קלינטון בעצרת רבבות לזכר רבין: “רק אתם תקבעו אם דרכו ניצחה”

נשיא ארצות הברית לשעבר נאם בעצרת לציון 20 שנים לרצח ראש הממשלה רבין: "הוא סירב לוותר על החלום לשלום לנוכח האלימות" • אמו של מלאכי רוזנפלד הי"ד שנרצח בפיגוע: "לעמוד יחד בבמה אחת, עם כל אחי ואחיותיי, מכבדת את זכרו של מלאכי שלי"
נחמן גור
י"ט חשון התשע"ו / 31.10.2015 22:11

עשרות אלפי בני אדם השתתפו במוצאי שבת בעצרת לציון 20 שנים להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין.

בעצרת השתתפו נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, ונשיא ארה”ב לשעבר ביל קלינטון.

“אתמול, כשהייתי בירושלים, עשיתי את מה שעשיתי בכל אחד מביקוריי בישראל ב-20 השנים האחרונות, עמדתי ליד המצבה של יצחק רבין”, אמר קלינטון.

“חשבתי על חייו, על השיעורים שהוא העביר ועל המורשת שהוא העביר לכולנו. למדתי ממנו. כשותפו, ראיתי אותו בכל אחת מהתפניות בחייו, וכיצד בכל פעם הוא בחר שלא להתכחש לעובדות. כשהוא חתם על הסכם השלום בבית הלבן בספטמבר 1993, הוא אמר לפלסטינים: ‘אנחנו נועדנו לחיות ביחד על אותה האדמה’.

“שאלתי אותו למה הוא החליט לעשות את זה, והוא אמר שהוא לא רוצה שישראל תגיע לצומת שבו היא תצטרך לבחור אם היא רוצה להיות מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית. הוא אמר שהוא חושב שיש לחלוק את העתיד עם הפלסטינים”.

קלינטון דיבר על מורשת השלום של רבין: “הדבר השלישי, ואולי החשוב ביותר שלמדתי ממנו, הוא שהוא סירב לוותר על החלום לשלום לנוכח האלימות. תמיד הוא אמר: ‘אנחנו נילחם בטרור כאילו שאין משא ומתן, ואנחנו ננהל משא ומתן כאילו שאין טרור’.

“הלילה, כשתצאו מכאן, הצעד הבא שלכם יקבע אם דרכו של רבין ניצחה. רק אתם תחליטו שעתיד של שלום, מסוכן פחות מעתיד של מלחמה למדינת ישראל”.

אובמה: שתי מדינות

נשיא ארה”ב אובמה אמר בנאום מוקלט: “זה כבוד גדול להצטרף אליכם שוב, לזכור את חייו של הלוחם למען השלום יצחק רבין. בלילה שבו הוא נלקח מאתנו, יצחק הסתכל אל האלפים שנאספו בכיכר הזו והוא אמר שהשלום עדיף על נתיב המלחמה והבטיח לקחת כל הזדמנות, לבדוק כל דרך כדי להשיג שלום צודק.

“יצחק רבין הבין את הסכנות שעמן מדינת ישראל מתמודדת. אחרי הכול, הוא הגן על ישראל כחייל וכרמטכ”ל. אבל הוא גם אמר שהפלסטינים לא יוכלו להישלט לנצח בעזרת הכוח, וכמו מדינאי אמיתי הוא התכוון לבחון כל הזדמנות, כל אפשרות להשיג שלום. ובימים קשים אלה, לישראלים, לפלסטינים ולאזור, החיים של יצחק, החלום שלו, ממשיכים לעורר בנו השראה”.

אובמה חזר על אמירתו כי עקרון שתי מדינות לשני עמים הוא הפיתרון היחיד: “עודני מאמין במה שאמרתי בירושלים לפני שנתיים – שלום הוא נחוץ, צודק ואפשרי. שלום נחוץ משום שהוא הדרך היחידה להבטיח ביטחון אמיתי ומתמשך לישראלים ולפלסטינים.

“שלום הוא אפשרי, אם שני הצדדים מוכנים לעשות פשרות ולקחת סיכונים למען הפתרון האמיתי היחיד – שתי מדינות לשתי עמים. מדינה יהודית דמוקרטית שחייה לצדה של מדינה פלסטינית, עצמאית, נפרדת ובת קיימא. לא משנה כמה קשים הימים. לא משנה כמה קשה הנתיב. זה החזון שאיננו יכולים לוותר עליו”.

במהלך העצרת נאמה גם אמו של מלאכי רוזנפלד שנרצח ביוני האחרון בפיגוע: “במשפחה כמו במשפחה יש אהבה, יש קרבה, יש דאגה ואכפתיות. אך יחד עם זה יש גם חילוקי דעות, ויכוחים ומריבות. נשאלתי בימים האחרונים לא מעט – איך זה שבחרתי להגיע לכאן הערב.

“האמת היא שהשאלה הפתיעה אותי, היה לי כל כך ברור שההזדמנות לעמוד יחד בבמה אחת, בכיכר אחת עם כל אחי ואחיותיי, היא מתנה עבורי ודרך הולמת לכבד את זכרו של מלאכי שלי. אני מחפשת כבר הרבה זמן דרך להתחבר ולחבר ומקווה שאכן יהיה המשך ותוקף לרעיון שהביא אותי לכיכר הזו הערב. כי בסופו של יום שלומי קשור בחוט לשלומכם”.

רוזנפלד סיפרה על זכרונותיה האישיים מבנה המנוח בהקשר להירצחו של רבין: “אני זוכרת עד היום את התגובה של מלאכי, הילד הקטן שלי שהיה אז בן שש, כששמע על הרצח הנוראי של ראש הממשלה שלנו. את הזעזוע, את הדמעות שבעיניים”, שחזרה. “ואני סבורה שאם ילד כה קטן בהתנחלות רחוקה הרגיש כזו טלטלה, אין ספק שבסופו של דבר באמת כולנו משפחה אחת. בעניין הזה ובעוד עניינים אין קיטוב ואין פילוג. כי באמת רב המשותף על השונה ובאמת אם רק נרצה – אין זו אגדה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות