האפליה: אין הבדל בין החרדים לדת”ל
כבר אמרתי פעם שהחרדים האשכנזים אינם אוהבים את הספרדים, אולם הציונות הדתית אינה אוהבת את ‘הספרדיות’.
למעשה, ההבדל אינו כל-כך גדול ביניהם. אמנם אצל מרבית החרדים, גם אם תשנה את שם משפחתך מטרבלסי לטרבלסקי או מאמסלם לאמסעל או אפילו מישי לרוזנטל – הם ‘יעלו’ עליך ותחזור למעמדך כ’פרענק’. גם אם תראה ותדבר כמותם, אות הקלון לא יעלם ממך.
בציונות הדתית זה מעט שונה. זה יותר מזכיר את אנשי שכם במעשה דינה בת יעקב. כלומר, ״אם תהיו כמונו והיינו לעם אחד״…
אישים ורבנים מהציונות הדתית אוהבים לנפנף בכך שבציונות הדתית יש נשואי ‘תערובת’ בין ספרדים לאשכנזים. לאמר, אין אנחנו גזעניים כלפי הספרדים. אולם כמה מגוחכת הטענה הזו, לאור המציאות האמיתית הכואבת, הנשמעת לא פעם מפי בחירי בניה של הציונות הדתית, אותם ספרדים כנים ואמיתיים, המודים כי האפליה והגזענות קיימת חיה ובועטת.
כולם מתנפלים כעת על חברת הנדל”ן ‘באמונה’, שאמרה והציגה בסרטון מה רבים חושבים ואינם מעיזים לומר… אך הבית היהודי ב’פרשת אלי אוחנה’, שבה העמידו את ראשיה אל עמוד הקלון, בלי להתבייש ובלי להכות על חטא, גילתה שבקרבה היסודות הגזעניים כלפי הספרדים חיים וקיימים. אולי לא בצורה תמיד בוטה, אבל הם כאן.
אבל, רבבות הספרדים שאוהבים להדחיק ולהרחיק את הידיעות הטורדניות הללו – מה אתם עושים בנדון?
אמנם אין ש״ס הליטאו-ספרדית יכולה לרחוץ בניקיון כפיה. הניסיונות של מנהיגיה להידמות לאליטה הליטאית מאז ומתמיד, ובמיוחד אחרי הסתלקות הרב עובדיה, בכל צורה ובכל הזדמנות – ראויה לבוז עמוק, מצד אלו אשר קיימו בעצמם את הפסוק ״ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם״.
אז שלא יבוא כעת הרב אריה דרעי ויצעק את צעקת הקוז’אק הנגזל שאין בוועדת השטרות נציג מזרחי, וכי המזרחיים אינם מיוצגים בשום שטר. טלו קורה מבין עיניכם, ותפסיקו כל הזמן להרוס את הספרדיות האותנטית שלנו, ולהתדמות כל הזמן לאשכנזים במבטא, בניגון, בשירה, בביטוי, בפסיקה ובמנהג – ואל תכפו בכח את פסיקת ה’ילקוט יוסף’ על כלל הספרדים.
יתכן שמה שהזקתם בש״ס לספרדיות, אפילו האשכנזים לא הצליחו לעשות כל כך טוב.
לכן, המצב של הספרדים עדיין עגום בכל מצב.
-
עובדתית, הציונות הדתית מאחדת במכנה משותף את ‘הישראליות’ שסביבה מתרכזים חניכיה ולכן הפער בין אשכנזים לספרדים שם שולי לעומת המכנה המשותף.
הציבור החרדי מתהדר בגלותיות, במנהגיו, בלבוש, בהגיה, וכו’ לכן כל קבוצה שומרת בקנאות על דרך החיים שלה ומכאן נוצר הפער.
הציבור האשכנזי לא יודע להכיל את הפתיחות והמתינות המזרחית,
הציבור הספרדי לומד מהאשכנזים את ההתבדלות והגלותיות (שנועדה במקור כנגד גויים ותנועת ההשכלה) שכעת מופנה כלפי אחיהם החילוניים.
לכן נוצר דור חדש של ליטאו-ספרדים שרובם משמרים את מסורת אבותם בקנאות לצד קבלת ההשקפה הליטאית המתבדלת, שילוב זה גורם לליטאים להתנשאות על אחיהם הספרדים ומכאן שורש ההפליה, כי הספרדים מצטיירים לעולם ‘כבעלי תשובה’ בעיני האשכנזים… -
בקטע עם הילקוט יוסף איבדת אותי. אתה מנציח הגלותיות מספר אחד!! קיבלנו הוראות מרן בארץ ישראל. זה ברור?! והילקוט יוסף כמו גם פסקי מרן החזירו עטרה ליושנה וקיבעו זהות ספרדית. בניגוד לכמה מנהגי מרוקו שנלקחו ממנהגי האשכנזים כמו שכתב הגאון רבי רפאל ברוך טולדאנו.
pיוטים או לבוש הם ענין של טעם. גם הציבור לבוש כאירופאי. אפשר לפמפמם ששס היא ליטאית. כל מי שיודע כמה אריה נלחם ממש עכשיו באפלייה הנוראה מגחך