הכפר הספרדי ‘להרוג את היהודים’ – שינה את שמו ל’גבעת היהודים’

"קסטרילו דה מטאחודיוס" או "להרוג את היהודים", היה שמו של כפר קטן בספרד עוד מימי האינקווזיציה • במשאל תושבים הוחלט על שינוי שמו ל"גבעת היהודים"
כ"ו אייר התשע"ד / 26.05.2014 02:27

“קסטרילו דה מטאחודיוס” או בעברית “להרוג את היהודים”, הוא שמו של כפר קטן בספרד. או לפחות היה עד אמש.

אתמול (ראשון) התבצע משאל בין 60 תושבי הכפר, וברוב של 19-29 הוחלט לשנות את שמו של הכפר ל”מוטה חודיוס” או “מוטה דה חודיוס”, כלומר “גבעת היהודים”. את ההצעה העלה על סדר היום ראש העיר לורנצו רודריגז. תהליך שינוי השם אמור לקחת קרוב לחצי שנה.

שמו ה’ייחודי’ של הכפר מגיע לדעת רבים מתקופת האינקווזיציה, העיירה השכנה של קסטרילו היא העיר קסטרוחריס, שם התקיימה אחת מן הקהילות היהודיות הראשונות בספרד, ואף זכתה לשוויון זכויות בשנת 974. לדברי ראש העיר, לאחר טבח גדול שנערך ביהודי קסטרוחריס ב-1035, נמלטו רבים לקסטרילו הסמוכה.

לדעת רודריגז, לאחר שהחלה תקופת האינקוויזיציה הספרדית בשנת 1478, שינתה העיירה את שמה ל”מטאחודיוס” בכדי להדגיש את אופייה הנוצרי, בתקופה שהייתה תקופת מאבק דתי.

מריה רויו, דוברת איגוד הקהילות היהודיות של ספרד, אמרה לסוכנות הידיעות היהודית JTA כי הביטוי נוצר בימי הביניים, אז הוצאו להורג יהודים מומרים במשפטי ראווה בסביבות חג הפסחא. שימוש במונח “מטאחודיוס” נעשה עד היום במספר אזורים בספרד, בעיקר בצפונה, בכדי לתאר מסורת בחג הפסחא הנוצרי, של שתיית משקה אלכוהולי עם לימונדה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות