מי הוא גדול הדור?
חבר הכנסת לשעבר, אלעזר שטרן, יוזם חוק הגיור, צוטט אתמול (רביעי) כי הרב אליעזר נחום רבינוביץ, יוזם בתי הדין לגיור האלטרנטיביים, המסעיר את עולם הרבנות – הינו “אחד מגדולי הדור”.
אלא שדעותיו של אותו רב בכיר, הרב רבינוביץ, נוטות ימינה, והוא תמך בסרבנות לתכנית ההתנתקות. הרב רבינוביץ’ הביע עמדות נחרצות בתקופת הסכם אוסלו נגד ההסכם ונגד ממשלת ישראל, ולפי אתר ויקפדיה הוא צוטט בראיונות כאומר שמי שמוותר על חלקי ארץ, מסכן את המדינה, ויש לו “דין מוסר” .
בכתבה אחרת, באתר ‘ישראלי פטריוטי’, אמר הרב כך: “אילו לא היו מפחדים בתקופת הגירוש והיתה נכונות בין ראשי הישיבות לעמוד על היסוד הדמוקרטי, שלא לומר התורני, הבסיסי, היה ניתן למנוע זאת. מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל – לפעול נגד אזרחים תמימים, בין אם ערבים ובין אם יהודים”.
אלעזר שטרן, לשעבר ראש אכ”א בצבא וקצין חינוך ראשי, האם זהו גדול הדור שלך, תומך בסרבנות?
“אין ספק שהוא גדול בתורה. אין קשר לכך אם הוא קרא או לא קרא, אני לא מכיר את הסיטואציה, אבל בשביל הגיור אני מוכן אפילו להבליג ולשכוח את זה. גם אז הוא היה גדול בתורה. תשמע אם הוא עכשיו יגיד לי שמותר לאכול חלב אחרי בשר אחרי רק חמש שעות למשל, אני לא אקבל את דבריו בגלל שהוא קרא לסרבנות?”
השאלה היא האם אתה לוקח ממנו פסיקות רק כשנח לך?
“אני לא חושב שזו היתה פסיקה, זה סוג של קריאה”.
בוודאי שזו היתה פסיקה.
“לא, זו קריאה. שוב, נגיד שהוא היה קורא היום משהו על כשרות, מה הייתי צריך להגיד – שהוא לא מקובל בגלל שהוא קרא אז לסירוב פקודה? חוץ מהקנטרנות קצת קשה לי”.
זו לא קנטרנות. אם הוא ‘גדול הדור’, אתה לא יכול לקחת רק חלק מהפסקים שלו.
אני מבין את הבעיה. יש פסקים שאני לוקח מהרב עובדיה ויש כאלו שלא. אומר לך וורט: מאיפה אנחנו יודעים שצריך שיהיה רב אחד? כתוב בפרקי אבות: ‘עשה לך רב’, ומה ההמשך? ‘קנה לך חבר’. אז מה מתכוונים שיהיה לך רק חבר אחד? בוודאי שלא, כך גם רב לא צריך שיהיה רק רב אחד…”