יש לכם תביעה? אל תרוצו לבית משפט: יש בוררות

לבוררות חוקים משלה: כאשר רוצים הליך משפטי מהיר, אווירה נינוחה, וחיסכון של הוצאות משפט לצד המפסיד, כדאי לגשת לבורר • מה היא בוררות? מה הם יתרונותיה וחסרונותיה?
רפאל אוחנה, טוען רבני
כ"ב אייר התשע"ד / 22.05.2014 19:35

“ניפגש בבית המשפט”: ההיגד או ליתר דיוק האיום הזה הנאמר בכל כך הרבה סיטואציות בהם אנו נתקלים בשאלה של קונפליקט או פולמוס עם הזולת אינו בהכרח האופציה היחידה. מלבד בתי הדין ובתי המשפט קיים מוסד נוסף הקרוי בוררות, והוא עשוי להחליף את הערכאה המשפטית כשלצידו יתרונות רבים עליה. מה היא בוררות, ומה הן יתרונותיה?

מהו הליך בוררות?

הליך בוררות הוא אלטרנטיבה לבירור זכויות בין בעלי דין ומשמש חלופה לתביעה בבית משפט או בבית הדין. בהליך זה מסכימים הצדדים על זהותו של אדם שלישי אובייקטיבי אשר ישמש כבורר עבורם. בבתי הדין לממונות הפרטיים הדתיים נהוג שבמסגרת הדיון יושבים שלשה בוררים.

לבורר קיימת סמכות לדון, להחליט ולפסוק, החל מהרגע בו חתמו הצדדים על הסכמתם כי ישמש כבורר. חתימת הצדדים נעשית על מסמך הקרוי ‘שטר בוררות’, כאשר בשטר זה הצדדים קובעים ומגדירים באופן מפורש את היקף סמכותו של הבורר.

פסק הדין והחלטות שיינתנו על ידי הבורר לאחר שמיעת טענות וראיות הצדדים, אינו מרוקן מתוכן,  פסק דין זה יהא ניתן לאכיפה ככל פסיקה היוצאת מכל ערכאה שיפוטית אחרת – בית דין או בית משפט, כך גם  תוקפו של הליך זה ופסקי הדין הינם תקפים הן על פי דין תורה במשפט העברי, והן עפ”י חוק הבוררות (תשכ”ח – 1968).

האם הבורר צריך להיות משפטן?

אין צורך שהבורר יהא בעל השכלה משפטית. כמו כן אין חוק המגביל אדם מלעסוק או לשמש כבורר, אך יחד עם זאת, קיימת כן חשיבות רבה שלבורר תהיה השכלה חוקית ומשפטית בעניין הרלוונטי בו הסמיכוהו הצדדים להכריע, שכן בסופו של יום, למרות שיקול הדעת הנתון לבורר להכריע בסכסוך, פסיקת הבורר תצטרך לעמוד במבחן הסבירות, ובאמות מידה הלכתיות ומשפטיות בעניין הנדון בפניו.

האם הליך בוררות מתאים לכלל הסכסוכים והתביעות?

הליך בוררות יכול לשמש חלופה לתביעה משפטית בעניינים הבאים: תביעות נזיקין, סכסוכי שכנים, וכן כל התדיינות ממונית אשר לולא התביעה עשויה היתה להיות נתונה להסכם בין הצדדים.

הליך בוררות בדיני משפחה

בתביעות ממוניות כגון תביעת חלוקת רכוש, מזונות אישה וכתובה, יכולים הצדדים למסור את עניין ההכרעה לבורר, ופסק הדין של הבורר, ברוב ככל המקרים יאושר בבית המשפט, למעט מקרים חריגים בהם נפל פגם מהותי בפסק הדין של הבורר.

הליך בוררות לא יכול לשמש אלטרנטיבה בענייני נישואין וגירושין, כמו קביעה האם קיימת עילת גירושין אם לאו, שכן הסמכות הייחודית לדון בענייני מעמד אישי, הינם בסמכותו הייחודית של בית הדין הרבני.

בענייני מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראייה, אין פסיקה חד משמעית בדבר – ישנם פסיקות לכאן ולכאן. הסיבה לגישה השוללת במקרים מסוימים את סמכות פסיקת הבורר בעניינים אלו, נובעת מהעובדה שבעניינים אלו הקו המנחה העיקרי בפסיקה הוא עיקרון טובת הילד – מה שמצריך לעיתים הגשת תסקירים משירותי הרווחה, ולבורר לא תהא סמכות ליתן צווים לשם כך. כך או כך – ככל שתהא הסכמה על כך בין הצדדים, יכולים הם בהסכמתם ליתן לבורר להכריע גם בעניינים אלו ולנסח זאת בשטר הבוררות.

