מלאכתם נעשית בידי אחרים: צה”ל מקפיא את קורס הגיור הצבאי

שמוליק קרסיק
|
ב' אלול התשע"ה / 17.08.2015 20:18
צה”ל מקפיא את פרויקט הגיור הצבאי בשל תקציב שלטענתו לא הועבר אליו • הקורס סופג ביקורת רבה מכל חוגי היהדות בשל רמתו הדתית הלקויה • גימיק של ביטול פרויקט בעל פרופיל תקשורתי גבוה כחלק מן המאבק על התקציב?

צה”ל מקפיא את פרויקט הגיור הצבאי, הכולל את קורס נתיב, זאת בשל תקציב שלטענתו לא הועבר – כך מפרסם הערב (שני) ערוץ 2. עם זאת, הקורסים המתקיימים בימים אלו, יימשכו עד סופם.

היום נערך דיון דחוף בנושא בלשכת ראש אכ”א, אלוף חגי טופולנסקי, בהשתתפות קצין חינוך ראשי וגורמים נוספים באגף כוח האדם – בסופו הוחלט שלא להוציא כרגע לפועל באופן חריג את הקורס הבא שאמור להיפתח בספטמבר.

על פי גורמים במערכת הביטחון, משרד האוצר עדיין טרם העביר את 20 מיליון השקלים שאמורים לעבור לתקצוב הקורס לשנת 2015. גורמים בצבא אמרו כי לטובת הקורסים שנפתחו השנה הם השתמשו בתקציב קיים, במקום לתקצב נושאים אחרים. אם התקציב יועבר בימים הקרובים – הקורס יוכל להיפתח, אך כרגע לא נראה כי כך יהיה.

על פי גורמים במערכת הביטחון, התקציב לקורס הוא לא במסגרת תקציב צה”ל, אלא תקציב נפרד. “בכל שנה יש סאגה סביב הנושא, אך מים הגיעו עד נפש – אם כרגע הכסף לא יועבר, הקורס בספטמבר ואלו אחריו פשוט לא ייפתחו”.

קורס נתיב, מוגדר כקורס “זהות יהודית ציונית לחיילים עולים המעניק הזדמנות להעמקה ולהעשרת הידע אודות תרבות ומורשת ישראל, כאמצעי המסייע בהשתלבות מיטבית בצבא ובחברה”.

חיילים המודיעים בתחילת הקורס שהם מעוניינים לעבור תהליך גיור, עוברים לאחר סיום הקורס שלושה סמינרי המשך, הכוללים בתוכם פרקי לימוד נדרשים לתהליך הגיור.

עם סיום הסמינרים משובצים החיילים לתפקידים המיועדים להם, וכחודש לאחר מכן ניגשים הבוגרים לבית דין של הרבנות הצבאית.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “בצה”ל רואים חשיבות בקיום קורס נתיב ועושים כל מאמץ על מנת להמשיך ולקיימו, זאת על אף אי העברת תקציבים כמובטח. יחד עם זאת, הקורסים שמתקיימים כיום ימשיכו עד לסיומם”.

עם זאת, ייתכן כי מדובר בגימיק של ביטול פרויקט בעל פרופיל תקשורתי גבוה, גימיק אותו מפעילים בצה”ל פעמים רבות, כחלק מן המלחמה שמקיים צה”ל עם משרד האוצר על גובה התקציב.