטמע בחברה הכללית ובסירובם לקבל עליהם את ערכי המדינות הקולטות.

זו הסיבה, לדבריו, שהתושבים הוותיקים רואים במהגרים מארצות האסלאם איום מוחשי וברור על המרחב הציבורי שלהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות