יוצאים לבלות בחג במסעדה ‘כשרה למהדרין’ המבטיחה גם סוכה כשרה לסועדים? הידיעה הזו מיועדת עבורכם.
קונטרס חדש קובע: חלק לא מבוטל מסוכות אלו הינן סוכות פסולות.
הקונטרס – ‘דופן סוכה כהלכה’ – חובר על ידי הרב הדר יהודה מרגולין (עליו כתב הראשל”צ הגר”י יוסף, כי אביו מרן זצ”ל, הוקירו והעריכו), ובו מופיעים תמונות מסוכות שהוקמו במסעדות ופיצריות (ללא שמן כמובן), כאשר סוכות אלו, כאמור, פסולות לדעת רוב האחרונים.
“כל התמונות… המהוות מדגם מייצג, הינן אמיתיות לחלוטין, וצולמו בירושלים בחול המועד תשע”ד. סוכות אלו הן של חנויות לממכר מאכל העומדות תחת הכשר מהודר”, כותב הרב מרגולין בפתח הקונטרס.
כך, למשל, מצביע הרב על סוכות שדפנותיהן עשויות מסדינים. הסדינים הללו קשורים אמנם בחזקה לברזלים למעלה ולמטה, אך הם נעים ונדים ברוח. החזון איש אמנם מכשיר את הסוכות הללו, אך המשנה ברורה, הגר”מ פיינשטיין, הגרש”ז אויערבך, והגר”ע יוסף זצ”ל פסלו סוכה כזו. גם החזון איש עצמו כתב כי לא מצינו כך באחרונים.
התופעה ההלכתית הזו, מסתבר, מוכרת למספר בעלי סוכות מן הסוג הזה והם מצאו פתרון פשוט: קשירת שלושה חוטים בדפנות הסוכה, סמוכים זה לזה, וכך מדין ‘לבוד’ מתקבלת דופן הלכתית.
הרב מרגולין מבטל את הפיתרון הזה ומציין, כי אם החוטים נעים ברוח ברור כי הם אינם עדיפים מסדינים, זאת מלבד העובדה כי לעתים קרובות החוטים מתרחקים האחד מרעהו ונוצר פער של יותר משלושה טפחים.
ומה קורה כשבעל הסוכה למדן, והוא מחליט להחליף את החוטים ברצועות עבות וחזקות?
הבעיות שהוזכרו לעיל רלוונטיות גם כאן: ראשית יש לבדוק שהם אכן מתוחות וחזקות ואינן מתרופפות, שנית, מצוי מאד (“מאד מאד”, כך במקור) שישנו פער של יותר משלושה טפחים בין הרצועות, ובכך הסוכה נפסלת מדאורייתא.
בקונטרס מופיעה סוכה של חנות פיצה ‘למהדרין’ בירושלים, בה נראות שתי דפנות סמוכות אחת לשניה, אך עם זאת קיים פער קטן ביניהם של למעלה מ-3 טפחים. בונה הסוכה מן הסתם לא ראה בכך בעיה, אלא שהוא שגה. סוכה כזו לפי חלק מן הפוסקים אינה כשרה מדרבנן.