הניצולים מהלינץ’: “לא התייחסו אלינו”; המשטרה: “לא ידוע מדוע נותקה השיחה”

שי וייספיש
|
כ"ב אלול התשע"ה / 05.09.2015 21:42
ביום שישי האשימו חמשת בחורי הישיבה שהותקפו בידי עשרות פורעים ערבים בחברון כי במוקד 100 של המשטרה לא התייחסו אליהם והשאירו אותנו בהמתנה במשטרה טוענים אחרי תחקיר: “שיחות המוקד ובהן השיחה שהושמעה בכלי התקשורת נותקו מסיבה שאינה ידועה ובוודאי לא באופן יזום על ידי המוקדנים”

מחוז ש”י של המשטרה פרסם הערב (מוצאי שבת) את תוצאות תחקיר ניסיון הלינץ’ של עשרות פורעים ערבים בשכונת ג’בל ג’והר בחברון, בחמישה בחורי ישיבה ביום חמישי האחרון.

הודעת המשטרה שוללת את הטענות שהשמיעו תלמידי הישיבה, לפיהן למרות שפנו אל המשטרה, לא זכו למענה במוקד 100.

דובר המשטרה ש”י הגיב: “מתחקור האירוע עולה כי האירוע טופל באופן מקצועי ומיידי, תוך תיאום וסנכרון בין מוקדי המשטרה ומול כוחות צה״ל.

“מדובר באירוע מורכב, בין היתר בשל מיקומו בשטח A, המצוי באחריות צה״ל והתיאום הרב שנדרש על מנת להיכנס לשטח.

“בניגוד לנטען בפניה, שיחות המוקד ובהן השיחה שהושמעה בכלי התקשורת נותקו מסיבה שאינה ידועה ובוודאי לא באופן יזום על ידי המוקדנים, ויתרה מכך, בעת קיומה של השיחה שהושמעה ושיחות נוספות בעניין היה הטיפול באירוע כבר בעיצומו על ידי משטרת מחוז ש״י ולא היה בהן או בניתוקן, כדי להשפיע על הטיפול בו”.

המשטרה מנסה להדגיש את הסיום החיובי של האירוע: ” בסיכומו של דבר חולצו התיירים בשלום על ידי כוחות המשטרה והצבא שהוזעקו למקום, הודות למאמץ המשולב, לתיאום בין המוקדים ולהיערכות המיידית והראויה של כל המעורבים”.

בשיחה עם אתר ynet, טענו בחורי הישיבה כי אחד מהם התקשר למוקד 100 של המשטרה לדווח כי התבלבלו בדרך והותקפו באבנים, אולם מצידו השני של הקו לא האמינו להם. לדבריהם, רק לאחר שהצליחו להתקשר למפקד זק”א בירושלים, בנצי אורינג, החלו כוחות הביטחון להתייחס אליהם ברצינות.

בביתו של הערבי שהעניק מקלט:

“הם השאירו אותנו בהמתנה כי הם לא הבינו אנגלית”, סיפר אחד מחמשת הניצולים. “אני התקשרתי למשטרה, לא הייתה תשובה, השאירו אותי בהמתנה ושום דבר לא קרה, אז התקשרתי לחבר בירושלים ואמרתי לו שיתקשר למשטרה כי אני לא יודע עברית.

“הוא התקשר למשטרה בשמי ואמר את מה שאמרתי לו, הוא השאיר את השם שלי ואת הטלפון שלי, ורק אחרי רבע שעה התחילו להזיז דברים”.

הוא הוסיף: “אנחנו רוצים להודות לבנצי אורינג מזק”א, הוא האדם שהציל את חיינו. הוא עשה הרבה רעש כשאף אחד לא התייחס אלינו”.

אחד הניצולים מדבר:

אורינג אמר לאתר ynet כי גם הוא התרשם שדיווחם של התיירים לא טופל בזמן. “נראה שכולם קפצו בסופו של דבר בגלל הדיווח שלנו. לקח רבע שעה או 20 דקות עד שהתייחסו אליהם. כנראה לקח זמן להחליט מה לעשות. אנחנו היינו אלו שדיברו עם הכוחות והסבירו להם מי נמצא איפה”.

הפלסטיני שהעניק מקלט לחמשת בחורי הישיבה מארצות הברית שהותקפו ביום חמישי בערב, לאחר שתעו בדרכם למערת המכפלה, הוא פאיז אבו חמדיה, בן 51, תושב חברון.

“שמעתי צעקות בחוץ והמולה, יצאתי מהבית וראיתי את חמשת היהודים יוצאים בבהלה מהרכב שהותקף באבנים. צעקתי להם בעברית לרוץ לכיווני וסימנתי להם ביד לבוא”, סיפר.