כאוס בדרך הביתה: קטטות וצרחות • 12 ערבים נעצרו: תקפו נוסעים

מערך התחבורה קרס בסוף יום ההילולא: אלפי איש ירדו מההר ויצרו עומס על מסלולי הנסיעה • נהגי האוטובוסים לא הצליחו להתקדם – ובמקום נוצר כאוס מוחלט: צעקות, צרחות ובכי ילדים • התנהלו תוקפנית של המשטרה כלפי הנוסעים • 12 ערבים ממזרח ירושלים תקפו חרדים בקרב על מקומות ב'שאטל' - ונעצרו
שי וייספיש
י"ט אייר התשע"ד / 19.05.2014 11:26

סיום בטעם מר: בעוד שבמהלך כל היממה של יום ההילולא פעל מערך התחבורה הציבורית  ביעילות – ולמעט בעיות נקודתיות בצפת וכרמיאל –  נהנו העולים לחגוג את ל”ג בעומר ליד ציון הרשב”י מנסיעה מהירה, ללא עיכובים מיותרים,  כאשר הדרכים למירון וממנה היו פתוחים וללא עומסים ברוב שעות היממה, הרי שבסוף יום ההילולא הכל קרס.

אם קיווה אי-מי שהילולת ל”ג  בעומר במירון תעבור ללא שערורייה, הוא התבדה בשעות הערב, עם תום מעמד ההדלקה בתולדות אהרן: אלפי איש ירדו מההר בכדי להגיע אל מחוז חפצם ויצרו עומס על מסלולי הנסיעה. נהגי האוטובוסים שהגיעו אל החניונים בכדי לאסוף את הנוסעים, לא הצליחו להתקדם בשל העומס והדוחק – ובמקום נוצר כאוס מוחלט: צעקות, צרחות ובכי ילדים.

המשטרה, בסיוע פרשים, ניסתה להשליט סדר במקום, תוך שהסוסים מניסים את האנשים אל המדרכות – אולם ללא הצלחה. ח”כ אורי מקלב פנה אל קצין אג”מ בנוכחות הממ”ז וביקש להרגיע את הרוחות בחניונים. “אני מצפה מכם להתנהגות סובלנית, במיוחד כעת לקראת סיום האירוע”.

בתוך כך, במקום פרצו קטטות בין הנוסעים בחניונים, וחובשי איחוד הצלה טיפלו בארבעה נפגעים קל. חובשים נוספים נערכו במקום למתן מענה בעת הצורך.

בסך הכל טופלו על ידי איחוד הצלה במבצע האבטחה של הילולת הרשב”י ב-811 מקרים רפואיים.

הודעת דובר משטרת צפון משה וייצמן על מבצע מירון תשע”ד: “לפני זמן קצר סיים מפקד המחוז הצפוני, ניצב זוהר דביר, הערכת מצב בהשתתפות ראש אגף התנועה ניצב צ’יקו עזרי ועם מפקדי הכוחות בנוגע למבצע. מעל 1000 שוטרים נטלו חלק באבטחת האירוע והסדרת התנועה, ובשעה זו אלפי חוגגים עושים דרכם ליציאה ממירון,.שוטרי המחוז הצפוני ואגף התנועה פועלים על מנת לאפשר את חזרתם של החוגגים בבטחה.

במהלך היום פקדו את מתחם הקבר עשרות אלפי מתפללים ומיום ו’ ועד כה מאות אלפי מתפללים.

במהלך פיזור הנוסעים עוכבו 12 חשודים, תושבי מזרח ירושלים, בשנות ה-20, שככל הנראה עובדים באיזור. זאת לאחר שעלו אל אחד האוטובוסים המשמש כקו להסעה פנימי (שאטל) והתווכחו עם מספר חרדים על רקע מקום הישיבה – דבר שהוביל לתקיפה של אחד החרדים. 12 החשודים הועברו לחקירה בתחנת צפת”.

לצד זאת, מגיעות גם ידיעות על התנהלות תוקפנית מצד השוטרים שפעלו במבצע האבטחה של ההילולא. עדות מצמררת מגיעה לחרדים10 מאברך, תושב הצפון, שבעוד פיו מלא תשבחות על דרכי ההגעה למקום, הרי שהוא היה מזועזע מפעילות היס”מ בפתח הישוב מירון:

“את הדרך עשיתי ברכבי הפרטי עד לכרמיאל, שם חניתי במתחם ביג. הגעתי בסביבות 11 בלילה, השאטל הגיע די מהר והגעתי בקלות למירון. כך גם בדרך חזרה. מאחר והרכב שלי חנה במתחם, לא נאלצתי לעשות את דרכי עד לתחנות האוטובוס הרחוקות מרחק של כמה ק”מ מהמתחם.

“אלא שהרושם שהותירה בי פעילות המשטרה לא יימחה במשך תקופה ארוכה. מול עיני ראיתי את הסוסים עליהם רכבו שוטרי היס”מ, כשלא פעם הם ‘דרכו’ על רגלו של בחור. חלק מהשוטרים גם צחקקו בינם לבין עצמם, כאילו היינו אנחנו החרדים ילידים זרים במדינה. התחושה הייתה נוראה. בחזור, על השאטל, יצא לי לשוחח עם כמה מהנוסעים, חילונים, אנשי עסקים,  שהגיעו למירון כשומרי מסורת. הם הביעו בפניי זעזוע מהיחס של המשטרה. גם להם יש לא פעם ביקורת על הציבור החרדי, ‘אבל דבר כזה אסור שיקרה במדינת ישראל’ – אמרו לי. ‘אם היה מדובר בהופעה של מדונה, ובצעירים הדוחפים כדי להיכנס, גם אז ככה היו מתנהגים אליהם?'”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות