האם לנוכח פרישתו של השר אריה דרעי ממשרד הכלכלה צפויים להתרחב חילולי השבת ורכבת ישראל תקבל היתרי עבודה ללא צורך בחתימת שר התחבורה?
ניצנים לאפשרות של שינוי המדיניות הממשלתית לגבי תחבורה ציבורית בשבת, באמצעות רכבת ישראל, ניתן היה לראות כבר בשבת האחרונה.
מדי שבוע, שעות ספורות לפני צאת השבת, נוסע קטר לבדוק את המסילות. אולם העתונאי עידן יוסף, כתב אתר החדשות ניוז1 חושף, כי השבת הסיעה רכבת ישראל לראשונה רכבת נוסעים שלמה בעיצומה של השבת.
מדובר ברכבת נוסעים דו-קומתית עם כשמונה קרונות ריקים מנוסעים, שיצאה מאזור חיפה לכיוון נהריה בסביבות השעה 16:00.מערך רכבתי זה נועד להפעלת הרכבת שיוצאת מנהריה בשעה 17:43 במוצ”ש.
ככל הידוע, להפעלת הרכבות האמורות בשבת לא ניתן אישור משרד הכלכלה. נכון למועד פרסום הידיעה, תגובות משרד הכלכלה ומשרד התחבורה טרם נמסרו.
עוד מגלה אתר ניו1, כי ביום שישי הקרוב מתוכננות רכבות שנסיעותיהן צפויות להימשך עד כארבעים דקות אחרי כניסת השבת.
על-פי לוח זמנים שפרסמה חברת רכבת ישראל, כבר בשבת הקרובה תגיע הרכבת האחרונה מכיוון דרום לקריית מוצקין בשעה 16:21 – שש דקות אחרי כניסת השבת, והרכבת האחרונה מכיוון דרום לחיפה 16:52 – 37 דקות אחרי כניסת השבת.
זמן הגעת הרכבות עשוי להתאחר אף יותר, לנוכח העיכובים התכופים ברכבות.
כך למשל, ביום שישי האחרון נע ממוצע האיחורים מעל 5 דקות ברכבת סביב 5%. בניגוד ללוחות הזמנים הישנים של רכבת ישראל, לוחות הזמנים האחרונים מתוכננים כך שחלק מן הרכבות יגיעו ממש לפני כניסת השבת ומיד אחרי צאתה – דבר המצריך העסקה של עובדי רכבת רבים גם אחרי כניסת השבת ולפני צאת השבת בשעון קיץ.
במוקדי המידע של רכבת ישראל אישרו כי אין מדובר בטעות, ואכן הרכבות אמורות להגיע ליעדן במועדים הנקובים בלוחות הזמנים.
אולם בדוברות הרכבת אומרים כי נציגי השירות טעו וכך גם המידע באתר שגוי. בתגובת הרכבת נמסר: “רכבת ישראל אינה מפעילה רכבות נוסעים לאחר כניסת השבת, ובכל מקרה בכל הקשור לפעילות הרכבת בשבת, הרי שהדבר מוסדר ומאושר מול משרד הכלכלה.
“באשר ל’הסתברות הגבוהה לאיחור בנסיעה’, הרי שאחוז הדיוק הממוצע של רכבת ישראל עומד על כ-94% ובימי שישי נושק ל-100% דיוק”.