ענקית הרכב האמריקנית ג’נרל מוטורס מהוציאה השבוע ‘ריקול’ ל-2.7 מיליון כלי רכב שייצרה, ובכך הגיע סך כלי הרכב שקראה להם השנה, החל מינואר, ל-11 מיליון, כולם בארצות הברית.
השנה צפוי להישבר שיא ‘ריקול’ הרכבים שנקבע ב-2014 על 30.8 מיליון, וגנרל מוטורס צפויה לשבור גם היא את השיא העצמי שלה, שנקבע גם הוא ב-2014, 11.8 מיליון כלי רכב.
מספר גורמים הביאו למספר העצום של מקרי ה’ריקול’, והגדול שבהם הוא הקריאה ל-2.6 מיליון כלי רכב ישנים, בהם קיימת בעיה במתג ההצתה. על פי החברה, התקלה גרמה ל-13 מקרי מוות מתועדים.
כמו כן מביאה האכיפה הגבוהה ומעורבות גבוהה של התקשורת את כלל החברות שלא להתעכב עם הכרזות ה’ריקול’, בשל פחד מקנסות עתק ומפגיעה בדעת הקהל. לדוגמה, השבוע קראה ג’נרל מוטורס ל-2.4 מיליון כלי רכב למוסך – דגמי שברולט מאליבו, פונטיאק G6 וסאטורן אאורה, שיוצרו בין השנים 2004 ל-2012, מפני שחוטי החשמל של אורות הבלימה עלולים להיאכל.
13 תאונות ושני פצועים הוכחו כנפגעים מהתקלה, החברה ידעה על הכשל כבר לפני שש שנים, אך הסתפקה בהפצת חוברת למשווקים בלבד.
נזקיה של ג’נרל מוטורס מהקריאה האחרונה נאמדים בכ-200 מיליון דולר, כאשר נזקיה מכלל ה’ריקול’ים של השנה נאמדים בכ-1.3 מיליארד דולר.
נוכח הבעיות האחרונות פיטרה ג’נרל מוטורס מספר מהנדסים ופקחי בטיחות. מניית GM ירדה עם הפרסום ב-25 סנט.
ביום חמישי האחרון קראה ג’נרל מוטורס בין היתר לרכבים הבאים:
• יותר מ-140,000 שברולט מאליבו 2014 נקראים לטיפול במחשב הרכב, עקב בעיית תוכנה בבקרת הבלמים שעלולה להשבית אותם לחלוטין.
• קרוב ל-112,000 שברולט קורבט 2005-2007 שאורות הבקרס שלהם עלולים להיכשל נקראים להחלפת חוטים, גם בעלי הרכב מהשנים 2008-2013 נקראים לבוא באם יש להם בעיה באורות הברקס.
• כ-19,000 קאדילק CTS ספורט שמגבי ניקוי השמשות שלהם עלולים להפסיק לעבוד בקור.
• 477 טנדרים ורכבי שטח של שברולט ו-GMC שחלק המחבר את המנוע להגה עלול לקרוס ולגרום לאיבוד שליטה מוחלט.
כמו כן מכסה הקריאה 290,000 כלי רכב בשאר העולם. סה”כ 2.9 מיליון כלי רכב בקריאה אחת.