אשה, מגיעה לך קיצבה מהביטוח הלאומי? לחשבונך בלבד

גימלאות המגיעות לנשים לא יגיעו יותר לחשבון של בן זוגן אלא לחשבון פרטי שלהן • יוזמת ההצעה עליזה לביא: "החוק החדש יאפשר לאשה עצמאות כלכלית, במיוחד בקרב נשים מאוכלוסיות מוחלשות, ונשים הסובלות מאלימות"
י"ט אייר התשע"ד / 19.05.2014 15:08

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של ח”כ עליזה לביא וח”כ דב חנין הקובעת: גימלה לה זכאית אשה, לא תגיע דיפולטיבית אל חשבון הבנק של בעלה.

כיום, קצבאות הביטוח הלאומי המגיעות לבני הזוג ולילדים, מועברות ישירות לחשבון הבנק של הגבר בלבד. לפי החוק החדש, גמלת הבטחת הכנסה תשולם לחשבון משותף של בני הזוג, או לחשבון של אחד מהם – אם שני בני הזוג הסכימו לכך בכתב.

יוזמי החוק משוכנעים כי ההצעה תעודד נשים רבות בישראל, שאין להן כל חשבון בנק, לפתוח חשבון בנק משותף או פרטי לראשונה בחייהן, כדי לקבל תמיכה מהמדינה.

לחוק החדש ישנה משמעות מיוחדת במצבים של פרידה או של אלימות בין בני הזוג. במצבים אלו, בהם התלות הכלכלית של האישה בגבר גוברת, עשויה הצעת החוק לסייע בהתמודדותה ותסיר את תלות האישה בבן הזוג, שכן היא תוכל לקבל את קצבת ההכנסה המגיעה לה ולילדיה באופן אוטומטי.

דואגים לפריפריה

לחוק זה תהיה השפעה ניכרת במיוחד על נשים מפריפריות חברתיות, שפעמים רבות אינן פותחות כל חשבון בנק, והכספים מגיעים ישירות לחשבון של בן הזוג. לפי החוק החדש, ידרשו נשים אלו לפתוח חשבון בנק בו הן מורשות חתימה בכדי לקבל את הכספים.

יו”ר הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ויוזמת החוק, ח”כ ד”ר עליזה לביא אמרה: “הגיע הזמן לקדם מציאות שוויונית הוגנת וראויה. המדינה אינה יכולה להעביר כספי תמיכה רק דרך הגברים – אסור למחוקק להמשיך להניח מראש שהגבר הוא האחראי הבלעדי לפרנסת המשפחה. החוק מבטא את ההכרה בכך ששני בני-הזוג לוקחים בפרנסתם המשפחה ובקבלת ההחלטות בה חלק שווה. בהצעת חוק זו אנו מסירות חסם כבד  בדרך להעצמה כלכלית של נשים – קבלת קצבאות מהמדינה לחשבון בנק של האישה יאפשר לה עצמאות כלכלית, במיוחד בקרב נשים מאוכלוסיות מוחלשות ונשים הסובלות מאלימות”

גם חברה להצעה, ח”כ דב חנין מחד”ש הסביר כי המצב הנוכחי בו הגמלה משולמת לחשבונו של הגבר בלבד הוא מקומם, בלתי שיוויוני ולא צודק. לדבריו “זו אינה רק אפליה חוקית, זהו לא עניין טכני, אלא הסדר פוגעני בעל השלכות של ממש על חיי נשים ועל יחסי כוחות בתוך זוגות ומשפחות. התשלום לחשבון הגבר מייצר תלות של האשה בו. התיקון הזה יהיה עוד צעד לעבר מדיניות שיוויונית יותר, והדרך הזאת עוד ארוכה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה הקשר פריפריה
    19/05/2014 19:46
    קרן
  1. באמת זה הצעת צחוק כי מה האשה תעשה בקיצבה הזעומה שלה מי שיודעת הקיצבה היא ממש ליצנות. דרך אגב החוק הזה הוא עדכני להיום ואינני מבינה מה הקשקוש הזה

  2. טעות. קצבאות מגיעות לחשבון האשה - למשל קצבת ילדים או מענק לידה. סתם פופוליזם
    22/05/2014 05:04
    יהודיה פשוטה
  3. ובנוסף, לרוב הזוגות יש חשבון משותף – אי אפשר להכריח אשה לפתוח חשבון לעצמה בלבד. כך שזה ממילא לא יועיל למטרה הסופית. הנקודה האחרונה כמובן היא שאם יש בעל אלים הוא ימצא את הדרך להכריח את האשה להביא לו את הכסף גם אם זה חשבון שרק על שמה. בקיצור – חוק מיותר.