מי החליט לעשות לנו שחור בעיניים
קולות הבכי והנהי שממלאים את חלל האוויר בשבועיים האחרונים מציירים תמונת מציאות קודרת.
החרדים רוצחים, הדתיים הלאומיים שורפים תינוקות בשנתם. חברה שמשפילה נשים, שכורתת עצי זית של איכרים שלווים. חיילים שמתעללים בזקנים תמימים, יורים בילדים (שרק שיחקו קצת בחמש אבנים…). מדינה שמטורפים משתוללים בה באין מפריע וקנאות פנאטית שוטפת אותה.
רבים בציבור כבר יודעים להפריד בין המציאות ובין הדימוי השלילי שהתקשורת מנסה לשווֹת, אבל יש הנגררים אחר הרוח הרעה הזאת ובאמת חשים שהמצב איום ונורא ואף חסר תקווה.
יש מהם שאפילו מדברים על רצונם להגר לארץ אחרת (כדאי שמישהו ירכז בעבורם את הפשעים שבוצעו בשנה האחרונה באותה ארץ נכספת. אולי פתאום לא ניראה גרועים כל-כך…).
פרופורציות מעוּותות
צוות צילום שיוצא למלון מפואר יכול לחפש את קורי העכביש שחמקו מהמנקה, את התיקן שחלף מאחורי המטבח, את המפית שנזרקה על רצפת חדר האוכל. אפשר בקלות לערוך כתבה המציגה את המלון כמקום מטונף ומעופש. הכול אמת, אבל הפרופורציות מעוּותות לחלוטין.
אורחי המלון, הרואים את התמונה כולה, מתרשמים אחרת לגמרי.
האוּמנם המציאות שחורה וקודרת כל-כך? האם אותם אירועים שליליים הם הכלל או שהם היוצאים מן הכלל? האם אנחנו חברה שהשנאה שולטת בה או להפך, חברה שיש בה אהבה ומעשי חסד בלי סוף? חברה שאלפים בה נענים לקריאה לבוא להשלים מניין באזכרה של אלמוני, או לשמח חתן וכלה בחתונה מעוטת משתתפים.
מי החליט לכוון את הזרקור לעבר כמה פינות אפלות במקום להאיר את כל הטוב והיפה שבעמנו?
אין עוד עם בעולם שיש בו אכפתיות כזאת, ערבות הדדית כזאת, מעשי התנדבות מופלאים כאלה. נכון, פה ושם נתקלים ב’ישראלי המכוער’, אבל מולו יש פי כמה וכמה גילויים של אהבה, נדיבות, חמלה והתחשבות.
ההתפלשות בדברים השליליים אינה תורמת דבר לתיקון החברה. בדיוק להפך. זה אלף-בית של חינוך.
כשאתה מעצים את המגרעות, אינך מעודד את הילד להשתפר. אתה גורם לו לחוש שהוא ילד רע וחסר סיכוי.
ימי חסד ורחמים
למעשה, זה אחד מעקרונות החסידות שתרמו להצלחתה הגדולה. הדרך לתקן ליקויים אינה על-ידי הבלטת השלילה, אלא מתוך גישה חיובית, התמקדות בדברים החיוביים ושאיפה להתעלות ולהתקדם.
חושך מגרשים באור, אומר הפתגם החסידי, לא במקל.
אכן, לפעמים קורה דבר שלילי שמחייב תגובה, אבל זו חייבת להיות ממוקדת מאוד, במידה הראויה בלבד, ומיד יש לחזור לעסוק בצדדים החיוביים.
הבעש”ט קבע כלל: “במקום שמחשבתו של אדם, שם הוא נמצא”. כשאתה חושב על דברים חיוביים, אתה נעשֶה אדם חיובי.
השבוע אנו נכנסים לימי אלול, חודש התשובה והתיקון. גם התשובה צריכה להיעשות באותה דרך – לא להתפלש בפגמים ובחסרונות.
צריך לתקן מה שדורש תיקון, אבל עיקר תשומת הלב צריכה להיות מופנית לסגולתם של הימים האלה, ימים שבהם ‘המלך בשדה’, ימי חסד ורחמים. האור ידחה מאליו את החושך.
-
1. השבת מחוללת בריש גלי בירושלים עיה”ק ו’מועצת גדולי התורה’ אינה ממהרת להתכנס אין זה עוד סוד כי ירושלים מתמודדת עם בעיה רצינית של התגברות חילולי השבת, הכל מודים כי מדובר בבעיה, אבל לא עושים דבר למנוע אותה, יש מי שהסתפקו במכתב, ויש מי בכמה מילים, אבל למעשה לעשות צעד דרסטי כמו למשל לפרוש מן הקואליציה על זה לא מדברים כלל. ואם תאמרו כי על דבר כזה צריך החלטת מועצת גדולי התורה, אז בבקשה איך זה שלאחר כל כך הרבה זמן שמכירים את הבעיה לא מתכנסים לדון בנושא. מדובר בירושלים ובהחלטה עקרונית, האם מותר לשבת בקואליציה כזו, אבל נראה כי לחברי מועצת כלל לא ממהר הענין אין להם חשק שאנשיהם יישבו בחוץ, מפני שרק הם יפסידו כסף.
2. ’השבת’ נמכרת תמורת שטחים והרבה כסף פעם דיברו על כך בחדרים סגורים היום הכל גלוי אי אפשר עוד לברוח מן המציאות, פעם יכלו למנוע אינפרומציה היום אי אפשר עוד. פעם אם לא השתתפת בישיבת מועצה בעיריה אף אחד לא ידע, היום יודעים מיד, ולכן משחקי העבר לא קיימים עוד, אתה חייב התנצלות או הסבר על מעשיך, ומציאות היא ’השבת’ נמכרת בכל מקום כך בתל אביב וכך בירושלים, ראשי העיר מבטיחים הטבות למוסדות החרדים, ובתמורה מעלימים עין, בתל אביב למרות שפתחו את החנויות בשבת לא היה מי שמיהר לפרוש מן הקואליציה, ובירושלים ניר ברקת מחלל שבת בריש גלי הוא מרבה חילולי שבת ומתגאה בכך, ולא נמצא את אף אחד מחברי הקואליציה החרדים שקם וזועק תובע לפרוש מן הקואליציה כל עוד זה המצב .
3. היכן הם אלו שהוסיפו את ’השבת’ לשם המפלגה מי שילך אחורנית ימצא כי היו מי אשר הציבו את השבת בראש עד כדי ששינו את שם המפלגה, בעבר קרו למפלגה ’יהדות התורה’ ועתה ’יהדות התורה והשבת’, אבל האם באמת השבת משחק איזה תפקיד או שמא רק כשמדובר באינטרסים עסקיים ולא יותר מזה, כשהשבת מחוללת והחרדים יצטרכו לשלם מחיר של פרישה מן הקואליציה כאן שוכחים מן השבת. כן, אם נציגי הסיעה האחרת היו נהנים יותר והם פחות הם היו תובעים פרישה אבל כל עוד שהם הנהנים העיקרים אז נמצא את בעלז גור המחבלים ועוד כמה אחרים שמעדיפים שלא יעסקו בענין השבת מפני שאין להם כל כוונה לפרוש מן הקואליציה.
4. במקום שאין איש העסקנים חייבים לצאת לרחוב התרגלנו שבנושאים כאלו סומכים על העסקנים המייצגים את הציבור, אז אולי הגיע הזמן לפקוח עיניים ולהבין כי להם אינטרסים אחרים ואישיים והם לא יפרשו כשהם צריכים לוותר על תפקיד מפתח בעיריה ושליטה על הרבה כסף. במצב הזה אין מנוס אלא שהציבור יתארגן וימנה עסקנים שזה יהיה כל תפקידם להלחם נגד חילולי השבת בעיר, ולא להכנע ללחצים כלשהם ואף לא להבטחות, וכל עוד שלא עוצרים את ההדרדרות לפחות, ומבטיחים כמה תיקונים מידיים, מפגינים כל יום מול בנין העיריה ומול דירות נציגי החרדים עד אשר יפרשו מן הקואליציה. לא יתכן שהעיריה תחלל שבת בצורה שכזו והם ימשיכו לשבת על כסאותיהם כאילו לא קרה דבר.
5. להפגין מול כינוסי ’מועצת גדולי התורה’ עם שלטים שעליהם כתוב מדוע אתם מתעלמים מחילולי השבת בירושלים אין ברירה וחייבים להיות אגרסיבים יותר ולא לתת להם מנוחה. היום חברי ’מועצת גדולי התורה’ מגיעים לישיבות שלהם מבלי שאף אחד מפריע להם, הבעיה האחת שנותרה להם שמצלמים אותם, פרט לכך הם מגיעים מבלי שיש מי שחלילה פגע בהם, אבל הגיעו הדברים לידי כך שאין עוד כל מנוס אלא להפגין בכל עת של כינוס מועצת גדולי התורה, להחזיק שלטים גדולים בידיים שבהם שואלים את חברי המועצה, על חבר בוועדת המינויים לדיינים התכנסתם, על כמה פרוטות בתקציב התכנסתם, אבל על חילולי שבת לא שוה לכם להתכנס, מדוע אתם שותקים ומאפשרים לחברי ’יהדות התורה’ לשבת בקואליציה בירושלים כשמחללים בה את השבת בצורה מחרידה.
6. לולא היה בזה חשש נפשות הייתי מציע להפגין מול בתי חברי ’מועצת גדולי התורה’ זו הדרך ולא אחרת לזרז את הענין, הפגנות כאלו לא יאפשרו עוד לנציגים לשבת בחיבוק ידיים מפני שגדוליהם לא יתנו להם עוד, הם לא ירצו את ההפגנות האלו. הבעיה היא שכאן מסתכנים בנפשות מי שיפגין מול בתי הרבי’ס מגור בעלזא וויזניץ ודומיהם עלול להסתכן לא רק במכות אלא ברצח ממש, יהיה כאן שפיכת דמים, ולכן בשלב זה אולי יש להימנע מכך, אבל בכל מקום אחר כמו בכינוסי ה’מועצת’ ולצד מקומות מרכזיים בעיר חייבים להפגין נגד אותם גדולים המשתיקים, הם יודעים מה שקורה ולא עושים דבר, הם לא רוצים שהנציג שלהם בעיריה יפסיד את מקומו וכוחו. לנו הכואבים את חילולי השבת אין ברירה אלא להלחם בחרדים העובדים יחד עם ראש העיר ומשתיקים את הענין, לעסקנים תירוץ מצויין מה אתם רוצים מאתנו הגדולים הם צריכים להחליט, אז בבקשה בואו נפגין בכל מקום עד שנהיה בטוחים שהגדולים יודעים ומבינים כי מתכוונים אליהם, ושיכנסו את מועצת גדולי התורה ויחליטו החלטות ברורות שלא מאפשרות משחקים, עד שחילולי השבת בירושלים מפסיקות וחוזרות לכפי איך שהיה עד לפני שנה ויותר לפחות.
-
לצערי מר ברוד חלה התדרדרות