יתד נאמן הפסיד בקרב מול עיתון הפלס? גורמים מצעירי תנועת ‘דגל התורה’ מאיימים, כי במידה ומשרדי הפרסום ישברו את חרם המודעות כנגד ‘הפלס’, בטאון ‘הפלג הירושלמי’, הם יקימו ‘מטה פעולה’ נגדי, שילחם באותן שיטות בהן נקטו הפעילים שלחמו למען ‘הפלס’ בחברות שיפרסמו בעיתון של התנועה המתחרה.
בהודעה שהפיצו, תחת הכינוי ‘מטה הפעולה’ הם טוענים כי כבר היום יתקיים “כינוס חירום של נאמני גדולי ישראל לדון בדרכי הפעולה בעקבות הקנוניה המבזה להורדת החרם מעיתון הפלס. לא ניתן יד לביזוי גדולי ישראל ולהתרת עיתון הפלס לבוא בקהל”.
לטענת אותם גורמים, גם אם בעיתון ‘יתד נאמן’ החליטו שלא להילחם עוד, ולאפשר למשרדי הפרסום לפרסם בעיתון המתחרה, “הציבור חייב למחות על כבודם של גדולי ישראל”.
זאת, לטענתם, מאחר והגראי”ל שטיינמן והגר”ח קנייבסקי פרסמו לפני כשנתיים מכתב חריף כנגד העיתון, בו קבעו כי אסור לפרסם בו.
“גדולי הדור קבעו שאסור לפרסם בעיתון הזה, וכעת כמה משרדי פרסום יחליטו לבטל זאת? רק הפה שאסר הוא הפה שיתיר. אנחנו נמחה על כבודם של גדולי הדור”, אומר אחד העומדים מאחורי ההתארגנות החדשה לחרדים 10. “אנחנו נעשה בדיוק מה שעשו פעילי הפלס, והיות ואנו מחנה הרוב בציבור הליטאי, אין סיבה שלא נצליח להכריע כל חברה שתפרסם שם”.
ב’יתד נאמן’, עם זאת, ממשיכים להביע התנגדות לפרסום ב’הפלס’, ומכחישים כי קיים הסכם בין הצדדים.
“היום פורסם כביכול הנהלת העיתון שופרם של גדולי ישראל עשה הסכמים עם אותם אנשים אשר מתריסים נגד גדולי ישראל”, נאמר בתגובת העיתון. “הננו להודיע שלא נעשה שום הסכם עם שום גורם כזה או אחר. הנהלת העיתון תמשיך לעמוד לימין מרנן ורבנן גדולי ישראל וציבור הנאמנים לגדולי ישראל”.
אלא שגורמים בענף הפרסום טוענים: “ביתד החליטו להוריד את הראש ולהעלים עין”.
יחד עם זאת, במשרדי פרסום המזוהים עם הציבור הליטאי, טוענים כי הם אינם שותפים לשום מהלך שנועד להסיר את החרם וכי יקפידו שלא לפרסם בביטאון ‘הפלג הירושלמי’.
מנכ”ל ‘יתד נאמן’, זליג אורלנסקי, נשמע אומר בשיחות סגורות: “אין, לא היה ולא יהיה (אלא אם כן תתקבל הוראה אחרת מרבותינו שליט״א) שום הסכם, דיאלוג, הבנות וכד׳ עם הקבוצה המסוכנת הזאת.
“זה לא סוד שבמשך שלוש שנים עומדים כל המפרסמים ביתד נאמן ומשרדי הפרסום תחת טרור נוראי וקשה על כל פרסום בעיתון.
“עם כל הכבוד שיש לי לכל נותני העצות למיניהם (ויש לי) הרי רק מי שמודע לכל התהליכים שעוברים על הלקוחות והמשרדים ונמצא איתם בקשר רציף, יכול להבין את כל התמונה ורב הנסתר על הגלוי בענין זה”.
אורלנסקי הסביר: “לאחרונה, שני משרדים הגיעו למצב שמבחינתם השארת המצב הקיים יגרום להם לקריסה, ולכן הודיעו לי כי הם מעוניינים להגיע לפתרון כלשהו. כשהודיעו לי שזו החלטתם הבהרתי להם שגם אם אני מבין לליבם, הרי שמרגע שיצא מכתבם של גדולי ישראל בענין העיתון הנ״ל אינני יכול לשתף איתם פעולה. ואך ורק הפה שאסר הוא שיכול להתיר.
“אינני יכול לפרט בשום במה את כל הפעילויות שנעשו בשלושת השנים האחרונות בנושא זה, וכל אחד רק ישאל את עצמו האם לפני שלוש שנים הוא היה מסוגל לשער שהעיתון הנ״ל יחזיק מעמד 3 שנים ללא פרסום כלל.
“לפי המידע שנצבר בידי, הובהר לטרוריסטים שבמידה וייפסק הטרור לחלוטין לתקופה של מספר חודשים יינתן להם פרסום קטן מאותם חברות שלא ירגישו בעיה בפרסום שם.
“שיהיה ברור: אינני מרוצה מהמצב, ואינני משלים איתו. נשב בימים הקרובים לקבל החלטה כיצד לפעול וזאת לאחר שנקבל את המידע המדוייק.
“שוטה או רשע מי שחושב ששיקולי הפרסום או חוסר הפרסום ביתד נאמן גרמו או יגרמו לנו לתמוך בסוג של כניעה והסכמה לפרסום שם”.
המהלך החדש, שמעורר סערה בציבור הליטאי, התרחש לאחר שאברהם טריגר, מפעיל קו המאבק למען עיתון ‘הפלס’, הודיע אמש כי הוחלט להפסיק את כל פעולות המחאה, בשל חרם הפרסום נגד ביטאון ‘הפלג הירושלמי’.
בהודעה למאזיני ‘קו המאבק’ שהוא מפעיל, אומר טריגר כי הטרדות חברות מסחריות כמו גם משרדי פרסום יופסקו באופן זמני. הוא מביע את תקוותו כי הדבר יישאר כך באופן קבוע.
בכך הציג טריגר שינוי מגמה מההתנהלות בה נקט בשנים האחרונות.
בהודעתו אומר טריגר: “קרוב לשנתיים שמוקד המאבק פעיל בנחישות ללא מורא וללא פחד וכל ההפרעות והניסיונות הנאלחים, כמו הצקות והטרדות ומעצרים באישון ליל, ברוך השם לא חדל יום אחד מוקד המאבק מלפעול, וכולם רואים את האדמה החרוכה של המדיה הפרסומית.
“מהפיכה חלה בכל המפרסמים, הם נוטשים כי הם מבינים שהם לא יכולים לפרסם באופן שווה. כעת, כשהאדמה חרוכה, חייבים לנסות דרכים אחרות בשבירת החרם שיצרו משרדי הפרסום עם אותם חברות מסחריות.
“לכן לאחר מחשבה רבה ועיון והתייעצות מרובה ושקילת הדברים, הוחלט לקחת פסק זמן, להפסיק את כל פעילות המחאה מכל סוג שהוא למשך פסק זמן של בדיקת המשק והמדיה הפרסומית.. כדי לנסות את הדרכים הקיימות ולפרוץ את אותו חרם פרסומי”.
המהלך החדש, כך עולה מההתנהלות מאחורי הקלעים, התבצע בסיכום עם משרדי פרסום, החוששים כי המשך ההטרדות של חברות במשק פוגע בשוק הפרסום החרדי, זאת מאחר שמספר חברות כבר החליטו להימנע מפרסום במגזר החרדי.