הרבי מצאנז בשו”ת עם מחנכים: איך יגיב מלמד שנפגע מילד שדיבר נגדו?

אלי שוורץ
|
ח' שבט התשע"ו / 17.01.2016 23:55
בקיבוץ חפץ חיים נפתחה ועידת החינוך העשרית בהשתתפות האדמו”ר מצאנז, הגרב”מ אזרחי, והגר”ד כהן • הרבי מצאנז נשא את המשא המרכזי והשיב על שאלות: “חובתו של כל מחנך להקרין חיות ושמחה של עבודת הבורא בפני התלמידים” • צילום: משה גולדשטיין

מאות מנהלים ואנשי חינוך הדרימו היום (ראשון) לקיבוץ חפץ חיים לשלושה ימי ועידת חינוך, במהלכה ליבנו נושאי חינוך של ילדי ישראל.

הערב, במושב הפתיחה של הוועידה העשירית, בה זוכים המשתתפים מידי שנה להופעתם של גדולי ישראל, זכו המשתתפים לשמוע את משא קודשם של האדמו”ר מצאנז, הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי- ראש ישיבת עטרת ישראל, והגאון רבי דוד כהן – ראש ישיבת חברון.

בתחילה, כשכובד הגרב”מ אזרחי לשאת דבריו, עצר אותו במפתיע המנחה וביקש ממנו כי לבקשת האדמו”ר מצאנז ימתין מספר רגעים, משום שרצונו לשמוע את דבריו.

כעבור מספר דקות קיבל הקהל את פני האדמו”ר ואז החל הגרב”מ את נאומו בו פרס את משנתו על תפקיד המחנך בדורנו. בסיום דבריו התנצל על שהוא ממהר לשמחת שבע ברכות, ולכן לא יישאר למשא המרכזי של האדמו”ר.

האדמו”ר מצאנז הרחיב בתפקיד הקדוש והרגיש של כל אחד מהמשתתפים, והציג את החובה של כל מחנך, מלבד היותו דוגמא אישית, גם את חובתו להקרין חיות ושמחה עבודת הבורא בפני התלמידים.

בסיום דבריו כובד הגר”ד כהן לנאום הוא קיצר בדבריו עקב חופת תלמיד וכדי ללמד שאסור לצער שום תלמיד, נשא דברי הדרכה קצרים ויצא לעבר חופת תלמידו.

בשלב זה החלו הנוכחים להעביר שאלות למנחה המעמד, הגאון רבי שלמה שטרן, ראש ישיבת אורחות חיים בבני ברק, אשר פרס את שאלות המחנכים בפני האדמו”ר, שענה בנועם שיח במשך כשעה על כל השאלות.

הין היתר נשאל האדמו”ר:

איך צריך להגיב מלמד שנפגע מילד שדיבר נגדו לבדו או המריד מספר תלמידים נגדו?

הרבי: “זו עבודת המידות ולא רק למלמדים, אלא לכל יהודי, בפרט לאב או מחנך”. הרבי המשיך ואמר: “לא מאמין שיש מלמד שנפגע מתלמיד.. מלמד כזה שנפגע אישית מתלמיד לא יכול להיות מלמד…”

שאלה: ילד שזקוק למורה פרטי ואין להוריו כסף לממן זאת – האם זו חובת הנהלת המוסד לממן זאת?

הרבי: “בהחלט על ההנהלה להשקיע ולמצוא מימון וזאת משום חובת הציבור למעשה הצדקה שבדבר”.

לאחר סיום השאלות ניגשו מספר מנהלים ואנשי צוותם להיוועץ במסספר שאלות חינוכיות ספציפיות.