הנתונים קובעים: חיילי צה”ל ואזרחים לא נדקרים באותם איברים

חיים טוויל
|
ב' טבת התשע"ו / 14.12.2015 09:37
מנתונים שהצטברו בצה”ל על פיגועי הדקירה עולה: אזרחים נפגעים לרוב בחזה ובגב, לעומת חיילים שנפגעים בעיקר בצוואר ובבית החזה • מיקומי הפגיעות אינו מקרי: סרטונים ביוטיוב מציעים הדרכה לביצוע אפקטיבי: “החיילים מוגנים ולא ניתן לפגוע בהם בקלות, ולכן מכוונים לאזורים ספציפיים”

בפיקוד מרכז ניתחו את אזורי הפגיעות בפיגועי הדקירה בחודשיים האחרונים, מאז פרץ גל הטרור, ומההנתונים שהצטברו עלה כי אזרחים נפגעים לרוב בקדמת החזה ובגב, ואילו חיילים נפגעים בצוואר ובחלק העליון של בית החזה.

מיקומי הפגיעות אינם מקריים ומגיעים ככל הנראה על רקע סרטונים ביוטיוב, המציעים הדרכה לביצוע פיגוע אפקטיבי.

בנוסף עולה מהנתונים כי המפגעים מבינים, ככל הנראה, שהחיילים מוגנים ולא ניתן לפגוע בהם בקלות, ולכן מכוונים לאזורים ספציפיים.

“אנחנו מבינים שהם מכוונים למקומות האלה, ולא מבזבזים את ההזדמנות שיש להם. אלו שני המקומות הכי פגיעים, וזו פגיעה מורכבת כי שם כלי הנשימה וכלי הדם הגדולים”, אמר אל”מ חגי פרנקל, מפקד הרפואה הפיקודי, בשיחה עם אתר nrg.

נתוני הצבא מרכזים את מספרם של אלו שנפגעו מאז הראשון באוקטובר, אז החל סבב האלימות הנוכחי. 

רשימת הפצועים של פיקוד מרכז בגל הטרור הנוכחי מונה כבר 169 אזרחים וחיילים שטופלו. מדובר על שניים עד שלושה פצועים מדי יום בממוצע.

במהלך שורת הפיגועים נהרגו בחודשיים וחצי האחרונים 11 ישראלים ביהודה ושומרון: תשעה אזרחים ושני חיילים. לדברי פרנקל, מרבית הפצועים שדורשים קבלת טיפול רפואי נפגעים בהפרות סדר – ואילו מספר ההרוגים הגבוה ביותר הוא מפיגועי ירי, כאשר פיגועי דקירה ודריסה מביאים גם הם לפגיעות משמעותיות.

“דקירה זה אירוע מורכב מבחינה רפואית ומדובר בדרך כלל בפצוע יחיד, בניגוד לדריסה, שם יש מספר נפגעים עם פגיעות רב מערכתיות”, אמר פרנקל ל-nrg. יחד עם זאת הוסיף פרנקל, כי “בדקירה הפציעות הן מורכבות לטיפול”.

כוחות הרפואה, שעסוקים לרוב בטיפול בתאונות דרכים, מגיעים בשבועות האחרונים בעיקר לזירות הפיגועים שם מוענק טיפול רפואי גם למחבלים ולא רק לנפגעים הישראלים. באזור חברון למשל, הונחו מפקדים לעקוב גם אחרי לוחמים שהיו מעורבים בסיכול פיגועים – במטרה למנוע מצוקות נפשיות.