שלושה שופטי בג”ץ יכריעו בעתירה: הסוף למשחקי הכדורגל בשבתות?

אריה ריבקינד
|
כ"ט חשון התשע"ו / 11.11.2015 14:29
התנועה למדינה יהודית עתרה לבג”ץ כנגד היועץ המשפטי יהודה ווינשטיין ושרת התרבות והספורט מירי רגב על שהתערבו ואיפשרו משחקי כדורגל בשבת, למרות פסיקת בית הדין האזורי לענייני עבודה – שקבע: המשחקים בשבת מפרים את החוק

האם אי אפשר להיות ספורטאי ושומר מצוות במדינת ישראל? ‘התנועה למדינה יהודית’ עתרה לבג”ץ  בשם שחקני כדורגל דתיים בליגות הכדורגל, בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא משחקי הכדורגל בשבת.

נושא משחקי הכדורגל בשבת עלה לכותרות בפתיחת העונה, לאחר שמנהלת הליגה פרסמה בסמוך לתחילת העונה את מועדי המשחקים בליגה הלאומית, מהם עלה כי בניגוד לנהוג בשלוש השנים האחרונות, משחק אחד מתוך משחקי הליגה הלאומית יתקיים ביום שבת.

שחקני כדורגל מהליגה הלאומית השומרים שבת זעמו על כך ומאבקם של השחקנים הגיע לבית הדין לענייני עבודה, שם פסקה השופטת אריאלה גילצר-כץ כי אכן חל איסור לקיים משחקים בשבת ולהעביד אנשים ללא קבלת אישור בכתב משר הכלכלה – אז אריה דרעי.

במנהלת הליגה אמרו בתגובה כי אם לא יקבלו אישורים לקיים את המשחקים בשבת, ישביתו את הליגה.

לבסוף, בהתערבות היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, הוחלט על קיום המשחקים בשבת.

כעת הגישו בתנועה למדינה יהודית עתירה לבג”ץ כנגד היועמ”ש ויינשטיין ושרת התרבות והספורט רגב, בטענה כי אלו התנהלו שלא כחוק.

השופטת אסתר חיות נעתה לבקשת התנועה והעבירה את ההכרעה בנושא לדיון בפני הרכב של שלושה שופטי בג”ץ.

בכתב התביעה של התנועה למדינה יהודית שהוגשה לבית המשפט נכתב: “התנועה למדינה יהודית מבקשת להורות ליועץ וינשטיין לאכוף את חוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר על העסקת עובדים בשבת ללא היתר משר הכלכלה”.

לפי כתב התביעה, בית הדין האזורי לענייני עבודה קבע כי המשחקים בשבת מפרים את החוק, ועל כן “אם וינשטיין סבור שאין לאכוף את החוק, עליו להתייצב בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב ולא לעקוף בחוסר סמכות את החלטת בית הדין”.

דרישת התנועה למדינה יהודית היא כי בג”ץ יורה למשרד הכלכלה להטיל קנסות מנהליים בהיקף של כ-36,000 שקלים על כל הפרה של חוק שעות עבודה ומנוחה מצד מנהלת הליגות לכדורגל וההתאחדות לכדורגל.

לדברי ראשי התנועה, מאחורי דרישתם עומדים מאות כדורגלנים המשחקים בליגות הכדורגל השונות, החל מזו הבכירה ועד לליגות הנמוכות.

עו”ד ישראל פז, המייצג את התנועה בעתירה אמר: “קשה לקבל שדווקא במדינה יהודית אדם לא יוכל להיות גם שומר שבת וגם ספורטאי”.