היועץ סירב לשינוי נוהל פתיחה באש; שקד: “לא מבין איך עובדת הממשלה”

יוני גרין
|
ח' תשרי התשע"ו / 21.09.2015 09:13
בדיון מיוחד שכינס ראש הממשלה בעקבות ההסלמה בבירה, התנגדו הנציגים המשפטיים לדרישה להקל את נוהלי הפתיחה באש חיה, כאשר קיים סיכון לחיי אזרחים • אבל נתניהו מתעקש • שקד: היועמ”ש רשאי להתנגד, אבל החקיקה היא ההחלטה שלנו

בדיון ביטחוני מיוחד שכינס אתמול (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא דרש מהצוות המשפטי בלשכת היועץ המשפטי לבחון את נוהלי הפתיחה באש, לאור ההסלמה בירושלים, אולם הצוות המשפטי קבע כי אין לשנות את נוהלי הפתיחה באש חיה, וכי לצורך כך אושר שימוש ברובה רוגר 0.22 – נשק אל-הרג הנמצא בשימוש הצבא ומשמש לפיזור הפרות סדר.

עם זאת, לאור בקשתו הנחרצת של נתניהו, מסר היועץ המשפטי כי בחינת הנהלים תימשך.

נתניהו אמר למקורביו כי למרות הניסיונות להציב מהמורות משפטיות, הוא נחוש להעביר את הצעדים עליהם הוחלט בדיונים עם ראשי מערכת אכיפת החוק, במטרה למגר את הטרור.

נתניהו הבהיר כי הוא עומד על כל הצעדים שברצונו להוביל: כולל הקשחת הוראות הפתיחה באש, הטלת עונשי מינימום משמעותיים לזורקי אבנים ובקבוקי תבערה וכן הטלת קנסות גבוהים על הוריהם של קטינים המיידים אבנים ובקבוקי תבערה.

שרת המשפטים, איילת שקד, הצהירה הבוקר בראיון בגל”צ כי תפעל הלכה למעשה בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין ותגיש בקרוב תזכיר חוק שיקבע עונש מינימום על משליכי אבנים כהוראת שעה לשלוש שנים.

“מישהו כאן לא מבין איך עובדת הממשלה”, אמרה שקד, “היועץ המשפטי לממשלה – חובתו להביע את דעתו. בסופו של דבר, אם יש משהו שהוא אינו בלתי חוקתי – הממשלה מחליטה האם לחוקק את החוק או לא”.

“יכול להיות שיהיו גם בקרב הממשלה היום מתנגדים ויהיו כאלה שלא, אבל כל עוד החוק הוא חוקתי – לא צריך לייצר את הדרמה הזאת. זה בסדר גם אם לא כולם חושבים אותו דבר”, הוסיפה שקד.

לדבריה, “זכותה של הכנסת אם היא רואה שהעונשים לא מספיק משמעותיים בנושא זריקת אבנים לעשות חקיקת מינימום”.