הורים מאיימים: רישום אזורי בסמינר באלעד? נשלח את הבנות לבני ברק
מתווה הפשרה שהושג אתמול בבית משפט המחוזי בירושלים אמור לסיים את סאגת אפליית הרישום לסמינרים באלעד. אלא שאם ללמוד משיחות עם הורים, כמו גם עם גורמים בכירים בעיר, מתברר כי המתווה החדש לא יפתור דבר, ויש הטוענים כי הוא רק יחריף את הבעיות הקיימות ממילא בעיר.
“הרי כל הבעיה התחילה כשהתעוררה תחרות בין הורים, איזה מהסמינרים – ‘לדעת חכמה’ או ‘דרכי חנה-זלזניק’ יהיו ‘טובים’ יותר מבחינת הבנות המגיעות אליהן”, מסביר גורם המעורה במה שהתחולל סביב סערת הסמינרים באלעד.
“ככל שהרישום כלל יותר ‘בנות אברכים’ ופחות בנות ממוצא עדות המזרח, כך הרגישו ההורים שהבנות שלהם לומדות במקום ‘טוב יותר’.
“אז כעת בית משפט קבע שבשנת תשע”ז יהיה רישום אזורי והעיר תחולק לשני חלקים – עליון ותחתון. מה זה אומר? זה אומר, קודם כל, שבכל תיכון כזה יהיו כ-60% בנות ממשפחות של עדות המזרח, כי זה המבנה של העיר. חוץ מזה, תהיה ערבוביה של בנות ‘טובות’ עם ‘פחות טובות’.
“מה ההורים הליטאים יעשו? כבר שמעתי מכמה מהם שהם ישלחו את בנותיהם לסמינרים בבני ברק או בפתח תקווה – לתיכונים בהם יש סלקציה ברישום”.
איך הכל התחיל
כדאי להזכיר כי לפני שנתיים החליטו מנהלי הסמינרים בבני ברק להפסיק לקבל ללימודים תלמידות המתגוררות בעיר אלעד, וזאת על רקע פתיחת סמינר ‘לדעת חכמה’.
תחילה הוקם הסמינר על ידי שלושת המנהלים העומדים בראש איגוד הסמינרים – הרב זאב וולף מסמינר ‘וולף’ בבני ברק, הרב עזריאל הילדיסהיימר מנהל סמינר ‘בית יעקב’ פתח תקווה, והרב משה ליברמן מנהל הסמינר החדש בירושלים. מאחר והם עמדו בראש התיכון החדש, היה ברור למשפחות המתגוררות באלעד שהתיכון יהיה איכותי – והסמינר החדש יצא לדרך.
בהמשך החליט גם סמינר ‘זלזניק’ הספרדי לפתוח שלוחה אשכנזית – ומאותו רגע החל קרב על איכות הבנות המתקבלות בכל אחד משני התיכונים.
בהמשך הסתבכו העניינים עוד יותר לאחר שהתברר כי סמינר ‘זלזניק’ ביצע רישום בלתי חוקי בשלוחה האשכנזית, ומשרד החינוך החליט לשלול את רישיונו. למרות זאת פתח הסמינר ברישום גם לקראת השנה החדשה – תשע”ו, כשהוא מתעלם מהעובדה כי הוא פועל ללא רישיון.
בפשרה שהושגה אתמול העניק בית המשפט, למעשה, רישיון ל’זלזניק’ – מה שאומר: החל מהשנה הקרובה יפעלו באלעד שני סמינרים. אלא ששניהם ייאלצו לקבל בנות, גם בניגוד לרצונם, בגלל מתווה ה’רישום האזורי’ – ובשל כך ההורים מתכוונים ‘לפעול ברגליים’.
חוזרים שנתיים אחורה
“ראש העיר ישראל פרוש הציג בבית המשפט מצג לפיו הוא פועל בהתאם לדעת תורה. אולי הוא פועל בהתאם לדעת תורה שלו, אבל לא בהתאם לדעת תורה של חלק גדול מההורים”, אומר אחד מההורים בשיחה, שלא לציטוט בשמו.
“רוב ההורים כפופים להוראותיו של הגראי”ל שטינמן, וכך גם מי שהקימו מלכתחילה את סמינר ‘לדעת חכמה’. כך הם גם הצהירו במכתב שהגישו לבית המשפט. הם שבו והבהירו כי עשו ויעשו הכול לפי הוראותיו של ראש הישיבה.
“ככל הידוע לכולנו הוצע מתווה סמינר אזורי בעבר בעיר מודיעין עילית והגראי”ל התנגד למתווה. אם סמינר אזורי, למה לא ישיבות אזוריות? ואולי גם שידוכים לפי אזורים?
“אולי לאלעד הפתרון הזה מתאים, אבל את זה צריך להכריע הרב שטיינמן. עד כה הוא לא הכריע בנושא, וכל עוד לא הכריע – מנהלי הסמינרים בבני ברק יפתחו את השערים לבנות שהמתווה החדש לא יתאים לרוחן.
“המשמעות: חזרנו לנקודת ההתחלה של שנתיים לאחור, כאשר בנות מאלעד נאלצו לנסוע עד לסמינרים בבני ברק ופתח תקווה. עם כל הכבוד לפשרה שהושגה בבית המשפט, היא לא תועיל במאומה”.
יצוין, כי במהלך הדיון אתמול בבית המשפט, התקשר פרנסי סמינר ‘לדעת חכמה’ אל בית הגראי”ל שטיינמן ועידכנו על ההתפתחויות. כשהגראי”ל עודכן על המחלוקת ועל כך שבתי הספר היסודיים מהם מגיעות התלמידות הם של ‘בית יעקב’, העניק את הסכמתו לרישום איזורי רק לשנת תשע”ו ורק כהוראת שעה, בשל הפלונטר שנוצר והצורך להגיע לפשרה בבית המשפט.
ללום: מקווה שההורים הללו יחזרו בתשובה
הצגתי את הדברים בפני עו”ד יואב ללום, יו”ר עמותת ‘נוער כהלכה’, שאתמול נשמע מרוצה מאוד מהמתווה שהשיג בבית המשפט. אבל הוא אינו מתרגש מאיומי ההורים.
“ככל ונכונה השמועה, מקיימים ההורים הללו בעצמם את מאמר חז”ל ‘בדד ישב מחוץ למחנה מושבו’…וידוע על מי זה נאמר ולמה”, אומר עו”ד ללום. “אנו בימי אלול, אני תקווה שרוח ימי הרחמים והסליחות יחזירו בתשובה את האנשים הללו”.
האם באמת יישארו ההורים הללו בבחינת ‘בדד’, או שמא מדובר בקבוצה משמעותית ומאוחדת? ימים יגידו.
ח”כ משה גפני אמר הבוקר בראיון לרדיו ‘קול חי’ על מתווה ה’רישום האיזורי’ באלעד: “היהדות החרדית לא בנויה לעניין הזה. למה אנחנו נעשה בית ספר אזורי, כולם יהיו בו, אבל לחסידים יהיו בתי ספר נפרדים? ולספרדים יהיו בתי ספר נפרדים? שם לא יהיו אשכנזים. למה על זה לא מדברים?
“אם נעשה בתי ספר אזוריים – למה בת חסידית ובת ספרדית ובת ליטאית לא יכולות ללמוד יחד? למה צריך את המצב הזה שהורים בוכים שהבת לא מתקבלת. למה? כי כל אחד רוצה לעצמו בית ספר אליטיסטי?
“המשמעות של העניין זה שבאים ואומרים ‘אתם בדגל התורה, אתם הציבור הליטאי, אתם תישאו באחריות’, והחסידים יישארו עם בתי הספר שלהם…”
-
הקומבינה המכוערת של השתלטות עויינת על זלזניק עם המנהלת כשלה. זה מה שקרה.