אוקראינה הולכת היום לבחירות • סקרים: ‘מלך השוקולד’ ינצח

המדינה השסועה שהדיחה את הנשיא ינקוביץ ופתחה חזית עם רוסיה הולכת לבחירות שיקבעו את עתידה • שני המועמדים המרכזיים: איל ההון פטרו פורושנקו ואשת המהפכה יוליה טימושנקו
אליעזר היון
כ"ה אייר התשע"ד / 24.05.2014 23:09

סוף סוף בחירות:  היום (ראשון) ייערכו בחירות באוקראינה, כאשר שני המועמדים המרכזיים הם פטרו פורושנקו ויוליה טימושנקו.

רוסיה הודיעה כי תכבד את תוצאות הבחירות, אך הדגישה כי אוקראינה נמצאת בעיצומה של ‘מלחמת אזרחים’.

אוקראינה נמצאת במשבר מדיני ובכאוס אזרחי החל מחודש נובמבר בשנה שעברה, אז הודח הנשיא ינוקוביץ לאחר שממשלתו דחתה הסכם לשיתוף פעולה כלכלי נרחב לטובת הקשרים עם רוסיה. האזרחים טענו שינקוביץ מחזיר אותם לימי הסובייטים, יצאו לרחובות קייב, מילאו את כיכר העצמאות – וינקוביץ נמלט מהמדינה. רוסיה הגיבה בתוקפנות ופוטין שלח כוחות לחצי האי קרים, שסופח מחדש לרוסיה. ההתערבות הרוסית הובילה למשברי דיפלומטיה עולמיים, וארה”ב קראה לרוסיה לא להתערב בענייניה של אוקראינה.

באוקראינה שולט כעת ראש ממשלה זמני, פרו מערבי, בשם ארסני יצניוק שהכריז: “נחושים שהבחירות שייערכו יהיו הוגנות ושקופות”. הוא הוסיף כי הוא מודע לכך שכוחות בדלנים במזרח אוקראינה ינסו לשבש את ההצבעה, אך הוא מאמין כי “רוב התושבים יצביעו ולא ייכנעו להם”.

יוליה טימושנקו, הנחשבת לאחד מסמלי המהפכה לאחר שנכלאה על-ידי הנשיא המודח ינקוביץ, כיהנה כראש ממשלת אוקראינה בשנת 2005 ובשנת 2007, והיא מתמודדת מול איל ההון פטרו פורושנקו שעשה את הונו מייצור ממתקים, ומכונה בשם ‘מלך השוקולד’.

לפי הסקרים המתפרסמים באוקראינה, פורושנקו מוביל בבטחה על פני טימושנקו, והוא עשוי לזכות בבחירות כבר בסיבוב הראשון.

ומה אומרים בעולם? פוטין קבל על האקסיומה כי רוסיה אשמה במתרחש באוקראינה. לדבריו, אוקראינה נמצאת במלחמת אזרחים ואין לכך כל קשר למדינה בראשה הוא עומד. הוא הדגיש כי יכבד כל תוצאה ויעבוד עם המועמד המנצח.

קנצלרית גרמניה מרקל קראה לרוסיה לכבד את ארגון ה- OSCE המפקח על הבחירות ולסמוך על קביעת זהות המנצח על ידו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות