השר אריה דרעי הורה: להפסיק את עבודות הרכבת לירושלים בשבתות
בניית הרכבת המהירה לירושלים תתעכב בשנתיים מעבר למתוכנן? משרד הכלכלה, בראשו עומד אריה דרעי, הורה להפסיק את עבודות הבניה שמבצעת רכבת ישראל בשבתות.
ברכבת ישראל אומרים כי לפי הוראת משרד הכלכלה, החל מהשבת הקרובה לא יתבצעו עבודות בסוף השבוע בחברת רכבת ישראל.
ברכבת ישראל מזהירים הבוקר (שישי), בתגובה, מפגיעה בציבור הנוסעים בימי שישי ובמוצאי שבת בעקבות ההחלטה שקיבל משרד הכלכלה, שבמסגרתה לא תוכל רכבת ישראל לבצע עבודות קריטיות בסופי שבוע.
כמו כן, מתריעים ברכבת כי פתיחת הקו המהיר לירושלים עלולה להידחות בשנתיים בגלל החלטה זו. ברכבת מעריכים כי ההפסדים הכלכליים מצעד זה נאמדים במיליארדי שקלים.
מדוברות הרכבת נמסר, כי משמעות ההחלטה היא גם ביטול אפשרי של הרכבות הנוסעות בימי שישי ובמוצאי שבת.
בנוסף, אומרים ברכבת ישראל, כי לא יתבצעו בשבתות מבצעי תשתית מורכבים ופיתוח מסילות שייאלץ את החברה לבצע אותם בימי חול בלבד. הדבר יוביל לסגירת מסילות והשבתה בלתי נמנעת של רכבות סדירות.
כמו כן, אומרים ברכבת, כי תחול ירידה משמעותית בהובלת המטענים שלא יובלו בשבת וצפויים להגדיל את העומס על הכבישים.
עוד נמסר מהדוברות, כי הרכבת לא תוכל אם כך לעמוד ביעדי פרויקט החשמול, שבמסגרתו אמורים 420 קילומטרים מרשת מסילות הברזל בארץ להפוך לכאלה המותאמים להנעת רכבות חשמליות.
ממשרד הכלכלה נמסר, כי מדיניות משרד הכלכלה בכל הקשור למתן היתרים לעבודה בשבת במקרים דחופים לא השתנתה.
על פי הנחיית שר הכלכלה, יידרשו מעתה חברות ממשלתיות שרוצות היתר לעבודה בשבת לצרף לבקשה את אישור השר הממונה. לכן, אם רכבת ישראל רוצה היתר עבודה בשבת, היא נדרשת לצרף לכל בקשה את חתימת שר התחבורה וההיתר יינתן לה.
רכבת ישראל טוענת מצדה כי ההחלטה שלא לאפשר לרכבת לבצע עבודות קריטיות בסופי שבוע היא “הפרה של הסטטוס-קוו המשיתה על הציבור גזירה שלא יוכל לעמוד בה. לצערנו, הדבר יבוא בעיקר על חשבון הנוסעים. כחברה ממשלתית שומרת חוק, כל החלטות גורמי הממשלה יבוצעו כלשונן. על אף המשמעויות”.
במשרד הכלכלה טוענים כי הרכבת התבקשה להביא מכתב הסבר משר התחבורה, ישראל כץ, לצורך קבלת היתר לעבודה בשבת, ובניסיון להימנע מההסדר החדש – מפעילים לחץ.
במשרד התחבורה אמרו כי משרד הכלכלה הוא האחראי הבלעדי על מתן אישורי עבודה בשבת.
-
על אובן יום אחד בשבוע הרכבת מייצרת לעצמה תירוץ לעיכוב של שנתיים – בפרויקט שאמור להסתיים בעוד שנתיים. לא נשמע הגיוני.
כאחדשעוקב אחרי העבודות בקטע שמעל עמק ארזים ברור שבכל מקרה לא יסיימו בתוך שנתיים.
כמו”כ – יש לזכור שהרכבת קיבלה את האישור למרות התנגדות התושבים במבשרת ציון – שלא נחשבים דתיים במיוחד.
אז הוסבר שהםועלים שעוסקיםבכרייה הם גויים. אבל עכשיו, שהכרייה כמעט הסתיימה, תירוץ זה כבר לא מחזיק.
בכל מקרה, הרכבת, כחברה ממשלתית – לא יכולה להתערב בדיון על הסטטוס קוו. א זה היא צריכה להשאיר לתושבים ולפוליטיקאים להחליט.ואני בכלל לא חרדי!