התיקונים בחוק הגיוס: הפטור לבני הישיבות יוארך בעוד ארבע שנים

נחמן גור
|
כ"א חשון התשע"ו / 02.11.2015 22:53
בפגישה בין ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת המשפטים עם נציגי יהדות התורה סוכם כי “תקופת ההסתגלות” לחוק הגיוס תוארך בארבע שנים • הסנקציות הפליליות נגד סרבני הגיוס לא יוטלו אוטומטית, והסמכות תוענק רק לשר הביטחון • כעת רק נותר לעמוד במבחן בג”ץ

בפגישה שהתקיימה הערב (שני)  בלשכת ראש הממשלה בכנסת, בהשתתפות שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שרת המשפטים איילת שקד, מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, ונציגים מיהדות התורה, הושגו הסכמות לפיהן יתוקן חוק הגיוס שהעבירה הממשלה בכנסת הקודמת. לפי התיקון, במידה והחרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, הסמכות להחלת סנקציות פליליות תוענק רק לשר הביטחון.  

יהדות התורה דורשת כי התיקון לחוק – עליו הוסכם בהסכמים הקואליציוניים – יתבצע עוד לפני אישור התקציב המדינה. 

על פי התיקון המתוכנן, עליו דיווח לראשונה יאיר שרקי בחדשות 2, “תקופת ההסתגלות” לחוק תוארך עד לשנת 2020 – כלומר עוד ארבעה שנתונים של תלמידי ישיבות שייהנו מפטור מיידי.

כמו כן, במידה והחרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, הסנקציות הפליליות לא יחולו אוטומטית, כפי שנקבע בחוק הקודם.

על פי ההסכמות החדשות, שר הביטחון שיכהן בשנת 2020 יוכל להחליט האם להפעיל את החוק גם על החרדים.

יצוין כי המתווה צריך לעמוד במבחן בג”ץ וצפוי לשינויים נוספים. בשל כך, הנציגים החרדים לא יכולים לדרוש שינויים דרמטיים בחוק, שממלא עשויים להיפסל על ידי בית המשפט העליון.

על פי ההסכם הקואליציוני שנחתם בין יהדות התורה לליכוד, חוק הגיוס המתוקן יאושר בקריאה שניה ושלישית בכפוף לאישור התקציב בקריאה שניה ושלישית.