צפו: כך נעצרו 25 מחבלים שתכננו פיגועים ונתפסה מעבדת חבלה

חיים טוויל
|
י"א טבת התשע"ו / 23.12.2015 12:43
השב”כ חשף חולייה של ארגון הטרור חמאס שפעלה בגזרת אבו דיס ותכננה פיגועי תופת והתאבדות בישראל • עד כה נעצרו 25 מחבלים • אותרה מעבדת חבלה שמוקמה בדירה באבו דיס: הייתה מוכנה לייצור חומרי נפץ מסוגים שונים בכמות משמעותית

בפעילות של שירות הביטחון הכללי, בשיתוף צה”ל ומשטרת ישראל, נחשפה תשתית טרור רחבה של ארגון החמאס, אשר פעלה בגזרת אבו דיס, בסמוך לירושלים, בהכוונת פעילי הזרוע הצבאית של החמאס מרצועת עזה.

עד כה נעצרו 25 מחבלים, רובם סטודנטים מאוניברסיטת אבו דיס, שתכננו לבצע פיגועי תופת והתאבדות בישראל.

מחקירתם בשירות הביטחון הכללי עלה, כי בראש התשתית עמד אחמד גמאל מוסא עזאם, בן 24, מאזור קלקיליה, אשר גויס לפני מספר חודשים על ידי מחבלי חמאס ברצועת עזה להקמת תשתית צבאית, שתבצע פיגועי תופת כנגד יעדים ישראלים.

אחמד עזאם היה בקשר שוטף עם מפעיליו בעזה והוכשר על ידם לשמש מומחה חבלה, לשם ייצור חגורות נפץ ומטעני חבלה.

בהתאם להנחיות שהועברו לעזאם, גייס זה מספר פעילים נוספים הלומדים עימו באוניברסיטת אבו דיס, לטובת רכישת חומרים לייצור חומר נפץ, השכרת דירות, גיוס מתאבדים והחדרתם לישראל.

במהלך החקירות בשב”כ אותרה בימים האחרונים מעבדת חבלה שמוקמה בדירה ששכר אחמד עזאם באבו דיס.

בבדיקות של החומרים והציוד שנתפסו במקום עלה, כי מדובר במעבדה שהייתה מוכנה לייצור חומרי נפץ מסוגים שונים בכמות משמעותית.

במסגרת החקירה עלה, כי חלק מהחומרים נרכשו בחנויות בישראל וברמאללה והתחקות אחר הרוכשים הביאה למעצרים נוספים.

בהמשך לכך, גם נתפסו והוחרמו חומרי גלם, שהחזקתם ומכירתם אסורה, מחנות ברמאללה בו רכשו אחמד עזאם וסייעניו חלק מהחומרים לצורך יצור חומרי הנפץ.

בין המגויסים לתשתית היו גם שני סטודנטים אשר למדו באוניברסיטת אבו דיס וגויסו על ידי עזאם, מתוך כוונה לנצל את יכולת התנועה החופשית שלהם.

הבולט מהשניים הינו חאזם זיאד עמראן סנדוקה, כבן 22, תושב העיר העתיקה בירושלים, אשר גויס לצורך רכש חומרים ואיסוף מידע אודות יעדים אפשריים לפיגוע וכן לצורך הכנסת מפגעים וחומרי נפץ לתוך תחומי הקו ירוק.

כן גויס פהדי דהוד מחמד אבו קיעאן, בן 19, בדואי, אזרח ישראלי, תושב חורה שבנגב, אשר הודה בחקירתו כי בתחילת חודש אוקטובר 2015 הסכים להצעת אחמד עזאם לבצע פיגוע בשטחי הקו הירוק על ידי החדרת חגורת נפץ או מכונית תופת.

בחקירתם בשב”כ מסרו השניים, כי מלבד פעילותם במסגרת תשתית החמאס באבו דיס, הם תומכי דאע”ש ופעלו במקביל במסגרות סלפיות מקומיות, כל אחד בישובו.

במקביל, נחשפה חוליית חמאס נוספת מהתשתית באיזור בית לחם, אשר חלק מחבריה לומדים באוניברסיטת אבו דיס, ואשר גויסו לשמש כמפגעים מתאבדים מטעם התשתית.

ביניהם עיסא נאצר עיסא שוכה, בן 19, תושב בית לחם, שהסכים להצעתו של אחמד עזאם לבצע פיגוע התאבדות וסייע לאחמד לקבל כסף שהגיע מעזה.

שוכה גם פעל לגייס את מוחמד וליד אחמד סרחאן, כבן 20, מבית לחם, לצורך ביצוע פיגוע התאבדות יחד אתו בירושלים, וכן את מוחמד נעים עיסא עלי, בן 19, מבית לחם, לצורך ביצוע פיגוע עתידי מטעם התשתית.

בשב”כ אומרים כי פרשה זו חושפת ומדגישה מחדש את מעורבות הזרוע הצבאית של החמאס ברצועת עזה, הפועלת באופן עקבי להכוונת פיגועי הרג המוני בשטחי ישראל ואיו”ש, כאשר התשתית שנחשפה מצביעה על מאמץ מוגבר בעת הנוכחית לנצל את אירועי ההסלמה באיו”ש לקידום פיגועי תופת והתאבדות כנגד יעדים בישראל ובאיו”ש.

גל הפיגועים שתוכנן מוכיח כי חמאס, בהובלת הזרוע הצבאית, מתעלמת ממצוקתו הרבה של הציבור ברצועה וממאמציהם של כלל הגורמים בזירה לשיקומה.

סיכול התשתית בעיתוי בו סוכלה, מנע באיבו מחמאס אפשרות למימוש סדרת פיגועי הרג המוני ופעולות טרור, אשר מימושם עלול היה להביא לפגיעות רבות בנפש ולהסלמה משמעותית במצב הביטחון.