לראשונה ב’דער בלאט’: מאמר מערכת בעד חסידות תולדות אהרן

הרבה אנשים הרימו גבה השבוע: לראשונה בתולדות ביטאון סאטמר פורסם מאמר תמיכה בתולדות אהרן • הסיבה: "הקיצונים שתקפו את החסידות הירושלמית, מסלפים את דעתו של בעל הדברי יואל זצ"ל"
שייע קליין
כ' אייר התשע"ד / 20.05.2014 01:09
סאטמר יוצאת להגנת חסידות תולדות אהרון: במחלוקת שחצה את קהילת סאטמר, לאחר הסתלקותו של האדמו”ר הקודם, בעל ה’ברך משה’, צידדה חסידות תולדות אהרן, שמרכזה בשכונת מאה שערים בירושלים, באדמו”ר מהרז”ל שמרכז החסידות שלו בשכונת ויליאמסבורג שבברוקלין.
בשל כך, לא פרסמה החסידות הירושלמית מודעות בעיתון ‘דער בלאט’ ביטאון חסידות סאטמר שמרכזה בקרית יואל שבעיר מונרו. מערכת העיתון נהגה בהתאם ומעולם לא תמכה בחסידות.
השבוע, לראשונה, פרסם העיתון מאמר מערכת, בו תוקף הכותב את אותם קיצונים שפרסמו, כי אסור לעלות על הפרענצ’עס במתחם של תולדות אהרן, ליד ציון הרשב”י במירון, משום שאלה הוקמו במימון המדינה הציונית.
כותב המאמר מתמרמר על כך שבשנים האחרונות “הקיצונים חטפו את האדמו”ר מסאטמר בעל ה’דברי יואל’ זצ”ל ומקצינים את דעתו אחרי פטירתו”. בין השאר הוא מביא כדוגמא את דבריו של האדמו”ר מסאטמר, שאמר אחרי מלחמת ששת הימים בסעודה שלישית, כי אסור ללכת לכותל המערבי עד ביאת הגואל, וחזר על כך כמה פעמים. אבל, מזכיר הכותב, כשהוא כתב בספרו על הנושא – האדמו”ר זצ”ל כתב רק ש”ראוי להימנע מללכת”. והסביר כי על ציבור חסידיו הוא יכול לאסור, אך לציבור הרחב הוא אינו אוסר ורק מבקש להימנע.
“היום מנסים הקיצונים לחטוף את האדמו”ר זצ”ל ולעשות אותו קיצוני יותר. למשל בבחירות לעירייה האדמו”ר זצ”ל לא אסר להשתתף. רק בירושלים אמר לשאול את הבית דין, וכיום הם יוצאים באיסורים גדולים כאילו האדמו”ר זצ”ל אסר זאת. גם במירון לא מדובר מתקציב לחינוך וכדומה.
כותב המאמר מסביר כי בניית הפרענצ’עס היא בסך הכל שירות לאזרחים, כפי שהממשלה מממנת כבישים, מכבי אש, ומשטרה. “ובעיקר כפי הידוע האדמו”ר זצ”ל כאשר הוא הגיע לביקורים בארץ הקודש, והמדינה שילמה לשוטרים לשמור על הסדר – האם הוא יצא נגד זה? ובעיקר שכידוע הוא הודה אז לשוטרים ששמרו על הסדר, אפילו שזה הגיע מתקציב המדינה. האדמו”ר זצ”ל”, מסיים כותב המאמר, “מעולם לא אסר להשתמש בשירותים אזרחיים של המדינה. גם הוא בעצמו השתמש בהם, וכיום הקיצונים מנסים להשחיר את פניו בשקרים”.
בתמונה: האדמו”ר מסאטמר זצ”ל מוקף בשוטרי המדינה הציונית, בעת ביקורו בארץ-הקודש.
רבי יואל מסאטמר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    20/05/2014 06:18
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. דברים של טעם. דרך אגב, תולדות אהרן הלכו לזלמן לייב בגלל ששמה פיטמו אותם בכסף, ולאחרונה כשהזלונים התחילו להקצין יותר מהאדמור מסאטמר זצ”ל, ותולדות אהרן נשארו עם השיטה. של ר ‘ יואליש הזלונים נידו אותם.