תקדים: בבית הדין הרבני ביצעו גירושין ללא גט – ובמעמד צד אחד
בפסק דין נועז ותקדימי החליט אב בית הדין הרבני בנתניה, הרב שלמה שפירא, לאשר גירושין ללא גט ובמעמד צד אחד.
פסק הדין, המשתרע על פני עשרות עמודים, מגולל את סיפור המעשה וניתוח של עשרות פסקי דין אזרחיים ורבניים – ומתבסס על שורה ארוכה של פוסקים ראשונים ואחרונים.
המדובר הוא בסיפורם של שני בני זוג יהודים, אזרחי ישראל, שנישאו בשנת 2000 בנישואין אזרחיים בקפריסין. מנישואין אלה נולד להם בן משותף, שנה לאחר מכן.
בשנת 2003 נעלמה האישה עם בנה וכעבור מספר ימים הודיעה לגבר כי עזבה את ישראל לצמיתות וחזרה לאוקראינה, ארץ הולדתה.
האישה השאירה אחריה חובות של מאות אלפי שקלים, ובמשך מספר שנים נאלץ הבעל להחזיר את חובותיה. נסיונותיו לאתר אותה על מנת להתגרש ולהקים משפחה חדשה עלו בתוהו.
לאיש נודע כי האישה התחתנה באוקראינה פעמיים נוספות וכי יש לה ילדים נוספים, אבל הוא לא הצליח לאתר אותה.
כך הבעל מצא את עצמו בישראל רשום כנשוי ומנוע מלהתחתן שוב, על פי החוק ועל פי הדין – אפילו בנישואין אזרחיים.
האיש פנה לבית המשפט לענייני משפחה בחדרה וביקש להתיר את הנישואין. בית המשפט האזרחי החליט לגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של בית הדין הרבני, מאחר והמדובר בשני בני זוג יהודים שהתגוררו בישראל ולכן קבע כי הסמכות לטיפול בנושא היא בידי בית הדין הרבני.
אב בית הדין הרבני בנתניה, הרב שלמה שפירא, בחן תחילה את סמכות בית דינו לעסוק בנושא, מאחר ובית הדין הרבני דן בענייני נישואין וגירושין בין יהודים בישראל והאישה נמצאת באוקראינה.
לאחר סקירה ארוכה של היסטוריית הפסיקה בנושא קבע הרב שפירא כי אכן הגירושין הם בסמכות בית הדין הרבני.
על פי ההלכה, גם אם בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים הם זקוקים לגט לחומרה בהסכמה ובנוכחות האישה, שכאמור נעלמו עקבותיה. אף על פי כן החליט הרב שפירא, בהתבסס על עשרות פוסקים, ראשונים ואחרונים, כי במקרה ואין אפשרות לסדר גט וכאשר המדובר בעיגון – אפשר להתיר נישואין אלה ולגרש את בני הזוג גם ללא גט וללא נוכחות והסכמה של שני הצדדים.
“מאחר והבעל מעוגן זה 12 שנה ואין אפשרות ליצור קשר כלשהו עם האישה, ואי אפשר לסדר גט פיטורין, לכן אפשר וניתן להתיר נישואין אלה גם ללא קבלת גט. לפיכך יוציא בית הדין תעודת גירושין שבה ירשם שהנישואין הותרו על פי פסק דין זה וללא סידור גט פיטורין”, חותם הרב שפירא את פסק הדין.
הרב שלמה שפירא הוא מן הדיינים הבולטים במשמרת החדשה של דייני ישראל. הוא בנו של הרב אליעזר שפירא זצ”ל שהיה דיין בבית הדין הרבני הגדול ואחיינו של הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, הגאון רבי אברהם שפירא זצ”ל.
-
כל הכבוד לרב שפירא שהתיר עגון!.
-
בילבולי מוח. כולה ויתרו על חומרא. היא לא נשואה לו כדת משה וישראל. מה גם שמדובר בבעל. ידוע שאשה שהשתמדה ניתן לכמה פוסקים לשאת אשה נוספת. הכותרת מטעה מאוד ומכשילה
-
הזכרתם כי אבד נתניה הוא בנו של הרב אליעזר ואיינו של הרב אברהם שפירא.למען האמת והצדק :הדיין הטב ביות ר במשפחה היה הדוד אבד ירושלים הרב שמואל שפירא זצל!.