המנצח באוקראינה: “ליהודים יהיה טוב כמו השוקולד שאני מייצר”

'מלך השוקולד פטרו פורושנקו, שניצח ברוב מוחץ בבחירות לנשיאות אוקראינה, ידוע כאוהד הקהילה היהודית באוקראינה • וכמה קולות גרף נשיא הקונגרס היהודי־אוקראיני?
יוני גרין
כ"ו אייר התשע"ד / 26.05.2014 12:51

איל ההון  פטרו פורושנקו, המכונה באוקראינה ‘מלך השוקולד’, שניצח ברוב מוחץ בבחירות לנשיאות אוקראינה, אמר עם הכרזתו על הניצחון: “צעדי הראשונים כנשיא יתמקדו בסיום הכאוס ששורר באוקראינה”.

פורושנקו בן ה-49, איל הון בעל ניסיון בפוליטיקה, שימש בעבר כשר החוץ ושר הכלכלה של אוקראינה. כאשר פרצה ההתקוממות נגד הנשיא ויקטור ינוקוביץ’, הוא היה האוליגרך היחיד שתמך באופן חד-משמעי במפגינים  בקייב. בבעלותו חברת השוקולד ‘רושן’ – אחד מ-20 יצרניות השוקולד המובילות בעולם, והונו האישי מוערך בכ-1.3 מיליארד דולרים.

הרב יעקב דוב בלייך, מרבני אוקראינה, אומר כי פורושנקו ידוע כאוהד הקהילה היהודית באוקראינה. “הוא אוהד הקהילה היהודית, ובעל קשר הדוק עם פוליטיקאים יהודים באוקראינה. הוא אינו דמות חדשה באוקראינה, יש לי עמו היכרות זה כ־ 15 שנה, ובעבר אף סייע במקרים שהיה צריך את התערבותו”.

בלייך אומר, כי פורושנקו הוא ממוצא יהודי, ויש אומרים שהוא אף יהודי.

בתמונה, שצולמה לפני שנתיים, נראה לוי אדרעי, איש הקשר בין משרד החוץ לארגונים היהודיים באוקראינה, לוחץ את ידו של ראש עיריית ווינציה שבמערב אוקראינה, במהלך חנוכת מרכז רפואי שהוקם בשיטה ישראלית. בתווך, עומד פורושנקו – אז חבר הפרלמנט האוקראיני.

באותה פגישה הוא אמר אז לאדרעי: “ליהודים יהיה טוב כמו השוקולד שאני מייצר”.

יצוין, כי בבחירות לנשיאות התמודד גם ואדים רבינוביץ, נשיא הקונגרס היהודי־אוקראיני ותורם גדול למוסדות יהודיים באוקראינה. רבינוביץ ביקש להוכיח בכך שבמדינה אין אנטישמיות ויהודי יכול להתמודד בבחירות. הוא זכה ל-240,000 קולות, המהווים 2.31 אחוז מהקולות.

בסך הכל התמודדו לנשיאות 14 איש. רבינוביץ סיים במקום השביעי.

בעת שהגיש את מועמדותו הצהיר רבינוביץ כי כיהודי מאמין וגאה ביהדותו, לא יתראיין לכלי התקשורת בשבתות ובחגים, גם בתקופת ההתמודדות – וגם אם יבחר לנשיאות.

לוי אדרעי

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות