פתאום יש כסף: ראש הממשלה וכחלון הורידו את המע”מ ל-17 אחוז

נחמן גור
|
י"ט אלול התשע"ה / 03.09.2015 18:59
ראש הממשלה ושר האוצר הכריזו על שתי הורדות מיסים: המע”מ יירד ל-17% כבר בתחילת החודש הבא, ומס החברות יירד ל-26.5% בינואר 2016 • העלות של המהלך מוערכת ב-6 מיליארד שקלים • כחלון: “יש עודפי גבייה של מיליארדים. מחזירים הכסף” • דרעי כועס: רק לפני חודש טען כחלון שאין תקציב למע”מ אפס – וכעת גנב לו את התהילה

בשורה כלכלית: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון כינסו הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים במהלכה הכריזו על הורדת המע”מ ב-1% – ל-17 אחוז, והורדת מס החברות בשיעור של 1.5%.

הורדת המע”מ ל-17% צפויה להתרחש באופן כמעט מידי ותיכנס לתוקפה כבר ב-1 באוקטובר. הורדת מס החברות מ-26.5% ל-25% תיכנס לתוקפה ב-1 בינואר 2016.

כחלון ונתניהו הסכימו על שתי הורדות המיסים בתום פגישה שארכה פחות משעה. העלות של המהלך מוערכת ב-6 מיליארד שקלים. הכסף מגיע מעודפים בגביית מיסים בחודשים האחרונים, בעיקר ביולי ובאוגוסט.

“החלטנו להחזיר את הכסף הזה אליכם אזרחי ישראל”, הוסיף נתניהו. “יש לי אמון בכם אזרחי ישראל. אנחנו מאמינים ביוזמה, אנחנון מאמינים בצמיחה, אנחנו מאמינים בחופש”.

שר האוצר כחלון אמר: “בחודשים האחרונים הצטברו בקופת המדינה עודפי גבייה של מיליארדים. הכסף הזה הגיע מהאזרחים ואנחנו מתכוונים להחזיר אותו לאזרחים.

“אנחנו מחזירים את הכסף בשתי דרכים, באמצעות הפחתת המע”מ ובאמצעות הפחתת מס החברות”, הוסיף כחלון. “אם יהיו עודפים נוספים יש לנו כוונה להוריד עוד מיסים, אם חס וחלילה תהיה האטה בגביית המיסים נצטרך לבצע תיקון”.

שר האוצר אמר עוד: “אנחנו עושים את המהלך הזה בשליטה מלאה עם אצבע על הדופק. המהלך שאנחנו עושים כאן הוא מהלך של הגברת צמיחה”.

המהלך של כחלון עורר את זעמו של שר הכלכלה אריה דרעי, שכן רק לפני כחודש סיכמו השניים על הורדת מע”מ על תחבורה ציבורית, מים וחשמל. זאת, לאחר שכחלון טען כי אין די תקציב למהלך כולל של ביטול מע”מ על מוצרי יסוד.

כעת גונבים השניים – נתניהו וכחלון – לדרעי את התהילה, כשהוא נותר מחוץ לתמונה.

קודם לכן היום דווח כי נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מתנגדת בתוקף להפחתת המע”מ. בישיבות שהתקיימו בשבועות האחרונים בעניין תקציב המדינה המליצה פלוג דווקא להעלות מיסים.

ח”כ שלי יחימוביץ’ בירכה על החלטת נתניהו וכחלון להוריד את המע”מ. “ההחלטה נכונה. זהו מס רגרסיבי, אכזרי ולא צודק, וכל הפחתה שלו, במיוחד כשהמדינה על סף מיתון, מבורכת”.

ח”כ יאיר לפיד בירך גם הוא על הצעד ואמר בראיון לחדשות 2: “אני מברך ולא צריך לקלקל שמחות, אבל הצעד הזה נועד לכפות על התקציב. לקחו תקציב שאנחנו ייעדנו לרווחה ולבריאות והעבירו אותו להסכמים קואליציונים מושחתים”.