“מתכוונים להגביר הפיקוח, שכל מי שרשום בישיבות באמת לומד”

ועדת חוץ וביטחון התכנסה לדיון בתיקונים של חוק הגיוס החדש • היועץ המשפטי של מערכת הביטחון: "הכנסת סנקציה פלילית הביאה לריחוק הציבור החרדי" • ח"כ איל בן ראובן: "כבר 20 שנה מגייסים חרדים, תקופת הסתגלות מיותרת" • ח"כ יואב קיש הציג בוועדה את תנאיו לתמיכה בחוק
יוני גרין
ז' כסלו התשע"ו / 19.11.2015 12:17

ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, בראשות יו”ר הקואליציה, ח”כ צחי הנגבי מקיימת הבוקר (חמישי) דיון בהכנת התיקונים לחוק הגיוס החדש, לקראת הכנתו לקריאות שנייה ושלישית בתחילת השבוע הבא.

הדיון החל הבוקר בשעה 9:00 והוא צפוי להימשך עד 21:00 בערב, אז יתקיימו הצבעות על ההסתייגויות לחוק ועל הנוסח הסופי שיובא לאישור המליאה.

היועץ המשפטי של מערכת הביטחון, עו”ד אחז בן ארי, הסביר בועדה את ההיגיון שמאחורי התיקון: “הכנסת סנקציה פלילית לחוק הגיוס הביאה לריחוק הציבור החרדי וגרם להפסקת תהליך חיובי שהתחיל.

“אנחנו חושבים כי צריך תקופה מאורכת של הסתגלות, שבמהלכה לא יהיו תהליכים דרמטיים שפוגעים בהסדר. אם תהיה התמוטטות בהסדר, אנחנו נעשה תיקון בשנת 2020 ובכל מקרה אחרי שנת 2023 תתכנס הכנסת ותחליט.

“אנו גם חושבים על הקמת צוות בין משרדי, כדי לדאוג לכך שתהיה עמידה ביעדים ופיקוח ובקרה. במקביל אנחנו מתכוונים להגביר את הפיקוח על הישיבות שכל מי שרשום באמת לומד שם”.

ח”כ אלוף במיל’ איל בן ראובן מהמחנה הציוני, שהיה ממקימי גדוד ‘נצח יהודה’, אמר בדיון: “לשרת בצבא זה לא נטל, זו זכות גדולה לחילונים ולחרדים. הייתי אחד ממפקדי האוגדה הראשונים של גדוד “נצח יהודה”, בעבודה קשה על כל חייל, בהיכרות עם המשפחות.

“כבר עשרים שנים אנחנו מגייסים חרדים, אנחנו מכירים את הנושא, מכירים את הלקחים. תקופת הסתגלות המוצעת בחוק מיותרת.

“בדיון היום אנחנו שואלים את השאלה, אם אנחנו יוצאים לדרך או מעבירים את האחריות אל דור אחר ומסירים אותה מאתנו. במהלך הדיון הזה אנחנו פוגעים ברעיון, פוגעים בנושא. כבר יצאנו אל הדרך וחבל לעצור את התהליך.”

ח”כ יואב קיש מהליכוד, שהודיע כבר הבוקר כי יתנגד לחלק מהשינויים המוצעים בחוק, עליהם סוכם עם הסיעות החרדיות, הציג את תנאיו במהלך הדיון בוועדה: א. עלייה במספר הלוחמים. ב. עלייה בפועל של המספר. ג. התייצבות של כלל המלש”בים בלשכת הגיוס. “הקריטריונים הללו הינם בסיס לשר הביטחון להחלטה”, אמר. “אם לא – אני אתנגד לחוק בוועדה”.

ביהדות התורה כבר הבהירו כי מדובר בנושא שלא יסכימו להתפשר עליו, עד כדי הפלת הממשלה. “שום שינוי לא יהיה”, אומרים הח”כים החרדים.

יחד עם זאת, יצוין, כי אם קיש לא יצביע נגד החוק במליאת הכנסת, אלא רק יימנע, החוק יעבור.

קיש, שספג ביקורת נוקבת מצד חבריו לשעבר בפורום לשיוויון בנטל, כאשר הצביע בעד התיקון לחוק בקריאה ראשונה, פרסם הבוקר הודעה בה נאמר: “אתנגד להעברת חוק הגיוס כלשונו בוועדת החוץ והבטחון ואפעל לגיבוש מתווה מוסכם שיהפוך חוק בכפייה לחוק בהסכמה. אצביע עם קואליציית העם, הדורשת שינוי של המצב הקיים, שוויון בנטל, אחדות, זהות בזכויות ובחובות, תוך הסכמה של הציבור החרדי ולא נגדו”, אמר.

קיש מסר כי בכוונתו לפעול להכנסת מספר שינויים שיאפשרו מחד את המשך תהליך השילוב של המתגייסים החרדים ובפרט הלוחמים, אך מאידך יאפשרו להגיע להבנות ולהסכמות עם החרדים ולריכוך החוק הקודם, בלי שיפגע מהותית בפתרון לשוויון בנטל.

קיש אומר, כי במידה והתיקון לחוק הגיוס לא ישונה הוא יאלץ להצביע נגדו בוועדת חוץ ובטחון. לדבריו, ניתן להגיע להסכמות עם החרדים ולהוציא חוק אחר מהוועדה, לעומת הנוסח המוצע כיום וכי הוא נמצא במאמצים מרתונים לגיבוש מתווה חדש.

בסוף שבוע שעבר ובתחילת השבוע התחייבו כל ראשי מפלגות הקואליציה כי עד ליום רביעי הבא יאושר סופית החוק החדש.

ההתחייבות ניתנה לשר הבריאות בכתב, וחתומים עליה ראש הממשלה, שר האוצר משה כחלון, שר החינוך נפתלי בנט והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי, ולפיה ראשי סיעות הקואליציה מתחייבים כי יתמכו בחוק הגיוס המתוקן.

במכתב נאמר: “הואיל ובשל טעמים טכניים, לא יעלה בידי הקואליציה להעביר את התיקון לחוק שירות הביטחון בעניין דחיית שירותם של תלמידי הישיבות, עד למועד אישור חוק התקציב לשנים 2015-2016, כפי שנקבע במסגרת ההסכמים הקואליציונים, אנו, ראשי סיעות הקואליציה בממשלה החתומים מטה, מתחייבים בזאת כי התיקון לחוק יאושר בכנסת עד ליום 25,11,2015”.

אתמול מתחה היועצת המשפטית של ועדת החוץ והביטחון, עו”ד מירי פרנקל שור, ביקורת על תיקון חוק הגיוס המוצע, ובחוות דעתה, ששוגרה לחברי הוועדה, היא מעירה כי יש בו בעיות רבות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות