צפו בשידור חוזר • כל הרגעים המרגשים של יום ההילולא במירון

ל"ג בעומר בחרדים10: צפו בשידור חוזר מהאירועים המרכזיים • הערכה: בין 100 ל-150 אלף איש נשארו בבית • התחבורה זרמה ללא הפרעה, ורבים הצליחו להגיע למירון במהירות - לצד רבים שנאלצו להמתין שעות ל'שאטלים' • בסך הכל טיפלו מתנדבי איחוד הצלה בהילולת הרשב"י 811 מקרים רפואיים
י"ח אייר התשע"ד / 17.05.2014 21:55

חגיגות יום ההילולא ל”ג בעומר תשע”ד בציון הרשב”י במירון נחתמו הלילה במעמד השיא: הדלקת המדורה של חסידות תולדות אהרן, בהשתתפות אלפים שהצטופפו על הפרענצ’עס שהוקמו ברחבת המתחם של חסידות תולדות אהרן, כדי לצפות בהדלקה של האדמו”ר. עם תום ההדלקה פתח הקהל בריקודי שמחה לקול צלילי התזמורת.

על פי הערכות כ-150 אלף איש  עשו את דרכם, החל ממוצאי-שבת, אל חגיגות ההילולא במירון, במערך אוטובוסים שהופעל על-ידי חברת אגד, וברכבים פרטיים, שהופנו אל חניונים בערים סמוכות. בנוסף, כ-15 אלף איש שבתו בשבת במירון וביישובי האזור. אלה הקדימו ותפסו מקומות על הפרענצ’עס ליד ציון הרשב”י, לקראת ההדלקה המסורתית של האדמו”ר מבאיאן – הדלקה שפותחת רשמית את חגיגות ההילולא.

אתר חרדים10 הוביל במהלך כל היממה בעדכונים שוטפים, לצד גלריות, קטעי וידאו – ושידור חי.

• לערוץ המיוחד: חוגגים ל”ג בעומר בחרדים 10

במהלך כל יום ההילולא זרמה התחבורה ללא הפרעה בכבישי הצפון, ורבים מנוסעי התחבורה הציבורית הצליחו להגיע אל הציון במהירות רבה.  זאת לאור החלטת המשטרה שלא לאפשר לרכבים פרטיים להגיע אל מירון – החלטה שהוכיחה את עצמה. יחד עם זאת, בערים אליהן הופנו מי שהגיעו הרכבים הפרטיים – צפת, כרמיאל, ראש פינה – התגלו ליקויים בתחבורה הציבורית, כאשר אנשים, נשים וילדים נאלצו להמתין לעיתים שעות ארוכות להגעת האוטובוסים. מספר פעמים המשטרה אף נאלצה לעצור את מכירת הכרטיסים.

נשארו בבית

ח”כ אורי מקלב אמר בראיון לחרדים10, כי אמנם השנה “אנשים רבים הגיעו די בקלות, אנחנו לא עדים למחזות שהיו פעם”. יחד עם זאת, “אי אפשר להתעלם מאנשים שעמדו בתחנות בצפת, המון אנשים, במשך הרבה מאוד זמן. היה בלבול, הרבה זמן לא היו אוטובוסים, נהגים ברחו – אסור להתעלם מהסבל הזה.

“סיפור דומה קרה בכרמיאל שם חיכו אנשים כשעתיים לאוטובוסים עד שהנושא טופל. בכל זאת, קשה להתעלם ממה שקרה שם. כשכבר הגיע אוטובוס הוא היה יחיד בשטח, וההתנפלות עליו הייתה מחרידה. אנשים נכנסו דרך החלונות! מדובר במחזות שאני ממש לא אוהב אותם – יהודי אוחז בידו ארבעה ילדים ביד, אשתו בקושי סוחבת את עצמה ונגררת עם עגלת תינוק”.

ההערכה של מקלב היא שהמשטרה רצתה שיבואו כמה שפחות אנשים – והיא אכן השיגה את התוצאה. על פי הערכות בין 100 ל-150 אלף איש נותרו בבית ולא הגיעו השנה להשתטח על ציון הרשב”י. כך, למשל, בשעה 9:40 בבוקר העריכה המשטרה כי על ההר ישנם 20 אלף איש בלבד. בשעה 10:50 היו על פי הערכת המשטרה רק 17 אלף איש במירון.

בשעה 13:00 העריכה המשטרה כי במירון ביקרו 100 אלף איש, בעוד בשנה שעברה בשעות הבוקר ביקרו מספר כפול של אנשים.

אולם לא היה צריך הערכה של המשטרה כדי לדעת שעם ישראל נשאר בבית. בתיעוד של צלמי חרדים10, בועז בן ארי ועזריאל משה, שבוצע בשעות 13:00 ו-14:00 נראים שבילי המושב, כמו גם הכבישים והחניונים סביב – כמעט ריקים.

 כאוס בדרך הביתה

אולם, אם קיווה אי-מי שההילולא במירון תעבור ללא שערוריה, הוא התבדה בשעות הערב, עם תום מעמד ההדלקה בתולדות אהרן:  אלפי איש ירדו מההר בכדי להגיע אל מחוז חפצם ויצרו עומס על מסלולי הנסיעה.

נהגי האוטובוסים שהגיעו אל החניונים בכדי לאסוף את הנוסעים, לא הצליחו להתקדם בשל העומס והדוחק –  ובמקום נוצר כאוס מוחלט.

המשטרה, בסיוע פרשים, ניסתה להשליט סדר במקום, תוך שהסוסים מניסים את האנשים אל המדרכות – אולם ללא הצלחה.

ח”כ אורי מקלב פנה הערב אל קצין אג”מ בנוכחות הממ”ז וביקש להרגיע את הרוחות בחניונים. “אני מצפה מכם להתנהגות סובלנית, במיוחד כעת לקראת סיום האירוע”.

בתוך כך, במקום פרצו קטטות בין הנוסעים, וחובשי איחוד הצלה טיפלו בארבעה נפגעים קל, עקב קטטה בחניוני האוטובוסים. חובשים נוספים נערכו במקום למתן מענה בעת הצורך.

בסך הכל טופלו על ידי איחוד הצלה במבצע האבטחה של הילולת הרשב”י 811 מקרים רפואיים.

המשטרה: עוכבו 12 חשודים

הודעת דובר משטרת צפון משה וייצמן על מבצע מירון תשע”ד: “לפני זמן קצר סיים מפקד המחוז הצפוני, ניצב זוהר דביר, הערכת מצב בהשתתפות ראש אגף התנועה ניצב צ’יקו עזרי ועם מפקדי הכוחות בנוגע למבצע.

מעל 1000 שוטרים נטלו חלק באבטחת האירוע והסדרת התנועה, ובשעה זו אלפי  חוגגים עושים דרכם ליציאה ממירון,.שוטרי המחוז הצפוני ואגף התנועה פועלים על מנת לאפשר את חזרתם של החוגגים בבטחה.

במהלך היום פקדו את מתחם הקבר עשרות אלפי מתפללים ומיום ו’ ועד כה מאות אלפי מתפללים.

במהלך פיזור הנוסעים עוכבו 12 חשודים, תושבי מזרח ירושלים, בשנות ה-20, שככל הנראה עובדים באיזור. זאת לאחר שעלו אל אחד האוטובוסים המשמש כקו להסעה פנימי (שאטל) והתווכחו עם מספר חרדים על רקע מקום הישיבה – דבר שהוביל לתקיפה של אחד החרדים. 12 החשודים הועברו לחקירה בתחנת צפת.

ערבים עצורים מירון

החל  מרגע זה יופעל מערך בטחה ומניעת סדר ציבורי שיורכב משוטרי המחוז הצפוני, אגף התנועה, מג”ב ויחידות נוספות בפיקוד מפקד תחנת צפת, עד לחזרה לשגרה של ההתנהלות במתחם הקבר בימים הקרובים.

ברצוננו להודות לכם על הסבלנות, שיתוף הפעולה במהלך המבצע שיהיה לכולם ‘לג שמח’ גלית, שבתאי ואנוכי. לילה טוב, וייצמן”.

 

ניתן להסיט את מחוון הזמן ולצפות בשידור החוזר בכל נקודת זמן שתחפצו 

 

במהלך כל היום דיווחנו בעדכונים על המתרחש בהר:

16:30 – צוותי מד”א, המאבטחים בכוחות גדולים את ההילולא, העניקו טיפול רפואי לכ-600 בני אדם, מהם 29 שנזקקו להמשך טיפול ופונו על-ידי אמבולנסים של מד”א לבתי החולים זיו בצפת ופוריה בטבריה.

15:12 – עד לשעה זו טופלו על ידי רופאים פרמדיקים וחובשים של איחוד הצלה 519 מקרים רפואיים. מדובר במקרים של נפילה מגובה, פציעות, חבלות, עלפונות, בעיות נשימה, ועוד.

14:44 – המשטרה: החניון בכרמיאל מלא. יש לפנות לטבריה, ראש פינה וצפת – למגיעים ברכבים פרטיים. התנועה מתנהלת כסדרה במירון, ובצירים המובילים למירון.

13:08 – על פי הערכת המשטרה, עד כה ביקרו במירון 100 אלף איש. בשנה שעברה בשעות הבוקר ביקרו כפול.

13:00 –  נכון לעכשיו כל הכבישים פתוחים. התנועה מתנהלת כסדרה. תפוסת חניונים: כרמיאל 40 אחוז, צפת 60 אחוז, ראש פינה 70 אחוז.

12:45 – עד לשעה זו טופלו על-ידי רופאים, פרמדיקים וחובשים של איחוד הצלה 457 מקרים רפואיים. מדובר במקרים של נפילה מגובה, פציעות, חבלות, עלפונות, בעיות נשימה, ועוד.

11:00 – צוותי מד”א העניקו טיפול רפואי לכ-446 בני אדם, מהם 25 שנזקקו להמשך טיפול ופונו על ידי אמבולנסים של מד”א לבי”ח זיו בצפת ופוריה בטבריה. הנפגעים כולם במצב קל וסובלים מהתעלפויות, פציעות, חבלות קלות ומחלות כרוניות. מאות חובשים פארמדיקים ורופאים ממשיכים לאבטח את ההילולא.

11:00 – שני שוטרי מג”ב נחבלו באורח קל כאשר מנעו קטטה בין צעירים. אחד מהשוטרים נחבל בראשו מעציץ שהושלך לעברו, והאחר הוכה בידי הצעירים. שניהם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים זיו בצפת. המשטרה עצרה חשוד בתקיפה: תושב רכסים, בשנות העשרים לחייו. הוא עוכב לחקירה.

10:50 – על פי הערכות המשטרה שוהים כעת בהר כ-17,000 איש בלבד.

10:30 – דובר המשטרה (אגף התנועה): התנועה בכבישי הארץ מתנהלת כסדרה, למעט עומס קל בכביש 90 בין אליפלט לראש פינה.

9:40 – תפוסת החניונים כעת: כרמיאל: 30%. צפת: 50%. ראש פינה: 70%. על פי הערכות המשטרה שוהים כעת בהר כ-20,000 איש.

7:45 –  לחץ על השאטלים. המשטרה אינה מאפשרת לאוטובוסים לפתוח דלתות.

6:45 – המשטרה: התנועה בצירים המובילים צפונה זורמת כסדרה, ורכבים פרטיים המגיעים לצירים החסומים מופנים לערים הסמוכות: ראש פינה, צפת, כרמיאל וטבריה. במשטרה מבקשים לגלות סבלנות ואורך רוח ולהישמע להנחיות השוטרים. במשטרה מציינים שרבים מהחוגגים נשמעו להמלצת המשטרה והגיעו בתחבורה ציבורית.

6:00 –  מפתיחת מבצע האבטחה הגדול של איחוד הצלה במירון ועד לשעה זו טופלו על ידי איחוד הצלה 301 מקרים רפואיים. יו”ר איחוד הצלה, זאב קשש: “אפשר לומר כי בחסדי שמים מבצע האבטחה עבר עד כה ללא אירועים חריגים – כלל הנפגעים טופלו במצב קל, הכוננים ערוכים בצוותים בכל מעלה ההר ובציון הרשב”י וערוכים לתת מענה מהיר ומיידי בכל מקרה חירום שיידרש. חשוב לציין לכלל האזרחים כי בעת פנייה למוקדי החירום וההצלה לציין את המספר שעל השלט בסמוך אליהם מה שעד כה סייע למתן מענה רפואי מהיר ומיידי”. ל

אור אסונות העבר ותאונות קשות שהתרחשו בשנים עברו בכבישים, בהם נהרגו ונפצעו מתפללים ששבו לבתיהם ממירון או שהיו בדרכם למירון, קוראים באגף ההסברה של ‘איחוד הצלה’ לנקוט במשנה זהירות, כדי לשמור על בטיחותם של ההמונים שיסעו וישובו בשלום. שרגא הופמן, סמנכ”ל איחוד הצלה: “מידי שנה לצערנו אנו עדים לתאונות דרכים קשות, הנגרמות כתוצאה מעייפות הנהגים השבים לביתם ממירון. די בשנייה אחת של עצימת עיניים חלילה בעת הנהיגה, על מנת לגרום לתאונה קטלנית. לכן, על הנהגים לצאת לדרך רק לאחר מנוחה, ובמקרה של עייפות יש לעצור בצד הדרך להתרעננות. אסור לקחת סיכונים מיותרים”.

6:00 –  המשטרה משדרת לראשונה במירון בטכנולוגיה של שידור סלולארי: משדרת סימוסים עם הוראות תנועה לכל המכשירים שנמצאים באזור גאוגרפי מסוים.

3:23 – איחוד הצלה: מפתיחת מבצע האבטחה במוצאי שבת במירון ועד לשעה זו טופלו על-ידי רופאים, פרמדיקים וחובשים של איחוד הצלה 76 מקרים רפואיים, מתוכם מקרים של נפילה מגובה, פציעות, חבלות, עלפונות, בעיות נשימה, ועוד. מפתיחת מבצע האבטחה הגדול במירון טופלו 144 מקרים רפואיים. מבצע האבטחה יימשך עד לסיום אירועי ל”ג בעומר, במשמרות סביב השעון.

1:57 – על פי הודעת המשטרה. כרגע, גם התנועה לראש פינה זורמת כסדרה.

1:30 – המשטרה: החניונים בערים צפת וראש פינה מלאים. יש לפנות לטבריה ולכרמיאל. התנועה מתנהלת כסדרה, למעט עומס כבד בכניסה לראש פינה.

1:29 – בכרמיאל יש מקומות חניה ושירות אוטובוסים פעיל.

00:37 –  איחוד הצלה: מפתיחת מבצע האבטחה הערב במירון ועד לשעה זו טופלו 42 מקרים רפואיים. בהם: נפילה מגובה, פציעות, חבלות, עלפונות, בעיות נשימה, ועוד. רופאים פרמדיקים וחובשים מתנדבים פועלים בכוננות מוגברת. מפתיחת מבצע האבטחה הגדול של איחוד הצלה במירון טופלו עד כה 110 מקרים רפואיים. המבצע יימשך עד לסיום אירועי ל”ג בעומר.

00:05 – משטרת ישראל מבקשת מציבור הנהגים הפרטיים שלא להגיע לערים: צפת, כרמיאל וראש פינה. מומלץ לפנות לטבריה ונהריה.

00:01 – דובר המשטרה: בשל מספר רב של נוסעים בצפת, ראש פינה וכרמיאל, נוצר לחץ כבד במקום. המשטרה מבקשת שלא להגיע כעת לאזור. ניתן לעלות למירון באמצעות הסעות תחבורה ציבורית מטבריה.

23:25 – החל מעמד ההדלקה של האדמו”ר מבאיאן על גג הציון. אלפים על הפרענצ’עס.

23:15 – ירושלים: צוות כיבוי שהוסמך להנמיך אש במדורות שקיים לגביהן חשש שייצאו משליטה, הגיע למדורה בשכונת רמת שלמה בעיר ונתקל, לדבריו, במתקפה של מאות חרדים ויידוי אבנים. “קראו לעברנו ‘נאצים, תסתלקו מכאן’, ושרפו את דגלי המדינה”, תיאר מפקד הצוות.

23:05 – כביש 90, צומת ראש פינה מכיוון צפון ומכיוון דרום, עומס תנועה כבד.

23:00 – ניצני קריסה של התחבורה הציבורית מסתמנים בצפת, שם שעתיים אחרי צאת השבת החלו אוטובוסים לצאת למירון. בשל העומס הרב, הופסקה בהוראת המשטרה מכירת הכרטיסים, ואלפים ממתינים במקום.  גם בכרמיאל ממתינים מאות איש לתחבורה הציבורית.

צוותי מד”א, הערוכים בכוננות החל מיום חמישי בערב, לאבטח את הילולת הרשב”י במירון העניקו טיפולים רפואיים במהלך השבת במרפאת מד”א שהוקמה במירון ל-59 ממשתתפי ההילולא – מתוכם 4 בני אדם שנזקקו להמשך טיפול ופונו לביה”ח זיו בצפת. כולם במצב קל, מתוכם אחד, חבלות לאחר נפילה והשאר עם בעיות רפואיות. מד”א העלה במרחבי מד”א בצפון לרמת הכוננות ג’ שהיא הגבוהה ביותר. מאות חובשים, פרמדיקים ורופאים יאבטחו רפואית את ההילולא במירון ובצירים, בחניונים ובכבישים בצפון הארץ. 

מאיחוד הצלה נמסר: במבצע האבטחה הגדול של איחוד הצלה במירון טופלו עד לצאת השבת 68 מקרים רפואיים, מרבית הנפגעים טופלו במרפאת איחוד הצלה. רופאים פרמדיקים וחובשים המתנדבים באיחוד הצלה פעלו בכוננות מוגברת. מבצע האבטחה יימשך עד לסיום אירועי ל”ג בעומר במשמרות סביב השעון. זאב קשש, יו”ר איחוד הצלה: “בחסדי שמים עד כה מבצע האבטחה עבר ללא אירועים חריגים, שלטי ההכוונה לפי מספרים סייעו להגעה מהירה של החובשים. לפי הפניות שהתקבלו עד כה הוכח כי המהלך של חלוקת מירון למספרים לפי אזורים מסייעת להצלת חיים במהירות המרבית”.

המשטרה חסמה כבישים כבר בשבת

ראש אגף התנועה, ניצב משה צ’יקו אדרי, בהשתתפות הסמפכ”ל, ניצב ניסים מור, קיים תדרוך למפקדי מערך התנועה במבצע מירון, מיד בצאת השבת. בתדרוך הועברו הנחיות ודגשים אחרונים לקראת הגעתם של אלפי חוגגים להילולא. המשטרה שבה ומדגישה כי ההגעה להילולא תתאפשר רק בתחבורה ציבורית והסעות מוסדרות. הצירים שנחסמו לתנועת כלי רכב פרטי, למעט תושבי האזור בהצגת תעודת זהות, החל מהשעה 19:00 עד מחר בחצות, הם: כביש 65 מצומת גולני לכיוון קדרים. כביש 85 מצומת ראמה לצומת עמיעד. כביש 866 מצומת חנניה לכיוון מירון. כביש 89 מצומת חירם ועד אליפלט, לשני הכיוונים. כביש 886 מצומת רחאנייה ועד כיכר עין הוזים. צומת 8900 מצומת בירייה ועד כיכר עין הוזים. יציאה מצפת לכביש 89. כניסה או יציאה מצפת תתאפשר דרך כביש 8900, מכיוון ראש פינה בלבד.

נכים בעלי תעודת נכה, המוגבלים בהליכה בלבד, יגיעו לחניון “פרוד” דרך צומת שבע, שם תמתין להם הסעה של “עזר מציון”.

לרשות האזרחים מרכז מידע שמספרו: 1700500679. כמו כן, לרשות הציבור אתר מידע www.511.co.il. אתר זה כולל, בין היתר, חלונית VIP המאפשרת לאח”מים לבדוק האם מספר הרכב שלהם נמצא ברשימת כלי הרכב המאושרים לכניסה, דבר יכול לקצר משמעותית את זמן המתנתם במחסומים. ככלל, בצירים הראשים בכבישי הארץ התנועה מתנהלת כסדרה. האטה בתנועה לבאים לכיוון מירון:  כביש 77, 85, 89.

חניונים לרכבים פרטיים בערים סמוכות למירון

משטרת ישראל מבהירה כי המלצתה לציבור החוגגים להילולת מירון היא, להגיע בתחבורה ציבורית בלבד ולא ברכב פרטי. נהגים שבכל אופן בחרו להגיע ברכב פרטי, יפנו לערים הסמוכות, ייחנו את רכביהם ויעלו לקווי תחבורה ציבורית, לכיוון מירון. להלן רשימת החניונים בערים הסמוכות וקווי התחבורה הציבורית שיעמדו לרשותם: טבריה -חניון חוף גיא וחניון חוף סירונית – קו 450. ראש פינה – חניון מול תחנת המשטרה (אגס) – קווים 511, 522. צפת – חניון אשכול פיס צמוד לאגד – קווים 5, 15. כרמיאל – קניון חוצות –  קווים: 12, 361, 986. נהריה – ת. מרכזית “געתון” – קו 367.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שכויך
    18/05/2014 01:11
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. תודה שמחתם אותי

  2. הייתי שם
    18/05/2014 01:27
    רמת שלמה
  3. אף אחד לא התקיף אותם. לא נזרקה אף אבן. במהלך סיור שגרתי שלהם הם זיהו מדורה שבראשה מתנפנף דגל ישראל מוכן לשריפה והם השפריצו על המדורה בשביל למנוע הדלקתה. אכן כמה זאטוטים קראו להם בשמות גנאי ובזה זה הסתיים. ככך לא נשמעים שני כבאים מותקפים ע”י מאות.

  4. לא רואים כלום
    18/05/2014 09:14
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. הוידאו לא עובד לי. מה עושים?

    • חרדים 10   18/05/2014 13:40

      בכל מחשב בפעם הראשונה של שימוש בנגן ‘סילבר’ של מייקרוסופט נדרשת התקנה חד פעמית של הנגן, כיום זו המדיה הרווחת בשידורים חיים.

  6. רואים רק את השידור הראשון (הדלקת באיאן)
    19/05/2014 23:00
    ישראל
  7. למה לא רואים את כל השידורים?

    • חרדים 10   19/05/2014 23:13

      תתקין נגן סילבר של מיקרוסופט

      • ישראל   19/05/2014 23:57

        רואים שידור אבל רק מההדלקה בבאיאן