סוף לפולמוס הציבורי? נתניהו החליט: מתווה הגז יאושר

על פי התכנית, מחר בשעה 12:00 יגיע ראש הממשלה לפארק האקו תעשייתי נאות חובב יחד עם שר האנרגיה והמים יובל שטייניץ, ויחתום על העסקה הגדולה • בכך יפעיל ראש הממשלה את סעיף 52 המאפשר לו לעקוף את הממונה על ההגבלים
אליעזר היון
ד' טבת התשע"ו / 16.12.2015 21:18

סוף סוף חותמים: ראש הממשלה נתניהו צפוי מחר (חמישי) לחתום על אישור מתווה הגז, שהיה נושא לדיון בוועדות שונות, גרם להתפטרותו של הממונה על ההגבלים העסקיים דוד גילה, ונתקל גם בלא מעט התנגדויות בכנסת ובציבור.

על פי התכנית ,מחר בשעה 12:00 יגיע ראש הממשלה לפארק האקו תעשייתי נאות חובב לחתימה על מתווה הגז, יחד עם שר האנרגיה והמים יובל שטייניץ, ולאחר שיישא ככל הנראה דברים קצרים, יחתום על העסקה הגדולה.

בכך יפעיל ראש הממשלה את סעיף 52 המאפשר לו לעקוף את הממונה על ההגבלים ולאשר את המתווה מתוקף תפקידו כשר הכלכלה.

ביום שלישי הצביעו חברי ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ איתן כבל, ברוב של 7 מול 6 נגד המתווה בין המדינה לחברות הגז, וקבעו כי אין הצדקה להפעלת סעיף 52 העוקף את הממונה על ההגבלים העסקיים.

במהלך ישיבת הוועדה המליץ היו”ר איתן כבל לחבריו להצביע נגד סעיף 52 והגיש את הנוסח הבא לאישור הוועדה: “בתום 12 ישיבות של הוועדה, בנסיבות שהתבררו אין מקום לשימוש בסעיף 52” – הסעיף שעוקף את הממונה להגבלים עסקיים. בסוף הישיבה הצביעו שבעה חברי כנסת בעד הצעתו של כבל ושישה נגד.

בהצעה של היו”ר כבל תמכו מלבדו – חברי הכנסת איילת נחמיאס ורבין ויוסי יונה מהמחנה הציוני, דב חנין ועבדל אל-חכים חאג’ יחיא, חיים ילין מיש עתיד ועיסאווי פריג’ ממרצ.

חברי הכנסת שהתנגדו להצעת כבל: מיקי זוהר, יואב קיש ונורית קורן מהליכוד, יואב בן צור מש”ס, אורי מקלב מיהדות התורה ורועי פולקמן מכולנו.

ספק אם בג”ץ יתערב

נתניהו, שהופיע בשבוע שעבר בפני הוועדה בכובעו כשר הכלכלה, היה מחויב לקיים הליך היוועצות עם הוועדה, אך אינו מחויב לשמוע להמלצתה – והוא צפוי בכל זאת לאשר את המתווה.

מתנגדי המתווה צפויים לעתור לבג”צ כצעד אחרון נגד אישורו, אם כי ספק אם בג”צ יבחר להתערב.

כבל ביקש להוסיף להחלטת הוועדה סעיף – שהיה שנוי במחלוקת – ולפיו, מהתבטאויותיהם של נתניהו ושטייניץ בדיון עלה כי ההחלטות התקבלו מראש, והליך ההיוועצות היה פורמלי בלבד.

“הלוואי שהייתי יכול לומר שההתייעצות הזו יצרה שינוי דרמטי בהליך”, אמר כבל במהלך הדיון.

גם חברת הכנסת יחימוביץ תקפה: “התרשמתי שראש הממשלה לא בקי בפרטי המתווה ולא בפרטי סעיף 52, לעמדה של הועדה יש משקל פרלמנטרי מקצועי מאוד עמוק. למרות שזו רק חובת היוועצות, בגלל אופי ועומק הדיון, חוות הדעת לא ניתנת לביטול”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות