הרב שטיינמן: “שנאת החרדים – גזירה משמיים; הסברה לא תועיל”

העיתון יתד נאמן נגד מאמצי ההסברה החרדית: "בשעת גזירה יש להרבות בתורה ותפילה. כל השאר הם מאמצי סרק. שנאתם של החילונים לחרדים היא פתולוגית. לא תועיל שום פעולת הסברה"
חרדים10
כ"ב אייר התשע"ד / 22.05.2014 10:56

ההשתלחות החילונית בציבור החרדי הולכת ומחמירה. התיאבון של ממשלת הזדון לפגע בכל פינה, רק הולך וגובר. הזלזול בכל צרכיו של ציבור ענק כמות ורב איכות, הפך להיות מופגן והיחס מתעלם.

הביטויים שנשמעים ברשות הרבים מנגנים צלילים צורמים שמזכירים אנטישמיות. התוצאה אינה מאחרת לבוא. אנשים עולים על גלי האתר ומתבטאים על הצורך “בדילול החרדים”, לפי מיטב המסורת של עיתון השטירמר הנאצי, הידוע לשמצה. אמנם לא כל מי שהולך ברחוב זוכה למתז רעל מהסוג הזה, אבל האווירה המחרידה שנוצרה ברחבי הארץ בכל הנוגע ליחס לחרדים, נותנת לגיטימציה למה שמקנן במעמקי מאורות הנפש האפלות של רבים מהישראלים.

הדמוניזציה שעושים מנהיגיו של הצבור החילוני לציבור הכי איכותי שיש כאן בארץ, מחפשת אפיקי ניקוז, והיא מוצאת את ביטויה בהתפרצויות של שנאה.

קבוצות שונות בציבור החרדי מחפשות פתרונות בכל מיני כיוונים. רבים מבקשים לבנות סכר למעיין השנאה המתגבר. מתוך דאגה ומתוך פרץ של כוונות טובות, מתעוררות יוזמות שונות של הסברה, חדשים לבקרים. רבים סבורים שאם נשמיע דברים של הגיון על אוזני החילוניים, ים השנאה ישכך מזעפו. מביני דעת קהל טוענים, שיש צורך להתמודד עם הבעיה, על ידי הקמת מערך העברת מסרים, מתוך תקווה שיפלו על אוזנים קשובות, ובכך ימזערו את גובה הלהבות.

מרן ראש הישיבה הגראי”ל שטינמן שליט”א, שב וחוזר לאורך כל התקופה באוזני מקורביו, כי עלייתו של מפלס השנאה בתקופתנו, הוא גזירה משמים. בשעת גזירה יש להרבות בתורה ותפילה, כי זו הדרך היחידה לבטל את רוע הגזירה והדרך היחידה להילחם בגילויי השנאה. לא תועיל שום פעולת שתדלנות והסברה, כי אש מכבים ע”י מים, וה”מים” הנדרשים לכיבוי אש הגזרה זו תורה ותפילה, וכל השאר הם מאמצי סרק!

שנאה פתולוגית

שנאתם של החילונים לחרדים היא פתולוגית. אין שום סיבה הגיונית לכל מה שנעשה כאן מאז עלייתה לשלטון של ממשלת הזדון. אם מישהו היה מפעיל את בלוטות ההיגיון, זה לא היה יכול להתרחש כאן. המנגנונים שיוצרים את הדינמיקה היא שנאה פתולוגית של עמי ארצות לתלמידי חכמים. בדיוק כמו האנטישמיות שאין לה סיבה, כך גם השנאה ללומדי התורה. לא חשוב מה היהודי יעשה, לעולם ישנאו אותו.

סיבותיה של האנטישמיות רבות, וסותרות זו את זו. את היהודי שנאו כי הוא מלוכלך וגורם מחלות, ובאותה מידה שנאו אותו בגלל שהוא נקי ורק בשכונות היהודים אין מחלות, ולכן סימן שהוא המפיץ אותן בכוונה. האשימו אותו שהוא אינו נוטל חלק בכלכלת המדינה בה הוא מתגורר ובאותה נשימה הטיחו בו שהוא מעורב יותר מדי ומשתלט על הכלכלה. המשפט המפורסם ביותר היה: “יש יותר מדי רבינוביצ’ים בכלכלה שלכם ויותר מדי יהודים בין מקבלי פרס נובל”.

התריסו נגד היהודי שהוא נע ונד בין העמים ואם תהיה לו מדינה משלו ישככו גלי השנאה, עכשיו סונטים בו שהמדינה שהוקמה כבית ליהודים היא המסכסכת בין מדינות ומפירה את שלום העולם. לא חשוב מה היהודי ייעשה, תמיד יטיחו בו דבר והיפוכו. האנטישמיות אינה דעה אלא מצב קיים, עובדה: “בידוע, הלכה, עשו שונא ליעקב”! השנאה ליהודי אינה דעה! שנאה ליהודי היא מצב! עם מצב אי אפשר לנהל דיון, עם מצב אי אפשר לנהל ויכוח. למצב אי אפשר להסביר!

