אזהרה ליהודי מרסיי: “לא להסתובב עם כיפה”. רבנים באירופה: “כניעה”

נתן פרל
|
ב' שבט התשע"ו / 12.01.2016 21:18
בעקבות תקיפת המורה היהודי במרסיי בידי נער מוסלמי, הורו ראשי הקהילה להימנע מלחבוש כיפה • “אי אפשר להעמיד שוטר מאחורי כל יהודי. אז עד שישתלטו על הברברים נאלץ עכשיו להסתתר. אין ברירה, גם אם זה כואב” • מנכ”ל רבני אירופה: “יהודים צריכים לשאת בגאווה כל סממן דתי”

ראשי הקהילה היהודית במרסיי שבצרפת קראו היום (שלישי), בפנייה חסרת תקדים, ליהודי העיר להימנע מלחבוש כיפות ברחוב ובמקומות פומביים.

“זהו מצב חירום ששונה מכל התקריות הקודמות. עכשיו כל אחד שאינו מוכר למשטרה יכול לקום ולנסות לפתע לרצוח יהודי. נאלצנו לקבל את ההחלטה לאחר דיון אל תוך הלילה בהנהלת הקונסיסטואר”, אמר נשיא הקהילה היהודית של מרסיי, איש העסקים צבי עמר.

לדברי עמר, מדובר בהמלצה לנוכח האירועים הביטחוניים.

“אנחנו ממליצים ליהודים להסיר את הכיפה בשעה קשה זו בתקווה שיבואו ימים טובים יותר. היום מצב החירום מחייב החלטות יוצאות דופן.

“עבורי החיים חשובים יותר מכל קנה מידה אחר. הם מקודשים. אי אפשר להעמיד שוטר מאחורי כל יהודי. אז עד שישתלטו על הברברים נאלץ עכשיו להסתתר קצת. אין לי ברירה, גם אם זה מאוד כואב לי”, אמר עמר.

ההנחיה של ראשי הקהילה פורסמה בעקבות תקיפתו בסכין של המורה  בנימין אמסלם, שנפצע אתמול באורח קל סמוך לבית כנסת, לאחר שנדקר על ידי נער בן 15 ממוצא טורקי, שהיה חמוש בסכין באורך 50 ס”מ, שטען כי ביצע את הפעולה בחסות ארגון הטרור דאע”ש.

אמסלם נמלט מהמקום, אך הנער התנפל עליו ודקר אותו בידו. הוא נאבק על חייו והצליח להפיל את התוקף – שנמלט. לאחר מרדף נתפס הדוקר ונמסר לידי המשטרה.

מדובר בתקיפה שלישית נגד יהודים בחודשים האחרונים  בעיר הממוקמת בדרום צרפת – בה קיימת קהילה מוסלמית גדולה.

יצוין כי בהנהגת יהדות צרפת נשמעו קולות המתנגדים לצעד – המהווה, לדעתם, כניעה לטרור.

גם מנכ”ל ‘איגוד הארגונים היהודיים באירופה’ ו’מרכז רבני אירופה’, הרב מנחם מרגולין, דחה בתוקף את ההצעה של ראש הקהילה במרסיי שלא להסתובב עם כיפה ברחבי צרפת.

בהודעה שפרסם כתב הרב מרגולין: “יהודים צריכים לחוש ביטחון ולשאת בגאווה כל סממן דתי ככיפה, מגבעת וציצית בכל מקום באירופה.

“על רשויות הביטחון בכל עיר ומדינה לאבטח את אורחות חייהם ולשמור על ביטחונם. אני מיצר על האמירה ומזכיר לראש הקהילה במרסיי כי לפני מספר שנים מארין לה פן הציעה לחוקק חוק בצרפת שיאסור על חבישת כיפה. בתגובה הצהיר ראש ממשלת צרפת ואלס כי כל יהודי צרפתי יכול לחבוש את הכיפה שלו בגאון ובביטחון”.