אברכי ‘עץ’ השליכו אבנים על המורות של ‘סמינר מאיר’ – והאסיפה התפוצצה

נחמן גור
|
י"ח אלול התשע"ה / 01.09.2015 22:44
מורות ‘סמינר מאיר’ שהגיעו הערב ל”אסיפה דחופה” שיזמה מנהלת הסמינר, מצאו עצמן תחת מטר אבנים שהשליכה אל תוך האולם קבוצת אברכים המשתייכת ל’פלג הירושלמי – והכינוס פוצץ • מורה: “פתאום התחילו צעקות: ‘אתם עשקתם את הסמינר’, ‘גנבתם לנו’ – והמתפרעים עקרו את החלונות והתחילו להשליך פנימה אבנים ולקלל את המורות”

סאגת סמינר מאיר בבני ברק: כ-100 מורות המלמדות בסמינר שהגיעו הערב (שלישי) ל”אסיפה דחופה וחשובה” שיזמה מנהלת הסמינר, הרבנית רחל בורשטיין-גפן, מצאו עצמן תחת מטר אבנים שהשליכה אל האולם קבוצת אברכים המשתייכת ל’פלג הירושלמי’ – והכינוס פוצץ.

בתחילת הכינוס נשאה דברים המנהלת, שביקשה מהמורות לחזק את הסמינר.

אחריה נשא דברים הרב צבי דיאמנט, מנהל עמותת ‘זיכרון צבי לקידום החינוך החרדי לבנות’, העומדת מאחורי ‘סמינר מאיר’, שהסביר מדוע הרב שמואל מאיר, מנהל הסמינר שלקה באירוע מוחי בחודש חשוון, ומאז לא שב לאיתנו באופן מלא – צריך לפנות את מקומו.

“דיאמנט סיפר איך הוקם הסמינר, כמה הרב מאיר השקיע, כשבכלל היה אברך כולל והרב שך מינה אותו לתפקיד, ושבכל זאת כעת צריך להעביר את ההנהלה”, מספרת אחת המורות שנכחה בכינוס לחרדים 10.

אלא שמהר מאוד גלש הכינוס לצעקות והתלהמות, עד שהערב כולו ‘פוצץ’.

“פתאום נכנסה אשה מבחוץ, עם פלקט בידיה, עליו היה כתוב משהו כמו: בשם הרב שך צריך להבדיל בין טוב לרע. הנואם עוד לא הבין מה קורה – והמורות התחילו לצעוק עליה שתצא החוצה, כי היא לא מצוות הסמינר.

“ואז התחילו צעקות: ‘אתם עשקתם את הסמינר’, ‘גנבתם לנו’ – והמתפרעים עקרו את החלונות והתחילו להשליך פנימה אבנים.

“מיד בהתחלה כאשר הם הופיעו בסמינר, מורה התקשרה למנהל מחלקת החינוך בעירייה ועידכנה אותו במתרחש. המנהל התקשר לשיטור העירוני, שם נאמר לו שזה מוסד חינוכי וציבורי ואי אפשר לסלק אנשים. רק כאשר החלו להשליך את האבנים ולהתפרע, בעלה של אחת המורות, שעודכן טלפונית על ידי רעייתו במתרחש, הזעיק את משטרת רמת גן – ואל המקום הגיע שוטר”. דובר המשטרה אמר כי לא ידוע לו על תלונה במשטרה.

המורות המבוהלות נמלטו מהאולם, תוך שהן צורחות, אל חדר קטן יותר, שם הן עמדו לכודות מאיימת הפורעים, ללא יכולת לצאת. רק כעבור זמן מה יצאו המורות מכניסה אחורית.

מורה: “כשהם הבחינו במורות יוצאות מהשער, הגיעו כ-50 אברכים, שהחלו לצרוח שמות של מורות: ‘שטיגל, גיהנום’ וכך הם קראו בשמות משפחה למורות עם המילה גיהנום”.

אז מי המנהלת?

מורות הסמינר זומנו לאסיפה שהתקיימה הערב, לאחר שבשבועות האחרונים התפתח סכסוך על השליטה בסמינר: לקראת שנת הלימודים תשע”ו הורו הגראי”ל שטיינמן והגר”ח קנייבסקי למנות את הרבנית רחל בורנשטיין-גפן למנהלת הסמינר, לאחר שמנהל הסמינר, הרב שמואל מאיר, אינו יכול לנהלו לפי שעה.

מאז תחילת הלימודים בשבוע שעבר, מגיעה המנהלת בורשטיין-גפן מידי יום אל חדרה שבסמינר, ומתפקדת למעשה כמנהלת.

במקביל, מקפיד גם הרב שמואל מאיר להתייצב מידי יום בסמינר, בחדר המיוחד שהוקצה לו כנשיא הסמינר (ולא מנהל בפועל) – גם זאת בהוראת הגראי”ל שטיינמן. לצידו מקפיד להגיע גם בנו.

אלא שהעלילה התפתחה מאז באופן מביש: יש מי שהחליטו להמשיך את שושלת המנהלים לבית מאיר, מאב לבנו, ונקטו בצעד מפתיע של השתלטות בפועל על ההנהלה – מינוי של הרבנית חנה אריאל, בתו של המגיד הגה”צ רבי שלום מרדכי הכהן שבדרון זצ”ל, כמנהלת הסמינר, בניגוד לעמדתם והוראתם של גדולי ישראל.

מתברר, כי חלק מבני המשפחה החליטו כי הסמינר הוא “בבעלות המשפחה”, וזאת למרות שהמבנה שייך לעיריית בני ברק.

אתמול הופיעה הרבנית חנה אריאל בסמינר והפתיעה את צוות המורות ואת התלמידות. היא ניגשה אל מורות ולתלמידות, והציגה את עצמה: ‘שלום, אני המנהלת’.

שמואל מאירהרב שמואל מאיר עם ראש העיר בני ברק. צילום:באדיבות המצלם

המבוכה בשטח הייתה גדולה, באשר בחדר סמוך יושבת המנהלת שמונתה על ידי גדולי ישראל.

גם הבוקר הופיעה הרבנית אריאל בסמינר, ושבה והציגה את עצמה בפני רבים. על פי עדות ראיה, היא הגיעה מלווה בשניים – צלם ואדם נוסף, יתכן שלצורכי אבטחה.

במקביל, שיגר הבוקר מנהל אגף החינוך בעיריית בני ברק מכתב רשמי אל “המורה חנה אריאל”, בו הוא מודיע לה כי המינוי שלה בוצע “שלא כחוק”.

במכתב שנשלח לאריאל נכתב: “הנני בזה להודיעך כי עירית בני ברק היא הבעלות על סמינר הרב מאיר.

העירייה מינתה את הרבנית רחל בורנשטיין כמנהלת הסמינר וכתב מינוי רשמי נשלח גם לפיקוח במשרד החינוך. לאור האמור, המינוי שלך כסגנית מנהלת בסמינר אינו חוקי ואין לו כל תוקף שהוא. כמו כן הדבר מהווה עבירה על החוק על כל המשתמע מכך”.

בפועל, בשטח הסמינר הבלבול רב.

התלמידות מתקשות להבין מי המנהלת ומה קורה מאחורי גבן. גם בחדר המורות הרוחות סוערות: המורות הרואות עצמן משתייכות ל’פלג הירושלמי’ מתווכחות בלהט על זכותו של הרב שמואל מאיר להמשיך ולנהל – הוא ומשפחתו – את הסמינר, כולל הבאת בא כוח כפי הנראה לו.

באשר להוראת הגראי”ל – הן מתעקשות כי מדובר “בהמצאה של יתד נאמן'” יצוין, כי עד כה לא יצא כל מכתב חתום בידי הגראי”ל המתייחס לסמינר, מלבד כתבה שפורסמה ביום שלישי לפני שבוע ב’יתד נאמן’.

המורות המזוהות עם דגל התורה, לעומת זאת, מתעקשות שההוראה אכן ניתנה ישירות על ידי הרב שטינמן. מבירור שקיימנו עולה, כי אכן העיתון לא המציא דבר והרבנית בורנשטיין-גפן היא מינוי שנעשה בהוראתו.