החילוני לוקה ב”חרדופוביה”

סקר האנטישמיות העולמי שערכה הליגה נגד השמצה במאה ושנים מדינות חשף ש-26 אחוז מהבוגרים נגועים באנטישמיות. גם כאן התברר שרוב האנטישמיים מאמצים כמה נתונים סטריאוטיפיים, כמו: “יהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינה בה הם מתגוררים”, או “ליהודים יש יותר מדי כוח בעולם העסקים”. על פי הסקר, 70% מהאנטישמיים לא פגשו מעולם באדם יהודי. זה רק מחזק את העובדה שאנטישמיות אינה דעה אלא מצב, ועם מצב אי אפשר לנהל שום דיון.

שנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים, נובעת מאותו מקור בדיוק. כמו שהגוי לוקה ב”יודופוביה” – חרדה מיהודים, כך החילוני לוקה ב”חרדופוביה” – חרדת חרדים. החילוני שונא את החרדי כי הוא מתבדל ו”אינו תורם” לחברה, ובאותה נשימה חרד ממעורבותו והשפעתו על החברה. השנאה הזו שייכת למחלקת המצבים, ואין שום הסברה שיכולה להועיל משהו ולשנות. החברה החרדית, למרות הדברים שתמיד גם לנו יש מה לתקן, היא מראה מול העינים של הצבור החילוני. התוצאה של החינוך החרדי, היא לצנינים בעיני הצבור החילוני, כי היא חושפת לעיניהם את השפל שבו נמצא החינוך החילוני הבור, הריק, האלים וחסר הערכים. נסיונות הפיגוע בציבור החרדי, הם נסיונות לנתץ את המראה ממנה נשקפת בבואתם. הם לא שונאים חרדים כי יש להם סיבה לשנוא, אלא כי שנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים זו מציאות, זו עובדה, זה מצב – לא דעה. ועם מצב אי אפשר לנהל דיון ולא תועיל לו שום פעולת הסברה.

שק החבטות התורן

הנסיונות של החילונים לשנות אותנו הם נסיונות לנתץ את המראה ממנה נשקפת בבואתם הכעורה. בידיו של הצבור החרדי אין את היכולת לשנות את המצב, כי הוא נתון קבוע כמו יום ולילה, זריחה ושקיעה, גאות ושפל. השנאה הזו אינה תלויה ב”מה אנחנו נעשה” ו”איך נתנהג”, לעולם נמשיך להיות שק החבטות התורן והקולר שעליו יתלו את כל תחלואי החברה הישראלית. החילונים ימשיכו לא להבין את ההגיון שבאנטישמיות אבל ימשיכו לשנוא חרדים, כי זה מצב ולא דעה. זה מתעצם בשעת גזירה, וגזירה אפשר לשנות רק בהגברת לימוד התורה, העצמת הבידול, ובתפילה שאבינו מלכינו יפר עצת אויבינו שהם גם אחינו.

כל עוד אנחנו נהיה אנחנו, כמו שאנחנו, השנאה שלהם לא תחדל. אם השנאה שלהם תרגע, סימן שאנחנו השתנינו לרעה ואיבדנו את מהותנו, ואז זה יגביר את המוטיבציה שלהם, לדרוש מאתנו להשתנות עוד יותר. ” אם היית רשאי להפקיר חלק כה רציני מקשריך עם היהדות, מדוע זה ולמה תתעקש להחזיק בכל מחיר בקורטוב השארית? אם היה לך רשיון להתקלף ולהתפשט מכל ‘מחלותיך’ היהודיות, מפני מה, איפוא, לא תשלים את המלאכה עד תום ותיטוש כליל את היהודי שבך, תזדווג לשכניך ותאפשר ליעקב ועשו כי יושיטו איש לרעהו יד אחים נאמנה הכורתת ברית לאחוות עולם על פני קברה של היהדות? (הגרש”ר מעגלי שנה ח”ב עמ’ קפ”ד).

כל עוד לא נשתנה, הם ימשיכו לשנוא אותנו. ואם נשתנה אפילו במשהו, הם ידרשו את הכל. לכן לשנאת החילונים, כמו לשנאת הנוכרים, אין פתרון, וחבל על יוזמות הסברה כאלו או אחרות. אנחנו נהיה אנחנו ביתר שאת, והקב”ה ישנה את ה”מצב”.

