“מה זה שטערצאלע?” • בושה: חרדיות מתקשרות לשחקני שטיסל
קשה למצוא בימים אלה חרדי החשוף למחשב ולרשת האינטרנט שלא צפה ב’שטיסל’ – הסדרה המצליחה של יהונתן אינדורסקי, תלמיד ישיבת פוניבז’ לשעבר, ואורי אלון.
ליבי, קיווע, גיטי, נוחעם, רוחמי, הבובע, ליפא, וכמובן רבי שלום הם כולם דמויות שנכנסו לנרטיב החרדי, שלא מפסיק לקבל אותן בחמימות ובחדווה.
אבל כעת מתברר כי יש מי שלקח זאת צעד אחד קדימה מדי: נשים חרדיות שנחשפו לסדרה מתקשרות אל שחקנים כדי להחמיא להם על משחקם.
שיחת טלפון כזו, אותה יזמה חרדית מירושלים אל השחקן ששון גבאי, המגלם בסדרה את השחקן נוחעם, הופצה בימים האחרונים ברשתות החברתיות, ובהן נשמעת האישה, נרגשת כולה, מספרת לשחקן: “אנחנו רואים את הסדרה באדיקות… אתה פשוט אלוף… אין דברים כאלו… אתה משחק עם כל הניואנסים… תוכל לומר לנו מה זה שטערצאלע?”
שטערצאלע הוא כינוי החיבה של ליבי, בתו בסדרה של נוחעם.
ששון גבאי נשמע בהקלטה שואל: מי זה לנו?
המעריצה: אנחנו קבוצה שצופה.
גבאי: ואיך קיבלת את הטלפון שלי?
המעריצה: מישהו שלח לי. הייתי בטוחה שעובד עלי. אבל זה הקול שלך”.
גבאי עונה על השאלה: “לא זוכר או לא יודע צריך לשאול את יוצרי הסדרה זוכר שעלתה השאלה…משהו כמו אוכל…צלחת אוכל קטנה קערה קטנה”.
המעריצה: נראה לי ששטרן באידיש זה כוכב.
גבאי: לא יכול לתת לך תשובה מוסמכת אני מצטער.
המעריצה: טוב אבל זו היתה הזדמנות לומר לך שאתה נותן לנו כל שבוע חוויה של עונג…
גבאי: את חרדית? מהעולם החרדי?
המעריצה: כן.
גבאי: מאיפה? מירושלים?
המעריצה: כן מירושלים…
גבאי: ומותר לכם לראות את זה?…
המעריצה: רואים את זה בנאמנות…יש איזה קבוצה אחת של אלפי נשים בפייסבוק, קבוצה סגורה חרדית, כל שבוע מישהי מעלה לשם את הפרק. איך שיוצאת שבת…למי יש את הפרק של שטיסל…היסטריה. היתה לי משמרת במוצאי שבת אבל אמרתי רגע, תנו לי לראות את הפרק. סדרה פשוט מהממת.
גבאי: ואיפה את גרה בירושלים?
מעריצה: “אבא שלי בא מהשכונות האלו ובדיוק מדבר ככה… אותו סגנון רגישות לדברים. אתה יודע, אתמול הייתי אצלם ואני נכנסת הביתה, ההורים שלי, מבוגרים שניהם, יושבים וצופים בשטיסל בנוסטלגיה כזו… יכול להיות שאתם לא רואים את זה ברייטינג אבל אין מישהו חרדי שלא מדבר על זה…
“ואתה יודע מה? אשלח לך בווטסאפ אתמול בחתונה בני ברקית, מישהו ניגן את הניגון הזה של המינסק על אורגן…
גבאי: האמת היא שאני נתקל ברחוב באנשים חרדים וכולם רואים את זה. אני יודע שחרדים רואים את זה.
מעריצה: : באדיקות.אנחנו ממש אוהבים… אתה שחקן גאוני. לשחק גם את פולישוק וגם פה…
גבאי: שמח לשמוע, שתדעי שאני ממוצא עיראקי, למדתי את האידיש לצורך הסדרה.
המעריצה: אתה פשוט אמן אמיתי
גבאי: את מאד נחמדה, פשוט את הטלפון אל תתני לאחרים.
מעריצה: סבבה…
-
מאד מאד נהנה
-
הציבור החרדי הוא כבר ממזמן קשת מאד רחבה…וכן יש גם כאלה.
-
עד כדי כך אתם מזועזעים שאתם טורחים לצטט את השחקן ששון גבאי כמו שמצטטים אדמו”ר או ראש ממשלה. מספיק עם זה. אז יש ילדה אחת ‘חרדית’ ‘נחמדה’ שצופה, בשביל זה צריכים לשגע את כולם?!
-
בן הארי הבועזי
-
האתרים החרדים נתפסו לקטנות, ולא סיקרו ולא פירשנו נכון את משמעות המעמד שהיה אתמול. “גדול היה המעמד לכבודה של תורה”
7,000 אנשים עם אש בעיניים, התאספו אתמול, בכבוד גדול למרן, גדול הדור הספרדי האמיתי, הגאון הרב מאיר מאזוז שליט”א. ולכבוד הישיבה הספרדית האמיתית “כסא רחמים ספרדית”. (סופי תיבות אמת, ולמה לא ראשי תיבות? כי רק בסוף תתגלה האמת, בבחירות הבאות…).
היה משהו מחשמל באוויר. הזכיר לי את המעמדים בראשות מרן רבנו עובדיה יוסף זצ”ל. בהגיע עת המשא המרכזי, כולם עמדו על רגליהם, והצעירים על הכסאות, ושרו שעה ארוכה, לכבוד מרן ראש הישיבה שליט”א.
לא היו אלו משועממים למינהם, אלא אנשים עם בעירה עצומה בלב לכבוד מרן שליט”א. כל מי שהגיע, שילם 650 ש”ח. הגיעו גם משלחות מצרפת ומארצות הברית.
בימת הכבוד הייתה מרשימה – 100 רבנים אמיצים שלא פוחדים מהאלימות והטרור של דרעי והתנזים שלו. גם רבנים אמיצים המזוהים עם ש”ס (הרב הרוש מברסלב, המקובל הרב דוד בצרי) באו, והודו בנוכחותם שמכירים במעלת מרן והישיבה. ואינם מאמינים לאותו רב עם הגלימה, שאמר שישיבת כסא רחמים שמה לה למטרה לקעקע את דרכו של מרן זצ”ל, עפרא לפומיה.
בין הקהל היו אלפי אברכים ובחורי הישיבה, מה שאומר שמרן שליט”א מכובד בין ציבור לומדי התורה. וגם אלפי מסורתיים הגיעו, מה שמלמד שלא אלמן ישראל. וגם לאחר פטירת מרן זצל, עדיין יש רב שמקרב את הציבור המסורתי והחילוני.
ההצלחה תמיד תלויה בהימצאות גרעין תומכים קשה וחזק. אתמול ראינו שיש למרן ראש הישיבה גרעין תומכים חזק, עם אש בוערת. ויש לזה גם משמעויות פוליטיות.
-
מה לעזאזל
עושים כותרת מכזאת שתות
ועוד לקרוא לזה בושה
תתביישו אתם -
אגב, אני גולש קבוע ולא ראיתי את שטיסל כי זה לא מעניין אותי
-
בס”ד
מר ששון גבאי
א.מ.נ.ראשית: דע לך שכל ביטויי ההערכה שיובאו כאן על כשרון משחקך, הינם אמיתיים וללא שמץ של ציניות.
שנית: אינני מן הטיפוסים המעריצים או מן המגיבים, אך נחשפתי לשיחה הנובעת ממעמקי הלב אשר התנהלה בין מעריצה אדוקה חרדית (נראה שבזה היא קצת פחות אדוקה) ובינך. מאחר והיא דיברה אף בשמי (גם אני מוגדר חרדי) ועם חלקים נרחבים מדבריה אני אכן מזדהה, ע”כ ראיתי חובה להוסיף משלי.
דווקא כסדרה אשר שמה לב לניואנסים הקטנים ואף השכילה לצייר את תרבות החתונות המחתרתיות בגיל 16 הייתי מצפה שיתנו קצת יותר ביטוי לחרדים המודרניים.
דווקא כסדרה אשר הבינה שע”מ לצייר את החברה החרדית בדקדקנות, היא צריכה להציג את הסטנדרט שהגבר נותן לבנו שם באופן בלעדי כנגד הסכמת אשתו, הייתי מצפה שיראו בתים עם מחשבים וטלוויזיות בפרונט.
דווקא כשחקנים השמים לב לדקויות עד כדי להבחין בכל סיפורי האהבה הפורחים בין מנהל למזכירתו בת”ת, הייתי מצפה לתת במה לתהליך האבולוציוני האקדמאי שעוברת החברה החרדית. אין מספיק במה לחרדים שכבר יודעים קרוא וכתוב, שלא לדבר על כך שאין אחות חרדית אחת בסדרה.
כמפיקים אשר נתנו ליבם לכל פרט שולי עד כדי הנורמה של גברים הסועדים בביתם של אלמנות וגרושות, הכיצד פספסתם סצנה הקשורה לקבוצות פייסבוק של חרדיות?
כסדרה אשר קידמה את הדיוק בהכרת קבוצות אתניות עד לפרטי פרטים ובפרט לתהליך הנפלא של גברים היורדים מן הדרך ונעלמים למספר חודשים ולאחר מכן שבים לחיים הרגילים והמסובכים, הכיצד פספסתם את הנורמה של חרדיות מתפתחות מבתים חרדיים אשר מתקשרות למושא הערצתן לשוחח ולברר על פירושן של מילים באידיש?בקיצור:
אתם בהחלט מופלאים בהצגת מעטפת החיים החיצונית, אך בכל הקשור לנורמות וצורת החיים האמיתית, זייפתם בגדול.מקווה שתפנימו
מעריץ אדוק של היצמדות לפרטים
יהונתן שטינברגר -
אני 🙂
להעריץ שחקנים, לצפות בלהיטות בפרקים
נו נו תת רמה -
חרדים שלא יודעים מילה נפוצה ביידיש כמו שטערצעלע? זה מכסה, טפעלע ושטערצעלע – סיר ומכסה. חוץ מזה שאם יש חרדיות שרואות את הסדרה אוי להן כי זה לא צנוע, ובטח שלא להתקשר לגבר ועוד לשחקן. לא יודעת מי עשה את המתיחה, אך אלו בודאות לא חרדיות, אולי מזרוחניקיות.