על היתרונות שבהליך בוררות

על הליך בוררות אין זכות ערעור, אלא בדרך של הגשת פסילת הבוררות. תביעה לביטול פסק בורר, ברוב ככל המקרים לא תאושר בבית המשפט, ואף תגרום לצד המגיש את התביעה הוצאות משפט כבדים, שכן המגמה בבתי המשפט הינה לאשר את פסקי דין היוצאים ממוסדות לבוררות. כפי הנראה הסיבה לכך נעוצה בעומס הקיים על בתי המשפט.

יחד עם זאת, בשנת תשס”ח – 2008 נוסף תיקון לחוק כי הצדדים להליך הבוררות יוכלו להסכים ולהתנות ביניהם כי לכל אחד מהם תהא זכות ערעור בפני בורר אחר. חשוב שהדבר יצויין באופן מפורש בשטר הבוררות.

להליך בוררות קיימים כמה יתרונות, כאשר המשמעותי ביותר הוא – ההסכמה המשותפת של הצדדים על זהותו של הבורר. יתרון זה מקנה להליך הדיוני גמישות ונוחות לצדדים. ייתרון נוסף נעוץ בעובדה שפתיחה של תביעה משפטית בערכאות השונות מצריכה בירוקרטיה, תשלום אגרות פתיחת תיק, זמן שיפוטי ודיוני האורך לעיתים שנים, השתתת הוצאות משפט על הצד שאינו זוכה בדין, וגם פרסומו של פסק הדין באתרים משפטיים.

בהליך בוררות לעומת זאת, הדיונים מתקיימים על פי לוח זמנים מהיר, פתיחת התביעה אינה כרוכה בתשלומי אגרה יקרים, וככל שמדובר בהתדיינות בבתי דין פרטיים לממונות, הבוררים אינם נוטלים שכר עבור ההתדיינות. כמו כן, ההתדיינות חסויה, ועניין השתת הוצאות משפט לצד המפסיד ניתן אף הוא להתניה ולהסכמה בין הצדדים.

לסיכום ניתן לומר, שככלל, להליך בוררות יתרונות משמעותיים. יחד עם זאת קיימת חשיבות בחירת זהות הבורר, יושרו והגינותו,  וניסוח דווקני של שטר הבוררות על כל סעיפיו.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נהנה כל פעם מחדש מהניסוח הבהיר
    22/05/2014 22:02
    קורא קבוע
  1. נהנה כל פעם מחדש מהניסוח הבהיר

  2. כתבה מעולה
    24/05/2014 22:51
    חרדית
  3. תמשיכו להעלות כתבות בעניין זה תורם למען אוכלוסיה שלמה

  4. רק לא בוררות אצל בורר יחיד
    26/05/2014 05:03
    נפגע קשות
  5. לתת לבורר יחיד סמכות לדון כמוה להניח בידו אקדח טעון.
    נתקלתי בורר שהרחיב את סמכויותיו ניהל דיון כשהוא ההבורר הטוען והעד באורח חד צדדי. לא הסכים לדון על בתבי הטענות לגופן, ופסק היפך דין תורה והיפך חוק המדינה.

    במקרה בו רוצים ללכת לבוררות חובה ללכת לזבל”א, רק אז יש סיכוי שיצא משהו אמיתי.

    • משה   26/05/2014 17:16

      לכן מומלץ לפנות לבית דין שיושבים בו שלשה בוררים, או בזבל”א.
      מה שבטוח שלא לבית משפט, ששם השופט פוסק לפי שקול דעתו[ע”ע המשפטים האחרונים המתנהלים במדינה בהם פסקי הדין מושתתים על אמירות כמו” דבריו של העד פלוני היו אמינים בעיניי” ןעוד אמירות כאלו ואחרות.
      לא בחינם אמר הפתגם ” לבית משפט אתה יודע איך אתה נכנס ולא יודע איך אתה יוצא”.
      גם אם אתה בטוח שתצליח בבית משפט, אל תשוש ללכת לשם, אתה פתאום עלול למצוא את עצמך לא רק שלא הצלחתאלא גם חוייבת בהוצאות של הצד השני.