מצוקת החנייה בתל אביב לקראת פיתרון? בגרמניה הושק חניון אוטומטי תת-קרקעי, הפועל כולו באמצעות רובוט.
איך זה עובד?
באתר ‘ידען’ מתארים תיבת ענק שעשויה בטון מוטמנת באדמה כשמעליה נראה משטח בגודל של מכונית שמשמש כמעלית הרכבים, עליה מחנה בעל הרכב את המכונית. בתוך התיבה נמצאים, אחד מעל השני, תאי החניה, שאותם מאכלסים כל רכבי הבניין.
לאחר שמגיע הלקוח, ומעמיד את מכוניתו על המשטח, מזהה רובוט החניה את כלי הרכב ובוחן את מידותיו על מנת להתאים לו חניה שעונה לצרכיו. בסדרת פעולות יעילות, שנעשות דרך רשת מסועים ומעליות, מנווט הרובוט את הרכב אל החניה הפנויה. בשונה מבני האדם, הוא גם לא ישכח איפה החנה את הרכב, ועם קבלת ההוראה מבעל הרכב, ישלוף את הרכב הנכון ויעלה אותו בחזרה לגובה פני הקרקע, לרוב עם הפנים כלפי כיוון הנסיעה.
המכוניות כפי שניתן לראות בתמונה, מסודרות בסדר מופתי תוך ניצול מרבי של כל נפח החלל. היפנים, שנחשבים למובילים בעולם בתחום החניות הרובוטיות, זיהו כאלף דרכים שונות להצבת מתקנים אלה. השיטה הנפוצה היא מדפי חניה שכוללים מסוע שנע אופקית או אנכית, בדומה למחסנים האוטומטיים. עם זאת, בין המתקנים היצירתיים יותר ניתן למצוא גליל חניה, חניה לוליינית ו”חניונע” אופקי ואנכי שהחניות בו נעות בסבב.