בימים האלה, בזמן בית המקדש, הייתה אופפת את העם כולו התרגשות מיוחדת. העלייה לרגל בשנה הזאת הייתה בשיאה, והכול ציפו למעמד המיוחד שמתרחש אחת לשבע שנים – מעמד ‘הַקְהֵל’.
המעמד הזה התקיים בחג הסוכות. אנשים נשים וטף היו נקהלים לבית המקדש והמלך היה קורא בספר התורה, כדי לעורר את בני העם “ליראה את ה'” ולחזקם בקיום התורה ומצוותיה.
על שם המצווה הזאת נקראת השנה כולה ‘שנת הַקְהֵל’.
אף שעדיין לא נבנה בית המקדש השלישי ואין בכוחנו לקיים את מצוות ‘הַקְהֵל’ כפשוטה, המצווה הזאת קיימת גם עכשיו, במשמעותה הרוחנית והרעיונית.
השנה הזאת מעניקה לנו כוחות מיוחדים להתחזק ביראת ה’, בלימוד התורה ובקיום מצוותיה, באהבת ישראל ובאחדות ישראל, כרוחה של מצוות ‘הקהל’.
שני מוטיבים מרכזיים
הרבי מליובאוויטש קרא לחיות במשך השנה כולה בהשראת רעיון זה. איך עושים ‘הַקְהֵל’ כל השנה? במצוות ‘הַקְהֵל’ באו לידי ביטוי שני מוטיבים חשובים:
א) אחדותו של עם ישראל. כל בני העם, אנשים נשים וטף, התאחדו יחדיו, ובאו לקבל עליהם כאיש אחד בלב אחד להתחזק ביראת ה’ ובקיום תורתו ומצוותיו.
ב) חיזוק התורה והמצוות. מטרת ההתכנסות הייתה לעורר את לב העם ליראת שמים ולחיזוק התורה ומצוותיה, כפי שהתורה עצמה מגדירה את המטרה: “למען ישמעו ולמען ילמדו, ויָראו את ה’ אלוקיכם, ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת”.
המעמד הנשגב, שבו העם כולו עומד ומקבל עליו להתחזק ביראת ה’ ובקיום תורתו ומצוותיו, היה מותיר רושם עמוק בנפשות כל המשתתפים ומעורר את ליבם למשך כל השנה הבאה והשנים הבאות.
מכאן שהשנה יש לשים דגש מיוחד על שני ההיבטים האלה: להתלכד ולחזק את אחדותנו, ולהתחזק בקיום התורה ומצוותיה. אלה שתי נקודות מרכזיות שצריכות לעמוד השנה בראש מעיינינו.
גם אתה מלך
אמנם אין לנו בית מקדש ואין לנו מלך, אבל את הרעיון הבסיסי של ‘הַקְהֵל’ כולנו נדרשים ליישם במסגרות המתאימות לנו.
כל מי שהוא ‘מלך’ במסגרת שלו – אב במשפחתו, רב בקהילתו, מחנך בכיתתו, מנהל במוסדו וכל בעל השפעה על ציבור – צריך להשתדל בשנה זו להשפיע ברוח שני המוטיבים האמורים בקרב הנתונים להשפעתו.
הרבי קרא לכל יהודי בעל השפעה (ומי אין לו השפעה כלשהי) להקהיל מפעם לפעם את הציבור הקרוב אליו (בני המשפחה, תלמידים, עובדים, שכנים, ידידים וכו’), ובמסגרת ההתכנסות לעורר את המשתתפים להתחזק באחדות ישראל ובקיום התורה והמצוות, איש-איש על-פי דרגתו ומצבו.
השנה הזאת היא אפוא שנה מיוחדת במינה, בעלת סגולות מיוחדות וברכות מיוחדות. כאשר כל אחד ואחד מאיתנו יעשה ‘הקהל’ במסגרת הקרובה אליו, נזכה שגם הקב”ה יעשה את ה’הַקְהֵל’ הגדול והכללי – “קהל גדול ישובו הנה” – בגאולה השלמה בקרוב ממש.