התעללות בבעל חיים תוך גרימת סבל תעלה ביוקר: 4 שנות מאסר

נחמן גור
|
כ"ז חשון התשע"ו / 09.11.2015 15:40
במסגרת החמרת הענישה: דין התעללות תוך גרימת סבל חמור לבעל חיים – 4 שנות מאסר • משרד החקלאות: תקנות העוסקות בתנאי החזקה וטיפול בבעלי חיים בבתי מטבחיים יובאו לאישור ועדת החינוך בתוך תשעה חודשים מיום פרסום החוק

הצעת חוק צער בעלי חיים, העוסקת בהחמרת הענישה למתעללים בבעלי חיים, אושרה לקריאה שניה ושלישית בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת.

מדובר בהצעת חוק פרטית שיזמו חברי הכנסת איציק שמולי, דב חנין ותמר זנדברג.

לפי ההצעה, בין השאר, נקבעה מדרגת חומרה נוספת שלפיה מי שמתעלל בבעל חיים תוך גרימת סבל חמור בכוונה – דינו ארבע שנות מאסר במקום שלוש שנות מאסר הקבועות כעונש על עבירת ההתעללות באופן כללי.

נוסף על כך נקבע כי מאחר והעבדת בעל חיים מהווה מקרה פרטי של התעללות, הרי שהעונש על ביצועה יוחמר משנת מאסר לשלוש שנות מאסר.

לצד זאת הורחב איסור הנטישה של בעל חיים גם על מי שמחזיק בו, לרבות החזקה במסגרת עיסוק. לצד כל זאת התווסף סעיף שלפיו מוטלת חובה מפורשת על בעלים של בעל החיים או על מחזיקו לספק לו את צרכי מחייתו, לדאוג לבריאותו ולמנוע את התעללות בו.

סלע המחלוקת העיקרי בין יוזמי הצעת החוק והעמותות למען זכויות בעלי החיים לבין נציגי הממשלה, הוא אי הטלת אחריות אישית על נושא משרה בתאגיד לגבי עבירת ההתעללות הכללית, וכן לגבי חובת הבעלים והמחזיק לדאוג לבעל החיים.

לטענתם, אם לא תוטל אחריות אישית פלילית על נושא המשרה, לא תהיה יכולת להעמיד לדין את האחראים על משחטה או בית מטבחיים.

נציגי משרד החקלאות הודיעו כי התקנות העוסקות בתנאי החזקה וטיפול בבעלי חיים בבתי מטבחיים ובבתי נחירה יובאו לאישור ועדת החינוך בתוך תשעה חודשים מיום פרסום החוק.

דבר זה יאפשר גם החלה של אחריות נושאי משרה בתאגיד גם על עבירות שיבוצעו בניגוד לתקנות אלה.