אבא ז”ל השאיר צוואה אבל נישל אותי לגמרי מהירושה. מה עושים?

חלק ניכר חוו את הסיטואציה הכואבת הבאה: אבא הלך לעולמו - והצוואה מעניקה את הדירה לבן אחד בלבד • האחים טוענים כי הבן 'סחט' את האב, שבערוב ימיו כבר לא היה צלול • כיצד ניתן להגיש התנגדות? מה הפרוצדורה בה יש לנקוט? • עו"ד אריאל דרור עם צעדים ראשונים
עו"ד אריאל דרור
ב' טבת התשע"ו / 14.12.2015 14:25

לאחר פטירת המנוח ובמקרה בו נערכה צוואה, יש לפנות לרשם לענייני ירושה  ולהגיש בקשה לצו קיום צוואה, על מנת שיינתן צו המאשר את חלוקת העיזבון בהתאם לצוואה.

עם הגשת הבקשה, על הרשם לפרסם בעיתונות את דבר הגשת הבקשה, על מנת שכל אדם אשר עלול להתנגד לבקשה, יוכל לפנות אליו בבקשת התנגדות מתאימה.

מה ניתן לעשות באם גילית כי הצוואה שהוגשה מנשלת אותך מזכויותיך – כולן או מקצתן? כיצד תוכיח כי המנוח אולץ לחתום על צוואה שהוא אינו מבין ו/או אינו רוצה? וכיצד ניתן לבטל את הצוואה?

בהתאם לחוק הירושה, הרי שלאחר פרסום הבקשה, יכול כל אדם המעוניין  להגיש התנגדות לצו קיום הצוואה.

על כן, קיימת חשיבות אקוטית בהגשת ההתנגדות מיד עם היוודע לך דבר הגשת הבקשה. אם תשתהה בבקשה זו – אתה עלול לגלות כי כבר ניתן צו לקיום הצוואה, ואז ביטולה יהיה קשה הרבה יותר.

כיצד יש להגיש את ההתנגדות?

על ההתנגדות להיות בכתב, מלווה בתצהיר, ומוגשת במספר העתקים כמספר הצדדים בתיק, עם עותק נוסף לבית המשפט.

כן עליה לכלול את:

  1. פירוט הנימוקים להתנגדות, וכן כל המסמכים עליהם הינך מתבסס. לדוגמה, באם הינך סבור כי המנוח לא היה צלול – עליך לצרף מסמכים רפואיים על מצבו סמוך לעריכת הצוואה. אם היה לו אפוטרופוס – עליך לצרף מסמך זה, כדי להוכיח כי לא היה כשיר לערוך צוואה.
  2. תצהיר מאומת בפני עורך דין.
  3. שוברי תשלום משולמים המעידים כי שולמה אגרה כדין.
  4. ייפוי כוח, אם הינך מיוצג על ידי עורך דין.

 חשוב לציין בבקשה את כל הסיבות לפסילת הצוואה, כגון באם המנוח לא היה צלול, באם הייתה לו בעיה קוגניטיבית, באם הופעל עליו לחץ או השפעה בלתי הוגנת וכיוצא בזה.

מאחר ועסקינן בנושא סבוך יחסית ובהוראות חוק רבות, רצוי מאוד להיות מיוצג על ידי עו”ד המתמחה בתחום.

מה קורה לאחר הגשת ההתנגדות?

לאחר שהוגשה התנגדות אשר עומדת בדרישות סעיף ג’, יועבר התיק על ידי הרשם לענייני ירושה לביהמ”ש לענייני משפחה באותו אזור.

ביהמ”ש ידון בתיק, יחליט האם לאשר את ההתנגדות ובכך לבטל את הצוואה, או שמא לדחות את ההתנגדות ולאשרר הצוואה – הכל בהתאם לעובדות ולראיות שיוצגו בפניו.

כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף ויש לבחון כל נסיבות מקרה לגופו. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

לפניות ושאלות ניתן לפנות למייל: [email protected]

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות