מדענים בודקים: “מה יקרה כאשר רובוטים ישתלטו על כדור הארץ”?

באוניברסיטת קיימברידג' פועל מכון בשם ה"מרכז לחקר סכנות קיומיות" הבוחן גורמי סיכון עולמיים עתידיים • מייסד המרכז ריס: "החשש הגדול שלי, הוא מטרור ביוטכנולוגי" • בין המשתתפים: סטיבן הוקינג, ויאן טאלין
אליעזר היון
ט"ו אלול התשע"ה / 29.08.2015 21:23

מה יקרה עם רובוטים ישתלטו על כדור הארץ? קשה להאמין, אבל באוניברסיטת קיימברידג’ פועל מרכז בשם ה”מרכז לחקר סכנות קיומיות” (CSER) שנוסד ב-2012, הבוחן שאלות בדיוק מן הסוג הזה, כך מדווח אתר ‘ידען’.

המרכז מפתח שיטות מדעיות להערכת גורמי סיכון עולמיים,  ומקצת מן המוחות הגדולים בעולם, כמו סטיבן הוקינג, יאן טאלין (מן המהנדסים המייסדים של סקייפ) והפילוסוף יו פרייס, תורמים את דעותיהם.

עיתונאית אמריקנית ראיינה את אחד ממייסדי המרכז, האסטרופיזיקאי לורד מרטין ריס, וניסתה לברר מדוע הוקם כלל מרכז מן הסוג הזה.

“בכל תולדות האנושות התמודדו אבותינו עם סכנות: מגפות, סערות, רעידות אדמה ואסונות מעשה ידי אדם. אבל המאה הזאת שונה. היא המאה הראשונה שבה מין אחד, המין שלנו, יכול לקבוע את גורל כוכב הלכת, לאיים על הציביליזציה ולסכן את קיומם של הדורות הבאים”, אומר ריס.

ריס הוסיף כי אחד הנושאים המרכזים בהם דנים חברי המרכז הוא סוגיית ה’בינה המלאכותית’. “יש מגוון עצום של דעות בקרב מומחים בבינה מלאכותית: יש הסבורים שבינה מלאכותית ברמה של אדם בעל רצון משלו (ומטרות שאינן תלויות במטרותיהם של בני אדם), יכולה להתפתח עד אמצע המאה. אחרים סבורים שהסיכוי לכך קלוש מאוד”.

ריס גילה פסימיות באשר לעתיד העולם: “ישנם כבר ניסויים ל”שיפור התפקוד” של נגיפים ושימוש בטכנולוגית לעריכה גנטית המכונה CRISPR. לעומת שנות ה-70, היום קהילת המדענים בתחום יותר גלובלית, יותר תחרותית, ונתונה יותר ללחצים מסחריים. אני חושש שכל דבר בר ביצוע יבוצע בסופו של דבר בידי מישהו במקום כלשהו, מה שעלול להפוך לטרור ביוטכנולוגי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות