מהלכי הפיוס בין חצר מחנובקא-בעלזא וחצר בעלזא עולים שלב: במכתב מיוחד שכתב אמש לחסידיו האדמו”ר ממחנובקא בעלזא, הוא מגולל את המניעים שהובילו אותו להחליט על הפיוס עם חצר בעלזא, וקורא לחסידים לקבל את הפשרה לפיה החצר תכונה מחנובקא- בעלזא, על אף הכאב שבדבר.
היריבות בין החצרות התמקדה בעיקר בשימוש בשם בעלזא, כאשר חצר בעלזא סירבה לאפשר את השימוש בשם זה. חסידי מחנובקא-בעלזא, מצידם, דרשו כל השנים כי החצר תכונה בעלזא-מחנובקא.
לפני שבועיים, כחלק מצעדי השלום המתנהלים בחצי השנה האחרונה, הסירה חסידות בעלזא את הווטו שהיה מצידה ואסר על העיתונות החרדית לפרסם מודעות של חסידות מכנובקא-בעלזא תחת שם זה.
לשיא הגיעו מהלכי השלום כאשר ימים ספורים אחר כך השתתף האדמו”ר מבעלזא בשמחת החתונה של נכדת האדמו”ר ממחנובקא-בעלזא בבני ברק, ואף התכבד בסידור קידושין.
קדמה לאירועי החתונה פגישה היסטורית של האדמו”רים, שהתקיימה בשעת לילה מאוחרת באמצע חודש תמוז, שסימנה למעשה סוף לסכסוך המר.
הפגישה התקיימה במפתיע ובהתראה קצרה, לאחר שהאדמו”ר מבעלזא הגיע בשעת לילה מביתו שבקריית יערים טלזסטון, שם שהה למנוחה, אל העיר בני ברק, כדי לנחם אבלים אצל בני משפחת מן – והודיע לגבאיו כי ברצונו לבקר בבית בן דודו, האדמו”ר מבעלזא-מחנובקא.
הגבאי תיאם את הביקור מיד מול המשב״ק של בעלזא-מחנובקא, וזמן קצר אחר כך הגיע האדמו”ר מבעלזא אל הבית ברחוב רש״י. אל המקום התקבצו מיד עשרות חסידים משתי החצרות, שדבר הפגישה ההיסטורית נודע להם.
האדמו”ר מבעלזא-מחנובקא המתין לאורח בפתח דירתו, ואמר לאדמו״ר מבעלזא כי בואו זו שמחה גדולה במיוחד, ולכן “צריך לעשות סעודה גדולה”.
יחד עם זאת, בחסידות מחנובקא-בעלזא היו מי שנותרו מאוכזבים – בעיקר החסידים המתגוררים בחו”ל – מההסכם המתגבש, משום שלדעתם יש להתעקש ולכנות את החסידות בשם ‘בעלזא-מחנובקא’ ולא ‘מחנובקא-בעלזא’, ועל רקע זה נכתב כעת מכתבו של האדמו”ר – הנחשף לראשונה בחרדים 10.
וכך כותב האדמו”ר:
“בעבור ימי השמחה ובהגיע ימי החנוכה אפתח בתפילה ובקשה שהיא אומנות אובתינו.
מאז ומתמיד הי’ נשואות עינינו להשם שלו בגבולנו. הרבה הרפתקאות עדו עלינו ועתה קול התור נשמע בארצנו.
בגמ’ יומא אמר רב כגון אנא אי שקילנא בישרא מטבחא ולא יהבינא דמי לאלתר, יש בזה חילול ה’ ר”ל. ובפרש”י שצריך לחשוש שנראה לאחרים שאינו מתנהג ביושר אף אם במאת אינו כן. ידוע לכל עד היכן יגעו רבוה”ק מבעלזא זי”ע תמיד למצוא מזור להנצל ולתקן עוון זה, ובאמת ענין חמור זה הביאני זיך אנטוהן א כח לקבל החלטה בדבר העומד ברומו של עולם, אף כי ידעתי גם ידעתי את המכאוב שבדבר לאנ”ש.
במכתבי זה אבוא לבקש מאת אנ”ש אחי ורעי לצעוד עמי בדרך ובהחלטה זו למען ייטב לנו וגם לזרענו. כי שם מכנובקה בעלזא הוא בלי שום ערעור משום אדם כך לכנותנו עם קהילותינו. ונא נהי’ כל הקהל כאחד כי אנשים אחים אנחנו וכבוד רבוה”ק זי”ע הי’ תמיד לנגד עינינו.
אי’ ברבינו יונה במשנה אבות רבן שמעון בן גמליא’ אומר על שלושה דבירם העולם עומד וכו’ ועל השלו’, דשלו’ הוא כולל לכל הטוב שבעולם ואין תכלית לתועלתו ושלו’ על ישראל ע”כ.
ובימים אלו אשר בהמיר ארץ והמו גויים, כי רצונם ח”ו למחות שם ישרא’ מתחת השמים בלשון הרח”ו ז”ל, צריכים אנו זכויות יתרות שיעזור לנו השי”ת להנצל מכל מה שצריך להנצל, ונוכל לגדל את צאצינו בדרך התורה והיראה דרך רבוה”ק זי”ע, ובפרט במדינות הים במוט הרים בלב ימים.
על כן מי מכם ירא ה’ שומע בקול עבדו וגו’ יזכה אי”ה לרואת בחנוכת בית מדרשנו ולחזות בנועם ה’ בבנין בית מקדשנו שיבנה במהרה בימינו.
הרחמן הוא יעשה לנו ניסים ונפלאות כמו שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה”.
לחצו להגדלה:
לצד מכתבו של האדמו”ר, פירסמו במחנובקא-בעלזא את מכתבו של פוסק הדור, הגר”ש וואזנר זצ”ל, אל מחותנו הנגיד רבי אליש אנגלנדר, מי שעומד בראש המתנגדים למהלכי השלום, המעודד את הפיוס: