האחדות סובלת הבדלים

הרב מנחם ברוד
|
ט"ו אייר התשע"ד / 15.05.2014 20:26
אם משמיטים את הבסיס המשותף לכל בני העם היהודי, מקבלים באמת אוסף של שבטים ושל קבוצות. מה קושר יהודי עולה מרוסיה עם יוצא צפון אפריקה? מה המשותף ליהודי ממאה שערים ולצעיר תל-אביבי?

בשנים האחרונות גוברת התחושה שרבים התייאשו מטיפוח ערך אחדות העם. במקומו התפתח תהליך מסוכן של היפרדות. יותר ויותר מדברים על שבטים וקבוצות. כיום השאיפה היא שנצליח לגבש דרך שבה הקבוצות הנבדלות האלה יוכלו לחיות בשלום זו עם זו, וגם השאיפה הזאת נהפכת בהדרגה לחלום יומרני.

אפשר לקרוא לזה העמקת הקיטוב, אבל אין זה אלא תיאור מצב ולא הצבעה על שורשיו וסיבותיו. הסיבה האמיתית לתהליך הזה נעוצה בהתרחקות מהמטען התרבותי המשותף, שליכד את העם היהודי לדורותיו. בלי יסודות המורשת היהודית קשה לגבש תודעה של עם אחד.

האחדות סובלת הבדלים

אם משמיטים את הבסיס המשותף לכל בני העם היהודי, מקבלים באמת אוסף של שבטים ושל קבוצות. מה קושר יהודי עולה מרוסיה עם יוצא צפון אפריקה? מה המשותף ליהודי ממאה שערים ולצעיר תל-אביבי? מה מחבר יהודי בעל השקפות ‘ימניות’ ברורות עם יהודי המחזיק בעמדות ‘שמאלניות’ חדות?

דבר אחד מחבר את כולנו – היותנו יהודים, המחוברים לתורה אחת ולמורשת רוחנית משותפת. אחד מקיים יותר והשני מקפיד פחות, אבל כולנו יהודים והתורה היא של כולנו. אחד שר את התפילה בנעימה אשכנזית והשני מזמר אותה בנעימה מזרחית, אבל כולנו מתפללים לאלוקים אחד ומתאחדים באמירת ‘שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד’. וגם מי שאינו נוהג להתפלל מרגיש שייך לתפילה שהתפללו אבותיו ולמסורת המשותפת לכולנו.

אחדות אין פירושה ויתור על תפיסות ועל עמדות. גדולתה ביכולת לשאת את המרחקים וההבדלים. אפשר להיות מאוחדים גם אם אין מסכימים, ואפילו כשיש חילוקי דעות חריפים. אפשר לחוש כבוד זה לזה גם אם האחד סבור שחברו טועה טעות גמורה, ואף כשהוא מתנגד בתקיפות לדעתו. האחדות מביאה בחשבון ש’אין דעותיהם שוות’, ובכל-זאת היא מוצאת את הנקודה המשותפת, החזקה מכל ההבדלים והשונוּת שבין איש לרעהו.

שורשיה של האחדות היהודית במהות המשותפת של כל חלקי עם ישראל. כולנו בני אברהם יצחק ויעקב. בכל יהודי שוכנת נשמה שהיא ‘חלק א-לוה ממעל ממש’. יש לנו אלוקים אחד, תורה אחת, ארץ אחת. הבסיס המשותף הזה יוצק עוגן איתן לשמירת האחדות גם על רקע חילוקי דעות והבדלים.

מפגן הילדים

את האחדות היהודית במלוא יופייה אפשר לראות בתהלוכות ל”ג בעומר. זכה רבי שמעון בר-יוחאי שיום ההילולה שלו – ל”ג בעומר – מצליח לאחד מאות-אלפי ילדי ישראל. מרגש לראות מדי שנה בשנה את המוני הילדים, מכל חוג, עדה, זרם ואורח חיים, הצועדים יחדיו במפגן של אהבת ישראל ואהבת התורה.

לתהלוכות האלה ערך עצום בשבירת המחיצות המבדילות בין חלקי העם. פתאום ברור שכולנו בני עם אחד ושכל המחיצות הללו מלאכותיות ונטולות יסוד. תהלוכות הילדים מפגינות מסר ברור – איננו אוסף של שבטים וקבוצות. איננו מפורדים על-ידי תפיסות עולם והשקפות נבדלות. כולנו יהודים, והבסיס המחבר אותנו חזק ומוצק. בזכות האחדות הזאת גם נזכה לגאולה הקרובה.