המאמר פורסם ב’יתד נאמן”

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הקב"ה מראה לכם שאתם טועים ושוב אתם נופלים באותה נקודה!!
    22/05/2014 12:33
    רועי
  1. איזו מן התכלות זו? תפסיקו להתבייש מלהפעיל ביקורת עצמית. אתם מסתגרים מכל העולם, מרחיקים ואתם לא מבינים למה מתנכלים לכם?!! “לא חשוב מה היהודי יעשה, לעולם ישנאו אותו”- מה זה קשור? במקום להמשיך לחיות בגלות המחשבתית שלכם תתחילו לחשוב במה אתם יכולים להשתפר- ולא חסר לכם איפה!! חלאס לפחד, אתם יצאנו מהגלות אבל היא לא יצאה מכם!!

  2. אף אחד לא רוצה לשנות רק שדרך התורה היא "....ללא מלאכה סופה בטלה"
    22/05/2014 16:46
    נפתלי
  3. ולא להתחכם

  4. חרדים, אתם עושים טעות, ולא מפרשים נכון
    22/05/2014 17:04
    ביני
  5. בגוש קטיף אנחנו חשבנו שמספיק שאנחנו נעלה בהר, זה יחזיק שם את עם ישראל. בא הקבה והכריח אותנן בכח להתחבר אל העם ולהבין שאנחנו צריכים לא להסתער לבד אלא לקחת את כל העם איתנו. הוא עשה את סנ על ידי כך שהראה לנו שאם לא נתחבר לעם – כל מה שבנינו יהרס. אותו דבר גם אתכם. כל לימוד התורה וההתפתחות התורנית שווה רק אם היא תשמש להעלות למעלה את כל עם ישראל. בשביל להתחבר אל העם צריך לרדת אל העם. לא להסתכל עליו מלמעלה למטה, ולדעת שגם לכם יש הרבה מה ךלמוד במידות מהחילוניים. לפני חמישים שנה המשימה דל הציבור החרדי היתה לשרוד ולשמור על התורה. היום כשהציבור הזה גדול וחזק, ה משימה האלוקית שלו היא להביא את התורה הזאת לעם. ובשביל זה צריך לעזוב הגטו ולהיות עם העם בצבא, בעבודה ובכל מקום. ואם לא מבינים את זה לבד, הקבה דואג שלא תהיה ברירה. הקבה לא ייתן שיתקעו לו את המהלכים

    • משה   23/05/2014 02:29

      העם היהודי הוא שומרי התורה והמצוות וההיבדלות שלנו מהשוליים הוא הכרחי, משום שבלי זה נאבד את כל זכות קיומינו בעולם.

  6. אתם גרמתם לזה לקרות שינאת חינם
    23/05/2014 00:51
    אברהם בוזגלו
  7. תורה בלי עבודה בטלה

  8. מחשבה וחשיבה לא נכונים
    23/05/2014 02:43
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. הרב שטינמן כמו בשטיבל בוורשא. אך הוא לא מבין מה הוא גורם. הציבור השפוי והנורמלי מבין שזו שטעות.

  10. האם שמתם לב כמה מילות גנאי מופיעות רק בפסקה הראשונה?
    23/05/2014 09:20
    מסורתי
  11. לפני שאתם מאשימים … אנא הסתכלו במראה וקראו היטב את מה שאתם כותבים: השתלחות, ממשלת זדון, זלזול, התעלמות.
    רק מלקרוא את הפסקה הזו כבר נוצר אנטגוניזם לכאן ולכאן.
    נסו להתחיל בנימה טובה ואולי בכל זאת תהיה התקדמות משמעותית.

    השנאה היא תמיד משני הקצוות… אל תהיו תמימים

  12. הכעס נובע מהבידול והזלזול וההתנשאות
    25/05/2014 09:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  13. הכעס נובע מהבידול והזלזול וההתנשאות שהציבור הנפלא הזה משתלח לכל מה שהוא לא הוא … אין להם מקום של הכלה גם לאלו שעשו הרבה כדי לעבור לאותו צד כמו החוזרים בתשובה – שהם סוג ד’ בציבור הזה … והיחס המזלזל , והמחשבה שרק אצלי קיימת כל החכמה וכל האמת …
    זה מה שגורם לשנאה .. במקום ללכת בדרכו של הלל – “אהוב את הבריות ומקרבם לתורה ” .. אהוב את הבריות ללא קשר … וזה כבר יוביל לקרבתם לתורה ..
    לצערי הדרך של המבט השלילי על כולם וההסתגרות והתעלמות מהדברים שצריכים תיקון בתוכנו אנו – זה מה שיוצר את הפחד והנתק וכמה חבל …
    ראו בתנא דבי אליהו – מה אומר לו ה’ לשם מה הוא נתן את התורה …
    “כדי שתהיו אוהבים זה את זה ומחבבים זה את זה…” – ולצערינו אנו משתמשים בתורה בדיוק להפך לבדל אותנו ולהרבות יותר שנאה …